خبرگزاري فرانسه از آغاز امحاي تسليحات شيميايي سوريه به وسيله كارشناسان بين المللي خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاري فرانسه لحظاتي پيش به نقل از يك منبع آگاه از آغاز امحاي تسليحات شيميايي سوريه به وسيله كارشناسان بين المللي خبر داد..

اين منبع اعلام کرد کارشناسان اين هيئت که از سازمان ملل متحد و سازمان منع  تسليحات شيميايي  (OPCW) هستند ، براي آغاز روند  نابودي زاردخانه شيميايي، راهي يکي از تاسيسات سوريه  شدند.

يکي از مقامات سازمان منع تسليحات شيميايي در لاهه نيز اخيرا اعلام کرد از همه "روش هاي مناسب " براي غيرقابل استفاده کردن تاسيسات توليد تسليحات شيميايي سوريه استفاده خواهد شد.

وي تاکيد کرد اين روش ها استفاده از مواد منفجره ، وارد آوردن ضربات با  چکش هاي سنگين يا بتون ريزي را شامل مي شود.

اين منبع تاکيد کرد: مرحله نخست که اعلام مراکز توليد و ذخيره سازي تسليحات شيميايي از سوي سوريه بود  رو به پايان است و ما اکنون در حال ورود به مرحله دوم يعني راست آزمايي ، نابودي و از کار انداختن تاسيسات شيميايي سوريه هستيم.

تيم ۱۹ نفره کارشناسان سازمان ملل و سازمان منع تسليحات شيميايي روز سه شنبه وارد شهر دمشق پايتخت سوريه شده اند. اين تيم ماموريت دارد تا قطع نامه سازمان ملل را با هدف امحاي تسليحات شيميايي سوريه اجرا کند. 

روسيه و امريکا در تاريخ ۱۴ سپتامبر درباره توافق نامه اي مبني بر آن که سوريه بايد حجم زرادخانه هاي تسليحات شيميايي خود را در يک هفته اعلام و اين تسليحات شيميايي تا اواسط سال ۲۰۱۴ از بين برود، توافق کردند. سوريه نيز با اين موضوع موافقت کرده است. 

براساس توافق روسيه و امريکا، تيم کارشناسان سازمان منع تسليحات شيمايي بايد تا ماه نوامبر اين ماموريت را به پايان برساند. برخي از اين تسليحات شيميايي به صورت امن امحا شده و در خارج از سوريه از بين مي‌روند، در حالي که برخي ديگر از اين تسليحات شيميايي در داخل سوريه از بين خواهند رفت.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار