رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با بیان اینکه این پارک ها در سه سطح دسته بندی می شوند، گفت: این پارک به همراه هفت استان دیگر در سطح یک که بالاترین سطح رتبه بندی است قرار گرفت.



سید محمد اسماعیل جلالی درگروه استانها باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به این که پارک علم و فناوری مجموعه ای مشابه دانشگاه ها است که مستقیما وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار می کند افزود: پارک یک بازوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که عمدتا به کارهای فن آورانه می پردازد و مخاطبان آن فناوران هستند.

این استادیار دانشگاه شاهرود با اشاره به این که فناور کسی است که با بهره گیری از دانش و دیگر توانمندی ها به تولید محصولاتی با عنوان محصولات دانش بنیان می پردازد خاطرنشان کرد: فعالیت در این پارک به سطح تحصیلات وابسته نیست و مخاطبان آن را همه اقشار جامعه تشکیل می دهند و به همین دلیل دانشجویان و اساتید دانشگاهی هم بخشی از مخاطبان پارک به شمار می روند.

ایده ها به پدیده تبدیل می شوند

وی با اشاره به این که وزارت علوم در سه حوزه پوششی فعالیت دارد تصریح کرد: در حوزه علمی دانشگاه ها بیشترین فعالیت را دارند هر چند که در امور پژوهشی و فناوری نیز وارد شده اند، در حوزه تحقیقات پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها فعالیت می کنند و حوزه فناوری را پارک ها عهده دار می شوند.

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با بیان این مطلب که در پارک ها تسهیلاتی اعم از مادی و معنوی در اختیار مخاطب قرار می گیرد عنوان کرد: به این ترتیب ایده ها تبدیل به پدیده خواهد شد و از طریق بازاریابی و تجاری سازی محصول که پارک به آن ها در این زمینه هم کمک می کند، محصولات خود را به جامعه ارائه خواهند کرد و برای خودشان کار ایجاد کرده و در سطح کلان جامعه تولید ثروت می کنند.

شش مرکز فعال رشد پارک علم و فناوری در سطح استان سمنان

جلالی اذعان داشت: اشخاص حقیقی و حقوقی که بجز دانش و تجربه دستمایه دیگر ندارند به مراکز رشد پارک علم و فناوری مراجعه می کنند که هم از اعتبارات نقدی استفاده کنند، هم از پشتیبانی معنوی مراکز رشد برخوردار شوند تا ایده هایشان پرورش یافته و به محصول تبدیل شود.

این استادیار دانشگاه شاهرود با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری در سطح استان شش مرکز دارد ادامه داد: این مراکز رشد در شاهرود، سمنان، دامغان، گرمسار و مهدیشهر فعال هستند و در شهمیرزاد نیز مرکز رشد پارک علم و فناوری در حال تاسیس است.

برگزاری جشنواره ربات های پرنده

وی دستاورد اصلی پارک در مدت فعالیت خود را حدود 120 شرکت دانش بنیان فارغ التحصیل شده از پارک دانست و ابراز داشت: فارغ التحصیلی در اینجا به این معناست که این افراد توانستند با حضور در پارک ایده های خود را به محصول تبدیل کرده و از پارک خارج شوند.

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 شرکت دانش بنیان و فناور در مراکز رشد پارک مستقر هستند اظهار داشت: در حدود 85 شرکت هم در پارک حضور دارند و به فعالیت های تعریف شده از جمله تحقیق و توسعه می پردازند.

جلالی یکی از ماموریت های مهم پارک های علم و فناوری ارائه آموزش های تخصصی و کمک به توسعه فناوری در سطح جامعه دانست و گفت: در همین راستا جشنواره ربات های پرنده توسط این پارک برگزار خواهد شد.

قابلیت پرواز ربات های پرنده در محیط های باز و بسته

این استادیار دانشگاه شاهرود با بیان این نکته که ربات‌های پرنده عمود پرواز در حقیقت وسایل پرنده بدون سرنشینی هستند که توسط یک اپراتور و یا به صورت خودکار، کنترل و هدایت می شوند افزود: با توجه به عمود پرواز بودن، این ربات‌ها توانایی پرواز در محیط‌های باز (خارج ساختمان) و بسته (داخل ساختمان) را دارا هستند و برای برخاستن و فرود نیازی به باند یا فضای خاصی نخواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: ربات‌های عمود پرواز به شکل‌ها و انواع مختلفی نظیر هلی‌کوپتر، بالن و چند موتوره (Multi-Rotor) ساخته می‌شوند که از این بین ربات‌هایی با ساختار چند موتوره (نظیر کوادروتور) بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

جلالی مزایا و ویژگی‌های یک ربات چند موتور را نسبت به سایر انواع ربات‌های عمود پرواز اینگونه بر شمرد: ساختار مکانیکی ساده و هزینه پایین ساخت، عدم وجود بخش متحرک در سازه و در نتیجه استهلاک پایین، هزینه پایین تعمیر و نگه‌داری، قدرت بالای نیروی پیشرانه و در نتیجه شتاب‌گیری سریع، توانایی حمل اجسام و تجهیزات سنگین (تا 70 درصد وزن خود ربات) و قدرت مانور بالا و امکان حرکت سریع در تمامی جهات.

قدرت بالای ربات های پرنده در مواقع  بحران

استادیار دانشگاه شاهرود جستجو و گشت‌زنی در داخل و خارج ساختمان‌ها و تاسیسات، شناسایی نظامی و گشت‌های مرزی، دیده‌بانی خودکار مناطق حفاظت شده (نظیر جنگل‌ها) به وسیله سیستم GPSو نقطه‌گذاری بر روی نقشه و تصویربرداری هوایی با کیفیت بالا به منظور استفاده تجاری (تبلیغاتی)، تحقیقاتی (محیط زیست و باستان شناسی)، کنترل ترافیک و اطلاعاتی (شناسایی) را بخشی از زمینه های استفاده از این ربات ها معرفی کرد.

جلالی دیگر زمینه های استفاده این نوع ربات ها را بازرسی توربین‌های بادی، خطوط انتقال برق قدرت، برج‌های پالایشگاه، خطوط راه آهن (زمینی و زیرزمینی)، دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی و سایر مناطق مرتفع و غیرقابل دسترسی برای جلوگیری از خرابی‌های کوچک، عملیات امداد، جستجو و شناسایی (داخل و خارج ساختمان) بعد از سوانح طبیعی نظیر سیل و زلزله، آتش سوزی، در برف ماندگان، جمع آوری اطلاعات هواشناسی، ترافیکی و نقشه برداری و جابه‌جایی هوایی بسته‌های پستی در مناطق شهری (پیک هوایی) دانست.

بومی سازی فرایند طراحی و ساخت روبات های پرنده از اهداف مسابقه

وی اهداف برگزاری این جشنواره را بومی سازی فرایند طراحی و ساخت روبات های پرنده، دستیابی به پيکربندي بهینه آنها، بهینه سازی مواد و روش‌هاي ساخت، طراحي و پياده‌سازي روش‌ها‌ي کنترل، هدايت و ناوبري و دستيابي به تكنولوژي ساخت عمود پروازها و در نهایت روتور بلت (rotor belt) بر شمرد و تصریح کرد: به منظور تحقق هرچه بهتر اهداف فوق در کنار جشنواره، اجراء یک مسابقه که جزئیات آن در آیین نامه مسابقات آمده طراحی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با اشاره به اینکه بمنظور انجام مسابقات مطابق استانداردهای بین‌المللی و کثرت تیم‌های فعال در این زمینه مقرر شد تیم‌ها با مورد تایید قرار گرفتن در مرحله اول (بررسی مستندات طراحی) فرصت شرکت در مرحله عملی مسابقات (انجام آزمایشات پروازی) را پیدا کنند عنوان کرد: مسابقه در دو مرحله بررسي مستندات طراحی، ارزيابي طرح و تجهيزات نصب شده روي پرنده و انجام آزمايش‌هاي پروازي برگزار خواهد شد مرحله دوم در فضای بسته (indoor) انجام خواهد شد.

جلالی با یادآوری این مطلب که به منظور هماهنگی مسابقات با نیازسنجی‌های انجام گرفته و هرچه کاربردی ‌تر بودن طرح‌های ارائه شده الزاماتی برای طراحی و ساخت ربات های پرنده برای شرکت در مسابقه در نظر گرفته شده اذعان داشت: رعایت سقف وزن پرنده، پنج کیلوگرم، قابلیت حمل بار، قابليت حمل و نقل آسان پرنده (حمل توسط یک نفر)، نياز به حداقل زمان و نفرات براي آماده‌سازي، قابليت سر هم بندی پرنده، قابلیت نشست و برخاست بصورت عمودی بخشی از شرایط ساخت ربات های پرنده است.

وی دیگر الزامات ساخت ربات های شرکت کننده در این مسابقه را قابلیت شناور ماندن در ارتفاع‌های مختلف، قابلیت مانور و عبور از موانع، حداقل مداومت پروازی (یک دقیقه)، توانایی پرواز بصورت مستقل از خط ديد (LOS)، تداوم ارتباط پرنده با ايستگاه زميني با در نظر گرفتن عوارض طبيعي، رمزنگاري و عدم‌ تداخل راديويي و پایداری وسیله پرنده در شرایط مختلف پروازی معرفی کرد.

شاهرود میزبان مسابقات ربات های پرنده

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با اشاره به اینکه از ابتدای سال 91 برگزاری جشنواره ربات های پرنده با حمایت پارک علم و فناوری استان، صندوق پژوهش و فناوری استان و استانداری سمنان مورد توجه قرار گرفت عنوان کرد: در همین راستا مقرر شد جشنواره به صورت مستمر توسط پارک علم و فناوری استان سمنان در سطح ملی و در سال های بعد در سطح بین المللی برگزار شود.

وی اذعان داشت: طی سال های 91 و 92 در سطح کشور چهار مورد مسابقات شامل رباتیک جام امیر کبیر، مسابقات ایران اپن 2013، مسابقات رباتیک نیشابور و مسابقات شریف کاپ برگزار شده است.

جلالی با اشاره به این که این جشنواره با ثبت نام 44 تیم و پذیرش 13 تیم با بررسی شناسنامه های فنی ارسالی توسط کمیته داوران در بخش مسابقه پیگیری شد ابراز داشت: با توجه به مدارک ارسالی تایید شده، 9 تیم حائز شرایط شرکت در مسابقه شناخته شدند و در تاریخ 17 و 18 مهر ماه سالجاری در سالن ورزشی شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی شهرستان شاهرود در سه بخش با هم به رقابت خواهند پرداخت.

علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت های www.arf2013.com ،www.arf2013.ir و www.sstp.ir اطلاعات جامعی درباره پارک علم و فناوری استان سمنان و مسابقه ربات های پرنده کسب کنند./ش

برچسب ها: رئیس ، پارک علم ، فناوری ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.