آسيا تايمز با انتشار مقاله اي در خصوص سخنراني نتانياهو در سازمان ملل نخست وزير رژيم صهيونيستي را تحقير وبه يك اسكانك(راسوي بد بو) تشبيه كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از آسيا تايمز : با گذشت چندين روز از سخنراني ضد ايراني نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي  در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهارنظرها و تحليل ها در مورد اين سخنراني هنوز ادامه دارد . روزنامه آسيا تايمز هم به نوبه خود به تحليل اين سخنراني پرداخته و نتانياهو را به يك اسكانك تشبيه كرد. 

 آسيا تايمز در گزارش خود مي نويسد بنيامين نتانياهو از نوبت سخنراني خود در سازمان ملل متحد استفاده كرد تا 96 ساعت پس از بازگشت حسن روحاني از سفر 4 روزه خود به نيويورك كه اميدواري هاي بي سابقه اي را براي آشتي با امريكا و غرب ايجاد كرد، رئيس جمهور جديد ايران را مورد توهين و تحقير قرار دهد.

نتانياهو با تكرار اظهارات پيشين خود در مورد روحاني او را «گرگي در لباس ميش توصيف كرد.» . او خواستار آن شد كه ايران برنامه هسته اي خود  را به طور كامل كنار بگذارد وآن را بهاي رفع تحريم ها عليه تهران دانست. 

در سخناني كه تقريبا فقط به ايران اختصاص داشت نخست وزير اسرائيل همانند گذشته عنوان كرد او آماده است دستور اقدام نظامي يك جانبه عليه تاسيسات هسته اي ايران را صادر كند.

سخنراني نتانياهو كه پس از گذشت چهار روز از تماس تلفني روحاني و اوباما  انجام شد  به دنبال ديدار محدود او با اوباما در كاخ سفيد صورت گرفت.

در آن ديدار او گفت«الفاظ آشتي جويانه ايران بايد با اقدامات واقعي همراه باشد»- نكته اي كه باراك اوباما هم از هفته گذشته بارها آن را به زبان آورد- نتانياهو تاكيد كرد«آزمون نهايي توافقات آينده با ايران اين است كه آيا ايران برنامه هسته اي خود را تعطيل مي كند يا نه».

 آسيا تايمز در ادامه گزارش خود مي نويسد به چند دليل  حضور نتانياهو در سازمان ملل متحد در بدترين زمان ممكن براي نخست وزير اسرائيل صورت گرفت يكي از اين دلايل اين است كه فضاي بسيار مثبتي در پس سفر حسن روحاني و محمد جواد ظريف  ايجاد شده است. ظريف در نيويورك مانده تا هم به مشاوره هاي خود با تصميم سازان برجسته امريكا ادامه دهد و هم براي مذاكرات 15-16 اكتبر ميان ايران و گروه 1+5 در ژنو آماده شود.

 ايراني ها در ديدار هاي خود با شخصيت هاي رسانه اي موثر،ايرانيان امريكا،انديشمندان و ديپلمات ها و مقامات سابق امريكا  و همچنين درديدار 30دقيقه اي ظريف و جان كري در حاشيه ديدار وزيران خارجه ايران و گروخ1+5 اين پيام را منتقل كردند كه تهران آمادگي دارد به شرط لغو تحريم ها و پذيرفته شدن حق غني سازي اورانيوم ايران در مورد اعمال  محدوديت هايي براي برنامه هسته اي خود مذاكره كند.

پس از آن ديدارها گفتگوي تلفني 15 دقيقه اي ميان اوباما و روحاني اتفاق افتاد كه فضاي حاكم بر آن را مي توان به نوعي با فضاي نزديكي واشنگتن به چين دراوايل  دهه 70 ميلادي مقايسه كرد. رسانه ها و مطبوعات اين اتفاق را «تاريخي » توصيف كردند و آن را نقطه عطفي در روابط امريكا با كشوري كه 34 سال با آن مانند دشمن رفتار كرده دانستند. 

نيويورك تايمز نوشت« ديپلماسي نرم ايران، اسرائيل را به لرزه در آورد»
جدا از موفقييت روحاني نتانياهو اين هفته با مشكل غير عادي روابط عمومي هم مواجه شد.تعطيلي روز سه شنبه دولت فدرال امريكا تيتر اول رسانه هاي خبري شد و از پوشش خبري مرسوم پيام نتانياهو خبري نبود.

اما كارشناسان سياست خارجي امريكا و اجماع بزرگ ايرانيان حتي همين پيام نتانياهو- مبني بر اين كه ايران  برنامه هسته اي خود را كامل منهدم كند و از حق غني سازي خود طبق معاهده ان پي تي دست بكشد – را مانع مذاكرات و اسرائيل را تباه كننده مذاكره تلقي كرده اند.

"گري سيك" كارشناس ايران در دانشگاه كلمبيا كه در دوران فورد،كاتر و ريگان در شوراي امنيت ملي خدمت مي كرد ، مي گويد:« وقتي ما با اين پيش شرط كه ايران بايد تمام زير ساخت علمي خود را منهدم كند مذاكره را شروع مي كنيم همگي مي دانيم كه شانس توافق نزديك به صفر است»

وي مي افزايد«محدوديت بله،اما خيلي وقت است كه  روزهايي كه ما خواهان صفر يا نزديك  به صفر شدن  سانريفروژها بوديم به سر آمده است.»

 آسيا تايمز مي افزايد : در واقع اشخاص مهم در لابي اسرائيل از جمله دنيس راس مشاور« موسسه سياست خاور نزديك واشنگتن»-  وابسته به آيپك- بيش از يك سال است كه مي گويد واشنگتن بايد ايران را بيازمايد كه آيا محدوديت در غني سازي را مي پذيرد  و اگر ايران پذيرفت واشنگتن هم در ازاي آن لغو تحريم ها را بپذيرد.

در واقع اوايل سال 2011 وقتي دنيس راس به عنوان دستيار اصلي اوباما در مورد ايران فعاليت مي كرد هيلاري كلينتون وزير خارجه وقت تلويحا عنوان كرد ممكن است واشنگتن نهايتا برنامه هسته اي صلح آميز را- كه شامل مقداري توانمندي غني سازي باشد- بپذيرد.

حتي ديويد هريس رئيس كميته يهوديان امريكا –يكي ديگر از گروه هاي مهم لابي اسرائيل-به نتانياهو هشدار داد كه رويكرد بي اعتنايي او-كه با تحريم سخنراني روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد نشان داده شد- به رئيس جمهور ايران خطر منزوي شدن اسرائيل را به دنبال دارد.

در واقع گري سيك گفت نتانياهو در سخنراني روز سه شنبه خود  ترس و حالت تدافعي را نشان داد. روحاني در تازه ترين ديدار خود امتيازاتي كسب كرد و نتانياهو هم تلاش كرد تا در امتيازات با او برابري كند.
برچسب ها: نتانیاهو ، رسانه ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار