استان ایلام دارای مناطق گردشگری متعددی است که متاسفانه به دلیل معرفی نشدن و عدم سرمایه گذاری مناسب از چشم گردشگران پنهان شده اند و از ظرفیتهای گردشگری استان به شکل مناسب استفاده نمی شود.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران وجود پدیده های نادر طبیعی و خدادادی در استان ایلام باعث شده که ایلام لقب سرزمین شگقتیها، عروس زاگرس و نگین غرب را در کشور یدک بکشد.

هرجای ایلام دارای شگفتی است از دشت ها و کوه ها گرفته تا دریاچه ها و خانه ها و روستاها که هر کدام جلوه ای طبیعی است. ایلام هر چند کوچک است ولی ظرفیتها و پتانسیلهای بسیار زیادی از جمله در بخش گردشگری دارد که برای هر گردشگری لذت بخش است.

سرزمین طلوع آفتاب در غربی ‌ترین گوشه جغرافیایی این سرزمین پهناور و در مجاورت کشور عراق و استانهای لرستان و کرمانشاه جای گرفته و استان سرسبز و کوهستانی ایلام همچون نگینی در صدف در دل کوه ‌های سر به فلک کشیده و همیشه استوار زاگرس جای گرفته و دارای جاذبه ‌های فراوانی برای جذب گردشگران است.

ایلام اگرچه جزو کوچک ترین استان های کشور محسوب می‌ شود اما دارای تنوع جالب توجهی است، تا حدی که می ‌توان به راحتی چهار فصل را در آن حس کرد، فاصله کوهستان های برف پوش تا دشت های گرم و بلوط های کهنسال تا نخل های سر برافراشته تنها چند کیلومتر است.

استان ایلام دارای پتانسیل های خوبی در زمینه جذب گردشگر است و وجود آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی در استان ایلام می تواند جمع کثیری از گردشگران را به سوی خود جذب کند که نیاز به اهتمام و تلاش همه جانبه دارد.

آثار تاریخی، طبیعی و زیبایی‌های خدادادی از عوامل جذب گردشگران به این استان است و در ایجاد تعادل روانی در آن‌ها نقش موثری ایفا می‌کند.

استان ایلام دارای پتانسیل‌های مختلف طبیعی برای به کارگیری صنعت اکوتوریسم است و وجود غارهای متعدد طبیعی و شگفت‌انگیز در استان ایلام باعث شده همه ساله شمار زیادی گردشگر برای دیدن این غارها به استان ایلام سفر کنند

در استان ایلام به دلیل شرایط طبیعی غارهای شگفت‌انگیزی وجود دارد که هریک به نوعی زیبایی‌های طبیعی منحصر به فردی را به نمایش گذاشته‌اند.

ثبت 733 اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی

استان ایلام دارای بیش از یک هزار و 500 اثر تاریخی بجا مانده از دورانهای مخلتلف است و مجموع آثر طبیعی چشم نواز و آثار معنوی استان باعث شده این استان در مجموع دارای 733 اثر ملی شامل آثار تاریخی آثار طبیعی و آثار معنوی باشد.

تپه "علی کش" دهلران با 10 هزار سال قدمت

تپه علی کش در هفت کیلومتری غرب بخش موسیان در شهرستان دهلران در استان ایلام قرار دارد که در نتیجه کاوش‌های به عمل آمده در 50 سال اخیر معلوم شد که انسان در 8500 سال قبل یعنی درست در هزاره 8 قبل از میلاد، در آنجا می‌زیسته است.

مقطع تاریخ زندگی انسان در این تپه که در حوالی دهلران قرار دارد بین 8500 سال تخمین زده‌اند که دیرینه‌ای بسیار با ارزشی است.

تپه علی کش در دهه 60 میلادی کشف شد و داده‌های تاریخی زیادی از دل آن بیرون آمد که در این میان می‌توان به انواع ابزارآلات به ویژه دست سازهای صنعت کشاورزی مانند "داس"، اشاره کرد.

درباره تاریخ ساخت "داس" در منطقه باستانی "تپه علی کش" که از آن به عنوان یک ابزار مهم در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود و نخستین داس که از دل خاک تپه مذکور بیرون آمد و هم اینک در معرض دید علاقمندان تاریخ کهن ایران گذاشته شده متعلق به 8500 سال است.

شهر تاریخی سیمره

شهر تاریخی سیمره در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی شهرستان دره شهر واقع شده و این اثر تاریخی بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام را تشکیل می دهد که بالغ بر 120 هکتار است.

این شهر تاریخی جز نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان ایلام در آثار ملی بوده است و محوطه تاریخی این شهر طبق مطالعات و کاوشهای انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

این شهر تاریخی بر اثر وقوع زلزله در سال 334 هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شده است و تاکنون 9 فصل کاوش باستانشناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته است.

سیاه گاو تنها دریاچه دقلوی کشور

این دریاچه در روستایی به همین نام در شهرستان آبدانان واقع شده است و دریاچه ای زیباست که به طور کاملا اتفاقی به شکلی خاص به دو قسمت شبیه به هم که به دوقلو تعبیر می شود، تبدیل شده است.

اطراف این دریاچه بسیار زیبا را دشتها و کوه های نسبتا مرتفع فرا گرفته است و جلوه هایی زیبا در بهار و پاییز در اطراف این دریاچه موج می زند.

گلزارهای حاشیه دریاچه و وجود حیوانات آبی در این دریاچه بر جذابیت و زیبایی این دریاچه افزوده است.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو شامل دو دریاچه است که بر اثر به وجود آمدن یک راه باریکه به دوقلو تبدیل شده اند و اثری دیدنی برای گردشگران به وجود آورده است.

رودخانه سیاه گاو پس از عبور از میان صخره ها و دره ها و ارتفاعات کبیرکوه واقع در شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است.

تنگه رازیانه؛ شاهکار طبیعی ایلام

این اثر طبیعی که در دامنه ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته دقیقا از کنار جاده ایلام - دره شهر امتداد یافته و محلی برای تفرج گردشگران نیز هست اما این اثر طی سالهای گذشته در فهرست آثار طبیعی ملی کشور نیز ثبت شده است ولی حتی یک تابلو برای معرفی این پدیده زیبا در کنار تنگه کار گذاشته نشده که گردشگران بیشتر با آن آشنا شوند یا کسانی که از کنار جاده عبور می کنند از این اثر هم بازدید کنند.

این اثر زیبا علاوه بر جاذبه های گردشگری دارای خصوصیات علوم مطالعه پژوهشگران علوم زمینی، هیدرولوژی، محیط زیست و سایر رشته ها و زیستگاه مناسبی برای حیات وحش است.

زیرساختها در گردشگری ایلام وجود ندارد

یک کارشناس مسائل گردشگری در این ارتباط به خبرنگار گفت: وجود پدیده های نادر طبیعی و خدادادی در استان ایلام از دریاچه دوقلو گرفته تا شکاف طبیعی زمین باعث شده که ایلام لقب سرزمین شگفتیها، عروس زاگرس و نگین غرب را در کشور یدک بکشد.

اکبر مرادی عنوان کرد: ایلام کنونی جزئی از کشور عیلام باستان بوده و هم اکنون آثار تاریخی با قدمت 10 هزار ساله در این استان وجود دارد که این را به اثبات رسانده است.

وی بیان داشت: استان ایلام دارای جاذبه های بکر و آثار تاریخی متنوعی است و توسعه این جاذبه های نیازمند ایجاد زیرساخت است و باید با برنامه های مختلف در بخش گردشگری استان ایلام این ظرفیت مهم در استان را شکوفا کرد و از آن برای اشتغال و توسعه استان استفاده کرد.

وی افزود: تمام جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان نشان می‌دهد که ایلام دارای پتانسیل‌های مختلف طبیعی برای به کارگیری صنعت اکوتوریسم است.

مرادی بیان داشت: وجود کوهستانهای زیبا و تالابهای طبیعی در گستره 20 هزار کیلومتر مربعی استان ایلام ، این استان را در ردیف یکی از پرجاذبه ترین و دیدنی ترین استان های کشور قرار داده است.

ظرفیتهای گردشگری جنگ در ایلام

این کارشناس گفت: یکی از ظرفیتهای مهم استان ایلام گردشگری جنگ به واسطه حضور هشت ساله استان ایلام در دفاع مقس است.

مرادی ادامه داد: مردم ایلام در دوران جنگ در صف اول بودند و همانها بودند که با دستان خالی ارتفاعات میمک را از دشمن باز پس گرفتند و آنها را از سرزمین طلوع آفتاب دور کردند.

وی اظهار داشت: حماسه آفرینی های مردم غیور ایلام در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس ثبت شده است و پرچم افتخارات این مردم در قله فتح غرورآفرین مهران به اهتراز درآمده است.

عدم سرمایه گذاری در همه بخشهای گردشگری ایلام

وی افزود: استان ایلام دارای ظرفیت در سه بخش گردشگری طبیعت، تاریخی و دفاع مقدس است ولی متاسفانه در همه این بخشها سرمایه گذاری مناسب صورت نگرفته است و از این ظرفیتها به خوبی در جهت توسعه استان استفاده نمی شود.

وی بیان داشت: هر یک جاذبه های طبیعی، تاریخی و دفاع مقدس در ایلام می تواند با سرمایه گذاری مناسب و معرفی در سطح ملی منجر به شکوفایی اقتصاد استان شود.

این کارشناس اظهار داشت: در حال حاضر در مناطق گردشگر پذیر استان سرویس بهداشتی هم به طور محدود وجود دارد در حالی که باید تمام زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر در این مناطق وجود داشته باشد.

استان ایلام با داشتن 600 هزار هکتار اراضی جنگلی معادل یک سوم جنگل های غرب کشور، 15 رودخانه دائمی، 20 سراب، سه اثر ملی ثبت شده، پدیده ها و چشمه های آب گرم متعدد، هزار گونه گیاهی، سه منطقه حفاظت شده،پنج ذخیره گاه جنگلی و حدود ۸۰ زیستگاه حیات وحش از نظر تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.

گردشگری در استان ایلام به عنوان امری که در سالهای اخیر یک حال و هوای دیگر به خود گرفته و مردم استان ایلام به نوعی به گردش و گردشگری روی آورده‌اند، که نقطه امیدی برای گردشگری استان ایلام به شمار می‌رود./ش

برچسب ها: غفلت ، ظرفیتهای ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.