یک روانشناس ابعاد مختلف آسیب شناسی ارتباطات کلامی و غیر کلامی بین اعضای خانواده است

خانم حاتمی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: اعضای یک خانواده ارتباطات خود را با یکدیگر به دو شیوه کلامی و غیر کلامی برقرار می کنند که اختلال در این ارتباط می تواند نتیجه مستقیم استفاده از ابزارهای ارتباطی مخدوش و عوارض ناشی از این نوع ارتباط مخدوش است.
 
وی در ادامه افزود: پیام کلامی با گوش شنیده می شود و در بیان آن دستور زبان رعایت می گردد ولی محدودیت این پیام در آن است که برخی احساسات و عواطف انسانی به صراحت در قالب کلمات قابل بیان نیستند اما در پیام غیر کلامی گفته ای وجود ندارد و ما پیام را از طریق ایما و اشاره و حالات انتقال می دهیم.
 
این استاد روان شناس تصریح کرد: پیام کلامی می تواند مخدوش باشد مثلا همراه با صدای لرزان باشد با لکنت همراه باشد خیلی بلند یا خیلی آرام باشد سریع یا خیلی خوشمزه باشد یا همراه کلمات خشن و زننده و اصطلاحات نامعقول باشد.
 
وی با اشاره به اینکه کلام ما می تواند اثر مناسب داشته باشد یا اصلا اثر و نفوذ چندانی نداشته باشند تصریح کرد: پیام های غیر کلامی نیز می تواند با اشکال مختلف مخدوش بوده و محتوای پیام ما را آسیب زا کند مثلا حرکات سر در هنگام ارسال پیام نامناسب باشد چهره فرد غمگین و گرفته باشد نگاه ها رنج آور باشد و یا نگاه به موقع و درست نباشد.
 
وی در اشاره به اینکه کسی که پیام را از سخنان ما دریافت می کند از آنجا که انسانی با خصوصیات فردی ویژه احساسات و ادراکات و توقعات خاص خودش است نوع پیام و نحوه ارسال آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد افزود: مخاطب ما نتیجه گیری های می کند که می تواند بر فرایند رشد اعتماد به نفس او تاثیر گذار باشد پس گاهی اوقات بر اثر عوامل فوق برداشت گیرنده از پیام دریافت شده با هدف فرستنده پیام متفاوت است به عنوان مثال وقتی والدینی به فرزندش می گوید تو هیچ وقت کاری را نمی توانی درست انجام دهی این پیام حاوی ناتوانی فرزند برای همیشه و در همه امور است . تحلیل این پیام می تواند منتهی به این نتیجه گیری شود که در من آرام و ناتوان و نالایق هستم و نمی توانم کاری را درست انجام دهد و این پیام ایجاد تصویر منفی در ذهن کودک برای خودش می کند.
 
وی در پایان تصریح کرد: پس باید سعی کنیم در هنگام سخن گفتن از انتقال پیام ها و گفتن حرف هایی که باعث ناراحتی و ایجاد تصورات منفی در سمت مقابلمان می شود خودداری کنیم و سعی کنیم بر احساسات و هیجانات کنترل داشته باشیم تا به خود و دیگران صدمه نزنیم.
 

برچسب ها: مواظب ، پیام ، اسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار