مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اگر آموزش و فرهنگسازی در قالب هنر ارائه شود، اثرات آن چند برابر شده و کودکان و نوجوانان به سادگی با مفاهیم منابع طبیعی و بحث‌های زیست‌محیطی آشنا می‌شوند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، محمدرضا همتی امروز در همدان اظهار کرد: منابع طبیعی قبل از هر بحثی یک مقوله فرهنگی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی باید در سطح جامعه نهادینه شود، افزود: آموزش، لازمه فرهنگسازی است و این امر باید در سنین کودکی صورت گیرد، زیرا زمینه برای نقش‌پذیری ذهنی و انتقال آموزه‌های گوناگون به ویژه در ارتباط با حفاظت از منابع طبیعی بسیار مساعد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، تصریح کرد: تحقق این امر نیازمند کار فرهنگی است.

به گفته وی اگر آموزش و فرهنگسازی در قالب هنر، تئاتر، نقاشی و... ارائه شود، اثرات آن چند برابر شده و کودکان و نوجوانان به سادگی با مفاهیم منابع طبیعی از جمله درخت، جنگل، پوشش گیاهی، بحث‌های زیست محیطی و فواید آن و تأثیرات آن بر منابع آب، خاک و هوا، جذب مواد سمی، پالایش هوا و... آشنا می‌شوند.

همتی یادآور شد: با توجه به این امر باید زمینه سوق هنرمندان به این سمت و سو فراهم شود و فعالان حوزه هنر به ویژه تئاتر و فیلم به موضوعات مورد نیاز جامعه بپردازند.

وی ابراز داشت: لازم است «بایدها و نبایدها» در بخش منابع طبیعی تبیین شده و با ذوق و سلیقه، ابتکار و خلاقیت با زبان هنر برای کودکان و نوجوانان بیان شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه باید با جدیت در این مقوله وارد شد، اظهار کرد: کار فرهنگی در راستای منابع طبیعی باید در اولویت کاری حوزه علم و دانش و در سطح مدارس قرار گیرد زیرا طبیعت چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به نیاز انسان‌ها به طبیعت اضافه کرد: منابع طبیعی، پوشش گیاهی، طبیعت و ... لازمه زندگی هستند و نباید از آنها غافل شد.

همتی در پایان خاطرنشان کرد:‌ آموزش کارایی، حفاظت و نقش منابع طبیعی و نحوه بهره‌برداری از آن در زندگی به کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است./ج1


برچسب ها: هنر ، قالب ، زیست محیط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.