اﻣﻨﯿﺖازﻣﻮﺿﻮﻋﺎت مهم جاﻣﻌﻪ اﺳﺖ و مهمترین دﺳﺘﮕﺎهیﮐﻪﻣﯽﺗﻮاﻧﺪدرﺗﺎﻣﯿﻦآنﻧﻘﺶآﻓﺮﯾﻨﯽﮐﻨﺪ ﻧﯿﺮوی اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ اﺳﺖ.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مهمترین دﻏﺪﻏﻪ و رﺳﺎﻟﺖ ﻧﯿﺮوی اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪار و ﻣﻄﻠﻮب ﺑﺮای شهروندان از راه های پیشگیری از جرم و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و نیز تحقق کاهش جرم با مدد نهاد های فرهنگی و دست اندر کار اجتماع اﺳﺖ ﺗﺎ آراﻣﺶ و رﻓﺎه ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻓﺮاھﻢﺷﻮد.
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بعنوان برقرار کننده نظم اجتماعی و حافظ منافع همه شهروندان بعنوان یکی از ارکان مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی شناخته شده است .
پرسنل ایثارگر و زحمتکش این نهادمردم محور و برآمده از بطن اجتماع همواره با نثار جان خود در مبارزه با اشرار و سوداگران مواد مخدر و با ایثار بلند خود در راه اعتلای امنیت عمومی و نیز برقراری نظم جامعه نقشی غیر قابل انکار را ایفا کرده اند .
بر تارک «نشان نیروی انتظامی» آیه 8 سوره مائده می درخشد: «ای کسانی که ایمان آورده اید، همواره برای خداوند قیام کنید و به عدالت گواهی دهید».
پیام بلند این آیه آن است که عدالت اجتماعی، تنها یک توصیه اخلاقی نیست، بلکه فرمان حتمیِ خداوند است. فرماندهان و پرسنل غیور این نیرو نیز، خود را سربازان حکومت اسلامی دانسته و این آیه را سرفصل همه فعالیت های خویش می شمرند.
امروز و پس از گذشت 35 سال از عمر بابرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی برخلاف سالیان خفقان و ناامنی رژیم طاغوت تنها کسانی که در جامعه ایرانی اسلامی ما احساس امنیت نمی کنند متجاوزین به حقوق مردم و اشرار و برهم زنندگان نظم عمومی اند همان ها که سبب ناامنی و ترویج بی عفتی و بی حیایی در جامعه می شوند .
البته باید در اینجا اشاره ای به نقش دیگر نهاد های اجتماعی و فرهنگی کشور در راه نیل به آرمانهای بلند جامعه اسلامی نمود و به این نکته توجهی خاص داشت که اگر نهاد های اجتماعی و فرهنگی کشور و دست اندرکاران و دستگاه های متولی دولت در امور جامعه وظایف خود را به نحو احسن انجام ندهند ، برقراری نظم و امنیت اجتماعی به تنهایی برای نیروی انتظامی امری بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود .
مهمترین تلاش این نهاد ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی برای فرهنگ سازی و پیشگیری از بروز جرائم متعدد ایجاد اشتغال برای جوانان به شمار می رود .
اشتغال امری است که به خودی خود جوان را از ورطه نابودی و سرازیری انحطاط فکری و اجتماعی حفظ می کند و در رشد و بالندگی و همچنین پویندگی جامعه نقش اساسی را ایفا می کند .
ماموریت های 26 گانه نیروی انتظامی که هرکدام به تنهایی برای اجرا به نحو احسن نیازمند انرژی و نیروی انسانی متعهد و کارآمد و نیز نیازمند بودجه مناسب است خود گواهی است بر پرکار بودن و پویایی پرسنل خدوم این نهاد است .تنها بخشی از وظايفي كه بر طبق قانون به عنوان ضابط قوه قضائيه به عهده نيروي انتظامي محول شدهبه شرح ذیل است :
الف ـ مبارزه با مواد مخدر.
ب ـ مبارزه با قاچاق.
ج ـ مبارزه با منكرات و فساد.
د ـ پيشگيري از وقوع جرم.
ه ـ كشف جرايم.
و ـ بازرسي و تحقيق.
ز ـ حفظ آثار و دلايل جرم.
ح ـ دستگيري متهمين و مجرمين و جلوگيري از فرار و اختفا آنها.
ط ـ اجرا و ابلاغ احكام قضايي.
و اما پس از پرداختن به وظایف و رسالت نیروی انتظامی مقتدر کشورمان آنچه در برابر همه این زحمات و ایثار و از خود گذشتگی نیروهای جان برکف ناجا نمود پیدا میکند نقش مردم در همکاری و ایجاد بستری مناسب برای برقراری نظم به معنای واقعی است . چراکه اگر همکاری متقابل مردم در میان نباشد تحقق نظم و امنیت در جامعه امری دست نیافتنی و دور از دسترس خواهد بود .
عقیل توحیدیان




برچسب ها: انتظامی ، نظم ، ثبات ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار