به بهانه دعوت بيت آشور به تيم ملي؛

ايراني هاي خارجي يا خارجي هاي ايراني

در ليست جديد تيم ملي باز هم علاقه كي روش به استفاده از دو رگه ها به چشم مي خورد.دو رگه هايي كه البته گاهي كوله باري از بار فني را به تيم ملي هديه كرده اند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران مسئله دعوت از دورگه هاي ايراني و مهره هايي كه سال ها در فوتبال خارج از كشور بوده اند به تازگي در فوتبال كشور ما رنگ و بوي ديگري گرفته است.در جديدترين مورد مهرداد بيت آشور (استيون) بازيكن تيم سن خوزه به تيم ملي كي روش دعوت شد. بیت آشور پدر و مادری ایرانی دارد که پدرش مسیحی و مادرش مسلمان است. او تابعیت ایرانی – آمریکایی دارد. وي در سال‌های 2007 و 2008 برای تیم سن خوزه فراگ در USL بازی کرده است.

وي در سال 2012 به عنوان یکی از بازیکنان منتخب لیگ آمریکا موسوم به MLS انتخاب شد .

البته مسئله دعوت از دو رگه ها به نوعي از زمان دعوت فريدون زندي به تيم ملي جديت بيشتري پيدا كرد.

آن روزها فريدون زندي از تيم كايزرسلاترن به تيم ملي دعوت شد تا اين تيم را در جام جهاني همراهي كند.

امروز هم اشكان دژاگه به تيم ملي دعوت شده است و بايد ديد وي به طور كامل بر راهي كه در پيش رو دارد اشراف پيدا كرده است يا نه و آيا او مي تواند در انتخاب سختي كه داشته قدم هاي محكمي بردارد.

** اشكان دژاگه، غريبه آشنا

اشكان دژاگه مدت ها پيش به تيم ملي ايران دعوت شد.پروسه دعوت وي به تيم ملي به روزها قبل از آن بازمي گردد.

ولي پس از حل مشكلات مربوط به خدمت سربازي، وي به تيم كشورش بازگشت.

دژاگه در تهران به دنيا آمد و در همان بدو تولدش به علت مهاجرت خانواده اش به آلمان در اين كشور ماندگار شد و در همان جا به فعاليت هاي فوتبالي خود پرداخت.

اولين باشگاه هاي دژاگه در آلمان، تيم نوجوانان بوروسيا برلين و نوجوانان هر تا برلين بود.

وي توانست پس از آن با حضور در تيم هر تابرلين 2، خود را به تيم اصلي برساند.

دژاگه در طول 3 فصل 26 بازي انجام داد و يك گل به ثمر رساند.

در ابتداي فصل 2008-2007، دژاگه به وولفسبورگ رفت و در 38 بازي موفق شد 4 گل به ثمر برساند.

با عدم حضور دژاگه در تيم ملي جوانان آلمان در مقابل تيم رژيم اشغالگر قدس، ايراني بودن وي بار ديگر اثبات شد.

از سال 2005 و از زمان توافق فريدون زندي با فوتبال ايران، حضور اشكان دژاگه در فوتبال كشور مطرح شد.

زندي كه پيراهن شماره 10 كايزر سلاترين را مي پوشيد اولين بار توسط برانكو ايوانكوويچ به فوتبال كشور معرفي شد و در ادامه نيز توسط كي روش به تيم ملي دعوت شد.

در سال 2007 ميلادي دژاگه از حضور در برابر تيم ملي رژيم صهيونيستي در مرحله مقدمات مسابقات قهرماني زير 21 سال اروپا سرباز زد.

دژاگه در مصاحبه اي بيان داشت كه بخاطر خون ايراني كه در رگ هاي وي است نميتواند در مقابل صهيونيست ها به ديدار برود و اين رژيم را به رسميت نمي شناسد.

در سال 2009 ميلادي دژاگه موفق شد با تيم زير 21 ساله هاي اروپا به مقام قهرماني جام جهاني دست پيدا كند.

در سال 2010 ميلادي، نام دژاگه در فهرست 50 نفره قطبي براي تيم ملي آمده بود و قطبي شخصا براي مذاكره با وي به آلمان رفت ولي دژاگه در آن زمان تشخيص داد كه كارش در تيم باشگاه هي اش را دنبال كند تا در وولفسبورگ عملكرد خوبي داشته باشد.

در سال 2011 مسئله دعوت دژاگه به تيم ملي مطرح شد.

9 ماه بعد كي روش بطور مستقيم بار ديگر از دژاگه دعوت به عمل آورد تا در تيم ملي حضور پيدا كند.

اين بار مشكل نظام وظيفه دژاگه و خدمت سربازي اش مطرح شد كه البته مسئولان فدارسيون از طريق سفارت ايران در آلمان مشكل نظام وظيفه او را حل كردند.

در سال 2012 نيز دژاگه در  اردوي تيم ملي دعوت شد تا به عنوان يكي ديگر از دورگه هاي دعوتي به فوتبال كشورمان نمود پيدا كند.

البته دژاگه والديني ايراني دارد و شايد لفظ دورگه براي وي معنايي نداشته باشد.

در مرور خاطرات دژاگه مي توان به اين آمار رسيد كه وي در 14 تير 65 به دنيا آمد و پس از عزيمتش به آلمان فوتبال را در تيم رني كندروفر آغاز كرد.

پس از مدتي به تيم A.T.B پيوست و در ادامه به باشگاه تنيس بورسيا بر اين دعوت شد و عملكردش به اندازه اي خوب بود كه به باشگاه هر تا دعوت شد.

دژاگه تا پيش از سال 2000 در تيم نوجوانان اين باشگاه بازي كرد و در همين سال به تيم ملي نوجوانان آلمان دعوت شد.

در سال 2004 براي بازي در جام ملت هاي اروپا به تيم جوانان زير 19 سال دعوت شد و به همراه تيم ملي نوجوانان به مقام قهرماني رسيد تا سال 2004 در تيم دوم هر تا حضور داشت و با عملكرد خود باعث شد تا او را به تيم اصلي دعوت كنند.

در سال 2009 در بازي هاي زير 21 سال اروپا با اين تيم به قهرماني هم رسيد.

وي در ديدار مقابل رژيم صهيونيستي در چار چوب رقابت هاي مقدماتي قهرماني زير 21 ساله هاي اروپا شركت كرد ولي گفت:" در رگ هاي من خون ايراني جاري است . والدين من ايراني هستند و ايران رژيم صهيونسيتي را به رسميت نمي شناسد . "دژاگه در سال 2007 در هرتابرلين به وولفسورگ پيوست و تا سال 2012 قرار دادش را با اين تيم تمديد كرد.

*رضا قوچان نژاد

رضا قوچان نژاد كه دومين گلزن برتر ليگ بلژيك بود 25 ساله و متولد مشهد است و در حال حاضر درليگ اين کشور بازي مي كند.

وي عملكرد خوبي در ليگ بلژيك دارد و بازي با پاي چپ قدرتمندي دارد و در زمينه گلزني نيز يكي از بهترين دور گه هاي ايراني موجود در اروپاست.

قوچان نژاد پس از دعوت به تيم ملي، بازي هاي خوبي  در اين تيم  داشت و به خصوص با گل فوق العاده زيبايش به كره جنوبي يكي از ناجيان تيم ملي براي صعود به جام جهاني بود.

*سباستين قاسمي نوبخت ناشناخته دورگه

سباستين قاسمي نوبخت ابتدا در تيم جوانان وولفسبورك و سپس در تيم آماتور گوتينگن به ميدان رفت وي يكي از دو رگه هاي فعال در فوتبال اروپاست.

*آرش طالبي نژاد/پسر بندر، ساكن سوئد

آرش طالبي نژاد در سال 1981 ميلادي در شهر بندر عباس متولد شد و سپس به سوئد رفت وي ابتدا در تيم نوجوانان بوداس و سپس در تيم منتخب مدارس شهر و بعد در تيم براسر تلرس و والفسبورگ و تيم دسته دومي واستروفرولاند حضور داشت و پس از چندي به تيم جوانان سوئد رفت و در سال 2006 نيز قرارداري با باشگاه براسپوكارونا در دسته دوم سوئد بست .

دانيل داوري

داوري مادري آلماني و پدري ايراني دارد.او از 15 سالگي به صورت حرفه‌اي در  باشگاه ماينتس فوتبالش را آغاز كرد. اين بازيكن حدود 6 سال در اين تيم به كارش ادامه داد و در تمام رده‌هاي سني اين باشگاه بازي كرد. عملكرد او در ماينتس باعث شد تا مورد توجه باشگاه آينتراخت برانشويگ قرار گيرد و از سال 2009 عضو رسمي اين باشگاه شود. مصدوميت پتكوويچ دروازه‌بان اول آينتراخت برانشويگ فرصتي را به او داد تا بتواند در تركيب اين تيم فيكس شود. بعد از اين اتفاق عملكرد عالي دانيال باعث شد تا كسي نتواند جايگاه او را متزلزل كند.

*بهرنگ صفوي

يك استعداد ايراني كه به نام سوئد سند خورد

بهرنگ صفوي در سال 65 در تهران به دنيا آمد و سپس با خانواده اش به سوئد مهاجرت كرد.

وي در ابتدا به عضويت تيم نوجوانان شهر لوند و سپس به تيم ماكو رفت عملكرد وي به گونه اي بود كه لارس لاگربك سرمربي سوئد در سال 2007 درباره وي مصاحبه اي كرد و گفت: صفوي بازيكن بااستعدادي است و آينده درخشاني دارد. فعلا در حد تيم ملي نيست ولي در آينده به تيم ملي دعوت مي شود.

همين اتفاق هم افتاد و وي در تيم ملي بزرگسالان سوئد حضور پيدا كرد و به همين علت ديگر نمي تواند براي تيم ملي ايران بازي كند.

*حيدر عقيل سعيد

حيدر عقيل سعيد پدري ايراني و مادري بحريني دارد ودر حال حاضر در دانمارك در دسته دوم فوتبال اين كشور است.

*عقيل اعتمادي/ مردودي آزمون استيل آذين

عقيل اعتمادي دروازه بان ايراني است كه در خارج از كشور حضور دارد. در ليگ نهم توسط تيم استيل آذين دعوت شد تا مسئولين تيم عملكرد وي را ببنيند ولي استيل كيفيت فني وي را مورد تاييد قرار نداد و پيوستنش به استيل آذين منتفي شد.

*علي مانوئل منوچهري/فوتباليست ايراني آن سوي كره جنوبي

علي مانوئل منوچهري پدري ايراني و مادري شيليايي دارد و در 17 سالگي اولين بار در ليگ شيلي به ميدان رفت و در حال حاضر نيز درهمان شيلي است.

*شروين رجبعلي فردي/رجبعلي مستعد، شروين آلماني

شروين رجبعلي فردي در 17 سالگي اولين بازي رسمي خود را در سال 2008 براي تيم هرتابرلين در جام يوفا انجام داد و در پيروزي پر گل 8 بر يك اين تيم مقابل نماينده مولداوي ايفاي نقش كرد. شروين پدري ايراني و مادري آلماني دارد.

وي در سال 2010 توانست جايزه بهترين بازيكن جوان سال آلمان را تصاحب كند.

*آرام خليلي/مهاجر آرام آريايي در نروژ

وي متولد سال 1989 در بوكان به دنيا آمد و پس از مهاجرت به نروژ در تيم هاي جوانان اين كشور بازي كرد. وي در ابتدا به تيم باشگاهي براين آي – كي استارت نروژ پيوست و سپس به باشگاه گياس سوئد رفت .

*آرش بيات/ زننده زيبا ترين گل سوئد آرش آريايي

آرش بيات والدين ايراني دارد و در تهران متولد شده و پس از مهاجرت خانواده اش به سوئد در تيم هاي پايه اين كشور بازي كرد.

گل زيبايي كه وي در يكي از مسابقات باشگاهي از فاصله بسيار دور به ثمر رساند و شوت هاي از راه دور ديگر و ضربات آزادش از جمله نقاط قوت وي مي باشد.

بيات در سال هاي 2001-2002 ، 2003و 2005 به عنوان بهترين بازيكن خاور ميانه اي ليگ سوئد معرفي شد.

*آرسا جسورو هاسگاوا/ يك آريايي در سرزمين سامورايي

هاسگاوا پدري ايراني و مادري ژاپني دارد.

هاسگاوا عضوي از تيم ملي زير 20 سال ژاپن بود ولي به علت مصدوميت جام جهاني جوانان 20074 كانادا را از دست داد.

وي در حال حاضر در تيم يوكوهامارينوس ژاپن بازي مي كند.

پايان متن/مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار