مرز بین المللی مهران در حالی به عنوان پر تردد ترین مرز زمینی کشور برای زائران عتبات عالیات محسوب می شود که با مشکلات مهمی مواجه است و مصوبات دولت برای رفع این معضلات نیز اجرایی نشده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان ایلا‌م از طریق مرز مهران با کشور عراق ارتباط دارد و این مرز به عنوان یکی از گذرگاه‌های رسمی کشور شناخته شده است و به دنبال گشایش مرز مهران و گمرک آن و دسترسی سریع و آسان به کربلا‌، نجف و دیگر مراکز زیارتی کشور عراق و مسیر ترانزیتی کالا‌ به کشور عراق و از آنجا به دیگر کشورها، شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران و زائران عتبات عالیات و در استان فراهم ساخته است.

مرز بین المللی مهران که هم اکنون یکی از نقاط تجاری کشور برای صادرات کالا به کشور عراق است، روزانه بیش از 2.5 میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر می شود و همچنین روزانه بیش از پنج هزار نفر از این مرز تردد می کنند.

از مرز مهران تا نجف 120 کیلومتر و تا کربلا  150 کیلومتر فاصله است که نزدیکی و امن بودن آن باعث حضور عاشقان برای تردد به عتبات عالیات شده است.

مشکلات مرز مهران و نبود دفتر کنسولگری عراق در ایلام

در حالی که استان ایلام با داشتن 420 کیلومتر مرز مشترک و مرز بین المللی مهران به عنوان فعال ترین خروجی کشور برای تردد زائران است این استان فاقد دفتر کنسولگری عراق است.

بر خلاف سفارتخانه، کنسولگری کوچکتر بوده و معمولا در بزرگترین شهر توریستی یک کشور مستقر می شود نه در پایتخت علاوه بر این، کنسولگریها در برخی از شهرهایی که برای کشورها از نظر نزدیکی مرزی یا سایر موارد مهمند، جای می گیرند.

وجود دفتر کنسولگری عراق در ایلام با توجه مرز بین المللی مهران که روزانه بیش از پنج هزار زائر از طریق این مرز به عتبات عالیات عراق تردد دارند ضروری است.

با توجه به توسعه ارتباطی دوجانبه ایران و عراق ضرورت راه‌اندازی کنسولگری عراق در استان ایلام دوچندان است این در حالیست که حتی مجوز ایجاد این دفتر در ایلام اخذ شده است ولی به دلایلی هنوز این دفتر در ایلام راه اندازی نشده است.

مصوبه دولت مبنی بر ایحاد دفتر کنسولگری اجرایی نشد

یکی از مصوبات دولت نهم ایجاد دفتر کنسولگری عراق در استان ایلام بوده که هنوز بعد از مدتها اجرایی نشده است در حالی که راه اندازی دفتر کنسولگری در مهران، نقش موثری در توسعه اقتصادی استان ایلام و پی گیری ویزای زائران و مسائل و مشکلات مربوط به آن خواهد داشت که نیاز است مسئولان استان از طریق وزارت امور خارجه این مسئله را پی گیری کنند.

ساخت فرودگاه مهران اجرایی نشد

در حالی که قرار بود فرودگاه مهران توسط وزارت نفت و سازمان فرودگاههای کشور اجرایی شود اما هنوز این مهم توسط دستگاه های اجرایی عملی نشده است.

نکته جالب این است که شهر مهران 60 سال پیش فرودگاه داشته ولی نه تنها این فرودگاه در حال حاضر متروکه شده است بلکه ظرفیتهای جدیدی نیز ایجاد نشده است اما بازسازی و راه اندازی این فرودگاه با توجه به تردد زائر خود می تواند باعث تسهیل در تردد در مرز مهران شود.

براساس مصوبه دولت، وزارتخانه های راه و ترابری و نفت مکلف به فعالیتهای اجرایی و سرمایه گذاری برای ایجاد فرودگاه مهران شده اند ولی تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

اغلب راه‌های حمل و نقل استان جوابگوی وضع موجود نیست و اکثر آن‌ها به شیوه افقی و در طول، طراحی شده‌اند و این امر باعث قطع ارتباط شهرهای استان با یکدیگر شده و حال در چنین وضعیتی آگاهی یافتن از رویکردهای توسعه استان به منظور رفع موانع ضروری به نظر می رسد.

مصوبه منطقه ویژه هنوز وارد فاز اجرایی نشده است

یکی دیگر از مصوبات دولت در مرز مهران ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز مهران بوده که این مصوبه هرچند بعد از چند سال در سال جاری توسط مسئولان کلنگ آن زده شده ولی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

با توجه به اینکه مرز مهران یکی از راهکارهای توسعه ایلام محروم است لذا توجه به زیرساختهای و ایجاد شغل در مرز مهران از سوی مسئولان برای مردم ضروری است.

طبق گفته کارشناسان بخشهای زیادی در مرز مهران برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایلام و مهران وجود دارد ولی بیشتر این بخشها در حال حاضر رکود پیدا کرده اند.

با توجه به قرار گرفتن عراق در مسیر کریدور شرق و غرب که یکی از کریدورهای مهم ترانزیت میان آسیا و اروپاست، بهره برداری از مصوبات دولت مهران، بستر مناسبی برای فعال شدن هر چه بیشتر این کریدور فراهم می آورد و با بهبود اوضاع و برقراری امنیت در این کشور، امکان ترانزیت کالا‌ از قلمرو این کشور، ایران به یکی از مهمترین چهار راه‌های ترانزیتی منطقه تبدیل می شود که می تواند به عنوان حلقه اصلی کریدور شرق - غرب به کریدور شمال - جنوب ایفای نقش کند.‌

تلاش مسئولان و نمایندگان برای توسعه مرز مهران

نماینده مردم ایلام در مجلس در این ارتباط به خبرنگار گفت: استان ایلام با داشتن 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و مرز بین المللی مهران، می تواند توسعه یابد و مردم شریف و مظلوم استان ایلام باید همانطور که زمانی هزینه های همجواری با عراق را پرداختند امروز از این همسایگی بهره مند شوند و این حق و مطالبه آنهاست.

احمد شوهانی بیان داشت: نبود زیر ساختها در مرز بین المللی مهران از جمله نبود هتل مناسب جهت اسکان زائران عتبات عالیات یکی از بزرگترین مشکلات این مرز محسوب می شود. و در حال حاضر به دلایل نامعلومی مردم شهرستان مهران نمی توانند از مزایای هم مرزی با کشور عراق بهره مند شوند.

شوهانی به مصوبه دولت مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز مهران اشاره کرد و گفت: این منطقه می تواند باعث تحول در استان شود ولی تاکنون اجرایی نشده است.

وی بیان داشت: مجوزه های لازم برای اجرای این پروژه انجام شده ولی هنوز عملیات اجرایی این منطقه آغاز نشده است.

وی درباره موانع ساخت فرودگاه نیز گفت: در جلسه ای که در کمیسیون هوافضای مجلس شورای اسلامی با حضور چند تن از مسئولان نظامی و امنیتی کشور برگزار شد این موضوع را مطرح کردیم و این مسئولان به بهانه نزدیکی این فرودگاه به مرز کشورمان با عراق با آن مخالفت کردند و این در حالی است که فاصله فرودگاه مهران تا مرز چیزی حدود 20 کیلومتر است و فرودگاه آبادان تنها 1800 متر با مرز فاصله دارد.

وی بیان داشت: ایجاد کنسلوگری عراق در استان ایلام می تواند نقش مهم و کلیدی در توسعه روابط استان ایلام با استانهای عراق داشته باشد.

عدم زیرساختهای ارتباطی در استان ایلام باعث شده این استان از وجود مرز مهران استفاده بهینه نبرد و در حال حاضر استان ایلام دارای یک فرودگاه است که روزانه دو پرواز در آن انجام می شود.

یکی از مزیتهای مهم مرز مهران تردد روزانه زائر است و وجود راه آهن و فرودگاه را در مهران کاملا توجیه می کند ولی در سالهای اخیر هیچ خبری از پیگیری و احداث راه آهن و فرودگاه در این شهرستان و استان نبود./ش

 
برچسب ها: مرز بین ، المللی ، مهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iraq
مسلم
۲۰:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
خوب بود ممنون مسلم از عراق