عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اين كه شكل‌گيري گروه دوستي پارلماني ايران و آمريكا يك شوخي- جدي است، گفت: اگر روند مذاكرات و گفتگوها ادامه پيدا كند، اين موضوع مي‌تواند جدي انگاشته شود و گمان مي‌كنم اگر قرارمان بر اين باشد كه روابط ديپلماتيك دو كشور تداوم پيدا كند، شخص يا گروهي كه مي‌تواند منافع ملي را صددرصد مد نظر قرار دهد همين گروه‌هاي دوستي پارلماني هستند.

عباسعلي منصوري‌آراني نماينده مردم کاشان، آران و بيدگل در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره شكل‌گيري گروه دوستي پارلماني ايران و آمريكا در مجلس اظهار داشت: بحث شكل‌گيري "گروه دوستي پارلماني ايران و آمريكا" از آنجا نشات گرفت كه "حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحاني" در جلسه مشترك دولت و مجلس كه به منظور تشريح دستاوردهاي سفر به نيويورك برگزار شد، مطالبي را مطرح كردند كه اين موضوع نيز يكي از مطالب مطروحه در اين نشست بود.   
 
وي در ادامه افزود: دكتر روحاني در اين نشست اظهار داشت كه در حاشيه اجلاس سازمان ملل در ديدار دو نماينده مسلمان كنگره با وي، آن‌ها بيان داشتند كه با توجه به بحث‌هاي جديد و موضوعات مختلفي كه دكتر روحاني در سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها خود داشتند فضايي فراهم شده كه آن‌ها بتوانند نقش بهتري در دفاع از حقوق ملت ايران در كنگره ايفا كنند. 

 
 
عضو كميسيون امنيت ملي ادامه داد: پس از بيان اين مطلب از سوي دكتر روحاني وي نيز به شوخي خطاب به نمايندگان عنوان كرد، حالا ديگر اين جا مي‌طلبد كه شما در قالب گروه دوستي پارلماني فعال شويد، البته دكتر روحاني اين موضوع را به شوخي گفتند و بحث جدي در اين زمينه مطرح نشد.   
 
رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس در ادامه به نقش ديپلماسي پارلماني در تسهيل روابط كشورها و احقاق منافع ملي اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از نهادهاي تاثيرگذار و نقش آفرين در حوزه سياست خارجي،  پارلمان‌ها هستند و قوه قانونگذاري براي تاثيرگذاري بر اين حوزه از ابزارهاي مختلفي سود مي‌جويد كه يكي از اين ابزارها، گروه‌هاي دوستي پارلماني است و از آن جايي كه اين گروه‌ها دولتي نيستند به خوبي مي‌توانند تسهيل كننده طرح موضوعات و مواضعي باشند كه نمي‌توان آن‌ها را در قالب مذاكرات ميان دولت‌ها دنبال كرد.  

وي در ادامه با بيان اين كه گروه‌هاي دوستي پارلماني نقش بسزايي در روان سازي روابط كشورها دارند تصريح كرد: گروه‌هاي پارلماني راه را آماده مي‌كنند تا دولت‌ها بتوانند در بستر روابطي كه پارلمان‌ها ايجاد كرده‌اند حركت كنند.
 
عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اين كه شكل‌گيري گروه دوستي پارلماني ايران و آمريكا يك شوخي- جدي است، گفت: اگر روند مذاكرات و گفتگوها ادامه پيدا كند، اين موضوع مي‌تواند جدي انگاشته شود و گمان مي‌كنم اگر قرارمان بر اين باشد كه روابط ديپلماتيك دو كشور تداوم پيدا كند، شخص يا گروهي كه مي‌تواند منافع ملي را صددرصد مد نظر قرار دهد همين گروه‌هاي دوستي پارلماني هستند. 

 


اين نماينده با بيان اين كه در حال حاضر واسطه‌ها منعكس كننده و پيگير مطالبات دو كشور هستند، تصريح كرد: با توجه به اين كه هم اكنون واسطه‌ها، خط برقراري روابط دو كشور هستند و ممكن است شخص ثالث يا اين واسطه‌ها منافع شخصي و منافع طرف ثالث را لحاظ كنند اين موضوع آفات فراواني به دنبال خواهد داشت كه با شكل‌گيري گروه‌هاي دوستي- پارلماني اين آفات تقليل پيدا خواهد كرد، چرا كه اين گروه‌ها قطعا در چارچوب منافع ملي حركت مي‌كنند و با ارائه گزارش به پارلمان، مجلس را كاملا در جريان قضايا قرار خواهند داد ضمن آن كه هيچ گونه منافع شخصي نيز ندارند.
 
رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس با بيان اين كه شكل‌گيري گروه پارلماني ايران و آمريكا به معناي اين نيست كه ديگر كار تمام شده و رابطه برقرار شده است، اظهار داشت: اتفاقا در شرايط فعلي، گروه‌هاي پارلماني مي‌توانند كاملا چارچوبي كار كنند به اين معنا كه اجازه ندهند دولت از اين خطي كه براي آن ترسيم شده خارج شود يا از آن زاويه پيدا كند.   
 
وي با تاكيد براينكه مذاكره با آمريكا براي احقاق حقوق است اظهار داشت: ما بايد بين مذاكره و ارتباط تفاوت قائل شويم، هر دو، سطوحي دارند و هر مذاكره‌اي به معناي ايجاد ارتباط نيست، هرچند ممكن است مذاكره براي ارتباط باشد ولي مذاكره اهدافي دارد كه يكي از آن هدف‌ها ايجاد رابطه است و به نظر مي‌آيد آن چه كه ما الان ترسيم مي‌كنيم مذاكره براي رابطه نيست و مذاكره براي احقاق حقوق است كه صاحب‌نظران خيلي به اين موضوع نپرداخته‌اند.
 
عضو كميسيون امنيت ملي ادامه داد: رابطه هم سطوحي دارد، ممكن است رابطه ما با يك كشور در سطح كاردار، با يك كشور در سطح سفير و يا در سطح پيمان‌هاي امنيتي و رزمايش‌هاي مشترك كه بالاترين سطح روابط است باشد كه اين موضوع نيز بايد حتما براي مردم تشريح شود تا خلط موضوع نشود، مذاكره بايد سطوح خود را طي كند تا سپس به رابطه تبديل شود، بنابراين نبايد فراموش كرد كه در چه سطح از روابط و مذاكره با آمريكا هستيم و در اين نقطه چه بايد كرد.   
 
منصوري‌آراني با بيان اين كه گروه‌هاي دوستي پارلماني مي‌توانند ناظر بر گفتگوهاي دولت‌ها باشند اظهار داشت: با توجه به وظيفه نظارتي مجلس بر اقدامات و عملكرد دولت، اين گروه‌ها مي‌توانند با نظارت بر گفتگوها و عملكرد سياسيون، مجلس را در جريان امورات قرار دهند.
 
وي ادامه داد: شكل‌گيري گروه‌ دوستي پارلماني ميان دو كشور ايران و آمريکا، محاسنش به مراتب بيشتر از آن است كه اين گونه مباحث از سوي افراد يا گروه‌هاي ثالثي كه قطعا منافع ملت را مد نظر قرار نمي‌دهند دنبال شود.   
 
رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس گفت: اگر روابط ديپلماتيك ميان دو كشور استمرار پيدا كند، شكل‌گيري گروه دوستي پارلماني ايران و آمريكا جزو الزامات خواهد بود تا گفتگوهاي ديپلماتيك از سطح افراد و گروه‌هاي ثالث خارج شود،  بنابراين اعتقاد بنده اين است كه شكل‌گيري گروه‌هاي پارلماني ايران و آمريكا مي‌تواند ضمن روان‌سازي روابط دو كشور، وظيفه نظارتي خود را نيز اعمال كند و وكلاي ملت را نيز در جريان موضوعات قرار دهد.
 
وي در پايان با بيان اين كه الزاما همه نمايندگان كنگره آمريكا طرفدار صهيونيسم نيستند، گفت: همان گونه كه برخي نمايندگان كنگره لابي صهيونيست‌ها هستند، نمايندگان مسلمان كنگره آمريكا نيز مي‌توانند لابي ايران و مسلمانان در پيگيري منافع و حقوق آن‌ها در كنگره باشند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پارلمان ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار