قطر و عربستان سعودی در سال های گذشته، دخالت‌هاي گسترده اي در تعاملات جهاني هم در بعد داخلی و هم منطقه ای، داشته‌اند. دلارهاي نفتي باد آورده، زمينه كج‌رفتاري هاي اين شيوخ عمدتا غربگراي خليج فارس را مهيا ساخته است. در اين مدت،هر دو پادشاهی با كمك اهرم مالي و متعاقبا نفوذ ژئوپولیتیکي خود، در گسترش مکتب محافظه کارانه و سرکوبگرانه آن هم با نام "اسلام"(!) نهايت تلاش خود را به کار گرفته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "گیلبرت مرسیه" در پایگاه خبری "نيوز جانكي پست"نوشت،  اوایل دهه 1980 ، عربستان سعودی، همراه با سازمان سیا، به حمايت مالی و تسليح جهادگران (در دوره رياست جمهوري ريگان )براي جنگ با نيروهاي شوروي در افغانستان مبادرت داشت. 


امروزه هر دو پادشاهی مستبد، در امور سیاسی خاور میانه و کل مسلمانان آن هم بر اساس منافع اربابان خود و گسترش نوع خشني از مکتب به نام اسلام،فعاليت دارند. پول نفتي اين كشورها زمينه را براي تبليغ و ترويج شاخه اي از اسلام سني با احكام سختگيرانه شريعت از طريق كانال ها و زيرمجموعه هاي منحرف خود همچون سلفي ها،اخوان المسلمين و القاعده فراهم كرده است. عربستان سعودي و قطر در سالهاي اخير از طريق پول هاي نفتي خود به ساخت مساجد در سراسر اروپا و سرمایه گذاری در بخش فعالیت های اقتصادی از جمله بانکی و مالکیت برخی از بزرگترین تیم های فوتبال در اروپا، از جمله پاریس سنت ژرمن در فرانسه پرداخته اند.عمده هدف آنها ترويج افكار و مكتب وهابیت و تاثير گذاري بر افكار عمومي می باشد.  سعودی ها و قطری ها در حال حاضر در خط مقدم جنگ نیابتی سوریه علیه دولت بشار اسد صف آرايي كرده اند،جبهه اي که نقش محول شده به آنها " مسلح كردن و تامین مالی گروه موسوم به " ارتش آزاد سوریه" (FSA) و 50،000 مزدور جهادی خارجی" (80 كشور) می باشد.


قطر و عربستان سعودی در سناريوي سرنگونی قذافی در لیبی و همچنین انحراف در انقلاب هاي عربي در کشورهایی مانند تونس و مصر نقش بسزايي داشتند .در قطر و عربستان سعودی، توزيع ثروت در كنترل قشر اقليت و طبقه ممتاز جامعه قرار دارد اين در حالیست که بیش از 90 درصد از فعاليت هاي اقتصادي توسط مهاجران آنهم در شرایط اسفناک کاري انجام مي گردد.
 

قطر:به ازاي هر 300 نفر، یک شبکه تلویزیون دارد!

بر همين اساس قطر را به نام ملت "300 نفر و یک شبکه تلویزیونی" می شناسند.

قطر، با کمک تلویزیون دولتی خود " الجزیره"، تصویري از یک دولت نيمه مدرن، حتی جامعه اي نسبتا مترقی را، حداقل در مقایسه با جامعه محافظه کار عربستان سعودی به تصوير كشيده است، اما این فرايند كاملا فریبنده است، هم در بعد داخلي و هم خارجي!

قطر در سرمایه گذاری مبالغ نجومی و تلاش هاي همه جانبه براي گسترش آموزه های بنیادگرایانه از اسلام وهابی در سراسر جهان فروگذاري نكرده است. به تازگی، دلارهای  قطر منطقه اروپا را مورد هدف قرار داده است،  از یونان تا فرانسه و بلژیک، و آلمان تا اسپانیا، ساخت و ساز مساجد بزرگ به سرعت در حال انجام مي باشد.

 در مونیخ،ساخت یک مسجد بزرگ 65،000 فوت مربع ، که حدود 50 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت توسط قطری ها تامین مالي می شود. این مسجد به عنوان یک نقطه استراتژیک کلیدی برای گسترش اسلام بنیادگرا در اروپا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 

در داخل کشور نيز، قطر تقریبا همه نیروی کار خود را از کشورهای فقیر عربی مثل الجزایر  برای مشاغل اداري، و نیروی کار با مهارت كم را از پاکستان، بنگلادش و نپال وارد مي كند. در همين راستا حداقل 44 نفر از کارگران نپالي بین چهارم ژوئن و هجدهم اوت سال 2013 ، در  طول اجراي پیش برنامه هاي جام جهاني 2022 قطر،(به گزارش سفارت نپال در دوحه (قطر) )، جان خود را از دست داده اند. كار اجباري دستمزدهاي پايين بخش ديگري از بد رفتاري هاي دولت قطر در قبال نيروي كار مهاجران مي باشد. 


بررسي ها نشان مي دهد كه كارگران نپالي كه عمده كارگران مهاجر قطر را تشكيل مي دهند در معرض بهره برداری و سوء استفاده و به نوعي برده داري نوين قرار دارند.قطر اكنون از 1.2 میلیون کارگر مهاجر بهره برداري مي كند. به گفته سازمان بین المللی کار سازمان ملل متحد (ILO)، قطر در اجرای کنوانسیون های بین المللی كه استفاده از کار اجباری را ممنوع مي كند،كوتاهي كرده است.  انتظار می رود قطر حداقل 500،000 كارگر - به طور عمده از نپال، بنگلادش و هند - براي آماده سازی مقدمات جام جهانی 2022 وارد كند. به گفته سازمان بین المللی کار، بیش از 4،000 نفر از کارگران مهاجر از هم اکنون تا 2022 در جريان ساخت و ساز هاي بزرگترین رویداد ورزشی در جهان جان خود را از دست خواهند داد. 


بر خلاف قطر، عربستان سعودی یک دولت مدرن و لیبرال اجتماعی را از خود نشان نمي دهد. سابقه عربستان سعودی در مورد حقوق بشر، از   مجازات اعدام  و نقض حقوق اساسی زنان بسيار تيره مي باشد. عربستان سعودی منابع نامحدود مالي را در اختيار نخبگان قرار مي دهد و وهابیت و سلفی گری نيز آموزه های دینی خود را با مشت آهنین قانون سختگيرانه شریعت (مدل عربستاني) به خورد مردم مي دهند و بر همين اساس بر مردم حكومت مي كنند. سلفی گری شاخه ای از اسلام بنیادگرایی است که در عربستان سعودی واقع شده است، اما شاخه هاي آن فراتر از خاورمیانه گسترش یافته  است. هدف از سلفی ایجاد یک خلافت -به عبارتي ديگر، یک امپراطوری  - در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا، و اروپا می باشد. خلافت منحصرا توسط  قانون شریعت اداره مي شود و تحت تاثیر جغرافیای سیاسی عربستان سعودی قرار خواهد گرفت.پادشاهی نفت خیز عربستان، بهشتي برای حکومت دینی و نظام اجتماعی سرکوبگر جهان مي باشد. 


در عربستان سعودی، زنان از حق رانندگي محروم مي باشند! بدتر از همه ، بر اساس قانون شریعت عربستان،كه بازگو كننده نوعي از تبعیض جنسی مي باشد،حضور زنان در جامعه منوط به همراهي يكي از محارم يا بستگان مرد زن در جامعه مي باشد.  در سال 2006 تجاوز به عنف یک دختر جوان شیعه اتفاق افتاد. بنا به گفته هاي قربانی تجاوز به عنف ، او در یک ماشین با دوست دانشجو خود در حال رانندگي بود،كه دو مرد به ماشین آنها وارد شده و به زور مرد و دختر جوان را به منطقه اي دور افتاده منتقل مي كنند كه در ادامه مرد دانشجو مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دختر جوان توسط هفت مرد مورد تجاوز جنسي قرار مي گيرد!  دادگاه عربستان زن 19 ساله را برای نقض قانون شریعت عربستان به 90 ضربه شلاق محکوم کرد. بعدها حکم او به 200 ضربه شلاق افزایش یافت كه پس از رسانه اي شدن پرونده وي در خارج از عربستان توسط وكيل وي،شش ماه نيز در زندان ماند! 
 

کارگران مهاجر بارها براي جرايم جزئي به، قطع دست برای سرقت و مجازات اعدام یا سر بریدن در ملاء عام با شمشیر محكوم شده اند.   
 

عربستان سعودی و قطر در حال تبانی برای ایجاد یک منطقه سنی نشین با احكام خاص خود مي باشند. آنها با استفاده از منابع نفتی و ثروت قابل توجه خود به ترویج نظام سرکوبگر خود در خارج از مرزها روی اورده اند.  قطر به عنوان یکی از طرفداران "مدرنیته و اسلام مترقی"(!) تامين مالی و سلاح جهادگران در الجزایر و مالی،   لیبی و سوریه را بر عهده داشته است.در عربستان سعودی و قطر، میلیون ها نفر از مهاجران پاکستاني، هندي، بنگلادشي و نپالي در بدترنی شرایط ممکن، ثروت امیران و شیوخ ها را تامين مي كنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار