رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان این‌که هنوز هم دست‌های مرموزی برای تامین منافع خود با خارج در ارتباط هستند، گفت: به اعتقاد ما تدابیر مقام معظم رهبری در عالم بی‌نظیر است و ما نباید توقعات بی‌جا داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛  آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جمع طلاب و فضلای حوزه و عزاداران حضرت جواد الائمه (ع) با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت این امام همام اظهار داشت: از جمله شبهاتی که درباره ائمه معصوم(ع) مطرح می‌شود و ممکن است بر روی برخی افراد که آگاهی عمیقی نسبت به تعالیم اسلامی ندارند تاثیرگذار باشد، مظلومیت آن‌ها و ظلمی که به معصومین(ع) شده است.

وی ادامه داد: برخی این‌گونه شبهه‌افکنی می‌کنند که تنها امام حسین (ع) مظلوم بوده و دیگر معصومین (ع) به‌ویژه امام محمد تقی (ع) کسی بود که داماد خلیفه بود و پدرشان نیز ولی عهد مامون بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در پاسخ به این شبهه تصریح کرد: این‌که ائمه اطهار (ع) هرکدام نسبت به شرایط زمان و مکان، رفتار جداگانه‌ای از جمله خانه‌نشینی، تدریس علم، صلح، جنگ و ... داشتند، همگی بهترین گزینه برای حفظ اسلام و مسلمین بود از این رو نباید نسبت به این که مثلاً امام جواد (ع) داماد خلیفه بود شبهه ایجاد کرد چراکه معصومین (ع) وظیفه داشتند که اسلام و جامعه اسلامی را از فروپاشی و آسیب دور سازند و از این رو رفتارهای متفاوتی بر اساس زمان و مکان داشتند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به مشاوره امیرالمومنین علی (ع) به خلفای بعد از پیامبر (ص) گفت:‌ در زمان خلیفه دوم وقتی خطر حمله امپراتوری ایران به مسلمانان بود، خلیفه به امیرالمومنین (ع) مراجعه کرد و از حضرت راهنمایی خواست و با این که وی شخصی بود که در دوره خلیفه اول و دوران حکومت خود نسبت به اهل‌‌بیت(ع) رفتارهایی داشت اما امام (ع) برای حفظ اسلام و نجات مسلمانان،‌ دلسوزانه به وی مشاوره دادند.

وی با اشاره به متن این ماجرا در خطبه 146 نهج‌البلاغه اظهار داشت: در اینجا مسئله شخص مطرح نبود بلکه مسئله اسلام و مسلمین بود چراکه اگر حکومت اسلامی نابود می‌شد در بین مسلمین پراکندگی به‌وجود می‌آمد و از حکومت اسلامی در جهان خبری نمی‌ماند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که سیره امام معصوم (ع) درس‌های زیادی برای ما دارد، افزود: ما باید بدانیم قبل از انجام یا انجام ندادن کاری، نسبت به حفظ اساس اسلام و جامعه اسلامی توجه داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با تاکید بر این‌که وظیفه داریم جایی که مسئله اسلام در میان باشد، حتی به کسانی که از نظر ارزشی با ما مخالف هستند، مشاوره دهیم و با آن‌ها به زبان دین سخن بگوییم، تصریح کرد: باید در انتقاد‌ها، رفتارها و ... دین را در نظر بگیریم و تلاش کنیم تا مردم را حول دین متحد کرده و این ملاک پیروزی را حفظ کنیم.

رئیس موسسه امام خمینی تاکید کرد: اگر امرا و مسئولان ضعف‌هایی دارند باید برای حفظ اصل اسلام، همه چیزمان را فدا کنیم؛ از سویی کسی هم که متولی امور مسلمین است، باید توجه داشته باشد که هر تصمیمی را که اتخاذ می‌کند، باید بیشترین فایده و کمترین ضرر را برای جامعه داشته باشد.

وی چنین تصمیم‌گیری‌هایی را کاری بس دشوار دانست و یادآور شد: این‌که بخواهیم کشوری 75 میلیونی را در برابر میلیارد‌ها دشمن حفظ کنیم، کار بسیار دشواری است که بدون توفیق و امداد الهی ممکن نیست.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اعتراض برخی افراد ساده که می‌گویند در جامعه اسلامی و با وجود رهبری مجتهد چرا باید این مشکلات و یا آسیب‌ها وجود داشته باشد، گفت: افراد باید بدانند که دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات و مسائل کشور، نسبت به همه ما بیشتر است، ولی برخی گمان می‌کنند تا رهبری مسئله‌ای را مطرح کنند، همگان به سخن ایشان گوش فرا می‌دهند. این مشکلی است که معصومین (ع) از جمله علی‌(ع) با آن روبه‌رو بودند؛ هرچند که امروز مردم تفاوت‌های زیادی نسبت به آن دوره دارند و آگاه‌ترند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که هنوز هم دست‌های مرموزی در داخل که برای منافع خود با خارج در ارتباط هستند، وجود دارد، ادامه داد: به اعتقاد ما تدابیر مقام معظم رهبری در عالم بی‌نظیر است و ما نباید توقعات بی‌جا داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی تاکید کرد: وظیفه امروز ما مقاومت و تقوا است و بدانیم که تا زمانی این 2 عنصر حیاتی را داشته باشیم، پیروز خواهیم بود، ولی اگر هر کدام از آن‌ها را رها کنیم نباید امیدی به پیروزی داشت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.