به گفته یکی از منابع روس: «با تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از منابع گسترده‌ای دریافت شده، به این نتیجه می‌رسیم که اقدام جنایتکارانه اخیر در شرق «غوطه»، توسط گروه ویژه‌ای که توسط عربستان سعودی و از طریق اردن اعزام شده‌اند، و تحت پوشش گروه «لیو الاسلام» فعالیت می‌کنند، صورت گرفته است.»

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در گزارشی به قلم "استفن لندمن" می‌نویسد: روسیه شواهدی در اختیار دارد که ثابت می‌کند، شورشیان مورد حمایت عربستان سعودی در حمله شیمیایی "غوطه" دست داشته‌اند. در ادامه این گزارش، به این شواهد می‌پردازیم.  

*** شورشیان مورد حمایت عربستان سعودی، در حملات شیمیایی دست داشته‌اند
در 29 آگوست، پایگاه خبری «مینت پرس»، در مطلبی با عنوان «گزارش ویژه: مردم سوریه در «غوطه»، ادعا می‌کنند که شورشیان مورد حمایت عربستان سعودی، در حملات شیمیایی دست داشته‌اند.» 
این گزارش می‌افزاید: «شورشیان و ساکنین محلی در «غوطه»، «شاهزاده بندر بن سلطان»، ولیعهد عربستان سعودی را متهم می‌کنند که سلاح‌های شیمیایی را در اختیاری گروهی از شورشیانی که با القاعده در ارتباط هستند، قرار داده است.»
«ابو عبدل منیم» یکی از ساکنین «غوطه» است. او پدر یکی از شورشیان مسلح است. وی گفت: «دو هفته پیش، پسرم نزد من آمد و از من در مورد سلاح‌هایی که از او خواسته‌ شده بود حمل کند، سوال کرد و پرسید که آیا می‌دانم آنها چه چیزی هستند؟»
بعضی از آنها ساختار لوله مانندی داشتند و برخی دیگر شبیه یک کپسول بزرگ گاز بودند. این سلاح‌ها در تونل‌ها نگهداری می‌شدند. به گفته «عبدل منیم»، پسر وی و دیگر شورشیان در حمله شیمیایی «غوطه» کشته شدند.

*** شورشیانی که در حملات شیمیایی دست داشتند، اعتراف کرده‌اند که حقوق خود را از عربستان دریافت می‌کردند
یکی از شورشیان مسلح جبهه النصره، که خود را «ک» معرفی کرد، گفت: «آنها به ما نگفتند که این سلاح‌ها چه هستند و چطور باید از آنها استفاده کرد. ما نمی‌دانستیم که آنها سلاح شیمیایی هستند. ما هرگز تصور نمی‌کردیم که آنها سلاح شیمیایی باشند.» 
یکی دیگر از این شورشیان گفت: «ما در مورد این سلاح‌ها خیلی کنجکاو بودیم. و متاسفانه برخی از ما [شورشیان]، این سلاح‌ها را به طور نامناسب استفاده کردند و موجب انفجار آنها شدند.»
به گزارش «مینت پرس»، پزشکانی که مشغول درمان قربانیان حمله شیمیایی بودند، به خبرنگاران هشدار می‌دادند که در مورد سوال‌هایی که مطرح می‌کنند، مثلا اینکه چه کسی دقیقا مسئول این حمله مرگبار بوده است، مراقب باشند.»
«عده بسیاری از شورشیانی که با آنها مصاحبه شد، اعتراف کردند که حقوقشان را از دولت عربستان سعودی دریافت می‌کنند.»

*** شاهزاده «بندر بن سلطان»، سرکرده دولت آمریکا در سوریه
شاهزاده «بندر بن سلطان» به طور مستقیم درگیر این حملات بوده است. او سرکرده دولت آمریکا در سوریه و به دنبال پیشبرد مهمترین هدف عربستان سعودی، یعنی سرنگونی دولت بشار اسد، ایران و حزب الله است.
او در این راه، برخی از عناصر بسیار افراطی را مسلح و هزینه‌های مالی آنها را تامین کرده است. آنها قاتلان بی‌رحمی هستند که جنایات وحشیانه‌ای را مرتکب می‌شوند. رسانه‌های غربی اقدامات این شورشیان را پوشش نمی‌دهند و جنایات آنها در بیشتر موارد گزارش نمی‌شود. این رسانه‌ها، جنایات آنها را به بشار اسد نسبت می‌دهند و او را به خاطر جنایاتی که مرتکب نشده، سرزنش می‌کنند. هیچ گونه شواهد معتبری که در طول ماه‌ها درگیری که حاکی از دست داشتن وی در حملات شیمیایی باشد، در دست نیست. درحقیقت، ادعای این رسانه‌ها، هیچ پایه و اساسی ندارند. این ادعاها نادرست و بدخواهانه است و بدون هیچ قاعده و ترتیبی تکرار می‌شوند. 

*** ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در حملات شیمیایی سوریه دست دارد
آنها با این کار، بشار اسد را به خاطر جنایاتی که شورشیان مرتکب شده‌اند، ‌سرزنش می‌کنند. شورشیان بارها در حین استفاده از سلاح‌های شیمیایی رسوا شده‌اند اما رسانه‌ها بر اقدامات آنها سرپوش گذاشته و آن را منکر می‌شوند.
در تاریخ 4 اکتبر، «صدای روسیه» گزارش داد که «به گفته منابع، شورشیان مورد حمایت عربستان سعودی، در پشت پرده استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، نقش دارند.»
مقر این شورشیان در اردن قرار دارد. ملک عبدالله دوم، فرزند ملک حسین، پادشاه اردن نیز در این حملات دست دارد. به گفته یکی از منابع روس:
«با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، که از منابع گسترده‌ای دریافت شده، به این نتیجه می‌رسیم که این اقدام جنایتکارانه در شرق «غوطه»، توسط  گروه ویژه‌ای که توسط عربستان سعودی و از طریق اردن اعزام شده‌اند، و تحت پوشش گروه «لیو الاسلام» فعالیت می‌کنند، صورت گرفته است.»

*** «لیو الاسلام» مسبب کشته شدن وزیر دفاع سوریه
«لیوالاسلام» یک گروه افراطی است که از 50 تیپ تشکیل شده است و در نزدیکی شهر دمشق فعالیت می‌کند.
«عبدالله محمد الوش»، یکی از شیوخ سلفی است که مقر وی در عربستان سعودی قرار دارد. رهبر این گروه، «زهران»، پسر این شیخ سلفی است. او تاکنون چندین عملیات مشترک با جبهه النصره انجام داده است و علاوه براین، مذاکره با بشار اسد را رد کرده است.
در جولای 2012، «داوود راجحه»، وزیر دفاع سوریه، «آصف شوکت»، معاون وی و «حسن ترکمانی»، دستیار معاون رئیس‌جمهور، در حمله‌ای انتحاری توسط عوامل گروه افراطی «لیوالاسلام»، کشته شدند. 
یک منبع دیگر در مسکو گفت: «حمله شیمیایی که در 21 آگوست به شرق «غوطه» صورت گرفت، و تمام تحولات بعدی، حقیقتا جامعه سوریه را به جنبش درآورد، و مردم به تفاسیر تحریف شده از این حوادث که از شماری از رسانه‌ها و سیاستمداران صورت گرفت، واکنش دردناکی نشان دادند.»

*** ارتباط دائم و منظم دمشق و مسکو در مورد جزئیات دقیق جنایت اخیر شورشیان
«به همین خاطر است که عده‌ای که دیدگاه‌های سیاسی بسیار متفاوتی در سوریه دارند، از جمله شبه نظامیان مخالف، همواره سعی دارند که هر چه را که در مورد این جنایت می‌دانند، و همین طور در مورد نیروهایی که از آنها حمایت کرده و مغز متفکر آنها بوده‌اند، تا دیپلماتها و مقامات سازمان‌های بین المللی که به کار خود در سوریه ادامه می‌دهند، بگویند.»
به گفته «عمران الزعبی»، وزیر اطلاع رسانی سوریه، دمشق و مسکو، «ارتباط دائم و تقریبا روزانه خود را در مورد این جزئیات حفظ کرده‌اند.»
سوریه گروه ویژه‌ای را برای هماهنگی میان وزارتخانه‌های این کشور ایجاد کرده است که در مورد بهترین روش درخصوص حذف تمامی سلاح‌های شیمیایی این کشور، تصمیم می‌گیرد. این گروه با  بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همکاری می‌کند. 

*** تصمیم گیری در مورد محل امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه، امری کاملا تخصصی است
در 1 اکتبر، یک گروه پیشرفته وارد دمشق شد. آنها برای آغاز کار دشوار نابودی سلاح‌های شیمیایی، در شرایط ایمن و به طور کامل، به سوریه آمدند. این کشور تقریبا 1000 تن دخایر سلاح شیمیایی در اختیار دارد.
به گفته «الزعبی»، «اینکه آیا سلاح‌های شیمیایی باید در داخل سوریه از بین برده شوند و یا برای این منظور، آنها را به دیگر کشورها ببریم، توسط کارشناسان وگروه‌های وابسته به آنها که توسط دولت سوریه تشکیل شده‌اند، و شامل نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت دفاع هستند، تعیین خواهد شد. این موضوع، امری کاملا تخصصی است.»

*** ارتباط منظم نمایندگان کشورهای عرب منطقه با رهبران جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی
در تاریخ 2 اکتبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما گزارش‌هایی خوانده‌ایم و از منابع نیمه رسمی و موثق گوناگونی شنیده‌ایم که برخی از نمایندگان رسمی تعدادی از کشورهای اطراف سوریه در منطقه، تماس‌ها و دیدارهایی را به طور منظم با رهبران جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی برقرار می‌کنند و علاوه بر این، این گروه‌های افراطی، برخی از مواد سازنده سلاح‌های شیمیایی را در اختیار دارند که ممکن است آن‌ها را در سوریه به دست آورده و یا از جای دیگری تهیه کرده باشند و به جز سوریه، ممکن است که مواد سازنده این سلاح‌های شیمیایی، به عراق برده شده و در آنجا ساخته شده باشند.»

*** لاوروف از تمامی طرف‌های درگیر خواست که اختلافات خود را بدون خشونت حل و فصل کنند
پس از تصویب قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل، سلاح‌های شیمیایی، بیش از پیش در اختیار شورشیان قرار گرفته است. لاوروف از تمامی طرف‌های درگیر خواست که اختلافات خود را بدون خشونت حل و فصل کنند. وی از آنها می‌خواهد که با شرکت در کنفرانس ژنو 2 و بدون هیچ گونه پیش شرطی، موافقت کنند.
وی افزود، «آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد، برگزاری کنفرانس ژنو2 و اجرایی کردن طرح آمریکا و روسیه برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی است. وی گفت: من و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و سازمان ملل، بر لزوم اجرای این توافق تاکید داریم. ما امیدواریم که رایزنی‌هایی‌ که در حال حاضر با دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه این سازمان صورت گرفته، نتایج مثبتی در پی داشته باشد و ما را قادر سازد که بتوانیم وقایع اولیه مورد نیاز برای آغاز این کنفرانس را سازماندهی کنیم. این بسیار مهم است که برای رسیدن به توافقاتی ثابت و پایدار در آینده، تمام جناح‌های عمده سوریه و مخالفان در این مذاکرات شرکت کنند.»

*** گروه‌های افراطی، علاقه‌ای به حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه ندارند
در 4 اکتبر، خبرگزاری «ایتارتاس» در مطلبی با عنوان «روسیه نگران اقدامات تحریک آمیز گروه‌های افراطی سوریه در روند از بین بردن سلاح‌های شیمیایی است»، گزارش داد:
به گفته «میخائیل باگدانف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور خاورمیانه: «نمی‌توان در این خصوص، بی‌طرفانه سخن گفت، اما ما در مورد اینکه در این راه خطرات و تحریکات گوناگونی وجود خواهد داشت، با شرکای غربی خود هم عقیده‌ایم؛ به این خاطر که تروریست‌ها و گروه‌های افراطی، علاقه‌ای به حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه ندارند و می‌توانند در روند از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه، مانعی جدی بوده و دست به اقدامات گوناگون تحریک آمیزی بزنند.»

*** بازرسان بین المللی، از هفته آینده کار خود را در راستای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه، آغاز می‌کنند
«آنچه که واقعا موجب نگرانی ما شده و می‌تواند حقیقتا دردسرساز باشد، این است که دستیابی به مکان‌هایی که سلاح‌های شیمیایی یا برخی از مواد مورد نیاز برای ساخت آنها، در آنجا قرار دارد، آسان نخواهد بود. در اصل، زاردخانه‌های شیمیایی تحت کنترل دولت روسیه قرار دارند، ولی نه تمامی آنها؛ به همین خاطر است که این سوال به وجود می آید که چطور می‌توان امنیت کارشناسانی که از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به آنجا آمده‌‌اند و قرار است در آنجا فعالیت کنند، تضمین کرد.»
«مارتین نسیرکی»، سخنگوی سازمان ملل پیش بینی کرد که بازرسان بین المللی، از هفته آینده کار خود را در راستای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه، آغاز کنند. انجام این کار مسلما آسان نخواهد بود. انتظار می‌رود که اقدامات تحریک آمیزی علیه بشار اسد صورت گیرد و او برای آنچه که اتفاق می‌افتد، مورد سرزنش قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار