معاون پيشگيري و بهداشتي سازمان دامپزشكي از اجراي طرح ملي پايش آنفلوآنزاي فوق حاد در سال جاري خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران محسن مشكوة امروز در نشست خبري كه به مناسبت روز ملي دامپزشكي برگزار شده بود ، با اشاره به بروز آنفلوآنزاي پرندگان با سويه ي  H7 در چين در سال 2013  گفت :  اين كه اين بيماري سبب تلفات در جمعيت انساني شده و شباهت هايي با سويه ي H5  كه چند سال قبل در كشور اتفاق افتاد ، دارد .

وي اظهار داشت : هم چنين با توجه به شيوع فصل سرما ما نگران درگيري گله هاي طيور با اين بيماري هستيم .

مشكوة با بيان اين كه سال 91 پايشي سراسري براي انواع سويه هاي  آنفلوآنزاي فوق حاد ( H9 , H7 , H5  ) در سطح كشور انجام شده است ، اضافه كرد : نتايج اين پايش نشان داد كه هيچ ردي از اين بيماري در كشور ما وجود ندارد .

وي با اشاره به انجام مجدد پايش فوق در سال جاري افزود : با توجه به احتمال بروز اين بيماري در كشور همه ي دستگاه هاي مسوول بايد نگران آن باشند و ما اين نگراني را به مرغ داران نيز گوشزد كرده ايم كه در صورت مشاهد ه ي موارد مشكوكي آن ها را گزارش كنند .

مشكوة با بيان اين كه در سطح هشت استان كشور امكانات و آزمايشگاه هاي خوبي براي شناسايي سويه هاي اين بيماري ظرف مدت كمتر از يك روز وجود دارد ، تصريح كرد : تاكنون هيچ موردي از آلودگي به اين بيماري در كشور ما گزارش نشده است .

وي با اشاره به اين كه سازمان دامپزشكي  نشست هايي با سازمان حفاظت از محيط زيست در رابطه با پرندگان وحشي و مهاجر كه مي توانند ناقل اين بيماري باشند ، برگزار كرده است ، افزود : از اين سازمان درخواست كرده ايم در صورت مشاهد ه ي هر گونه مشكل يا مورد مشكوك ما را مطلع سازد .

مشكوة گفت : كليه ي اعتبارات اين پايش از محل اعتبارات خود ما است و تلاش مي كنيم تمام واحدهاي مرغ داري تحت پوشش بيمه قرار بگيرند تا در صورت بروز خسارات و... غرامت آن ها از طريق بيمه پرداخت شود .
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، کشاورزی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار