رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال‌ شرق کشور گفت: تهیه ویزای آزاد حج، غیرمتعارف بوده و هیچ تضمینی برای تشرف به خانه خدا از این مسیر وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد غلامعباس ارباب‌خالص با اشاره به پایان صدور ویزای حجاج ایرانی بیان کرد: در چند سال اخیر در ایام حج بحث گرفتن ویزاها از راه‌های مختلف غیر از سازمان حج و زیارت کشور مطرح شده که مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است.

وی افزود: براساس قراردادی که همه‌ساله سازمان حج و زیارت ایران با وزارت حج عربستان امضا می‌کند، سهمیه‌ای برای حج تمتع و عمره تعیین می‌شود که سازمان حج براساس این قرارداد، اقدام به ثبت‌نام هموطنان برای اعزام به عربستان و شرکت در مراسم حج می‌کند.

ارباب‌خالص با بیان اینکه خارج از این سیستم محدودیت‌هایی برای اعزام وجود دارد، تاکید کرد: وجود این محدودیت‌ها سبب می‌شود که برخی افراد که در سازمان حج ثبت‌نام نکرده‌اند و مایل به انجام اعمال حج در سرزمین وحی هستند، اقدام به گرفتن ویزا از مسیرهای غیرقانونی و نهادهایی غیر از سازمان حج کنند. این افراد از طریق واسطه‌ها و پرداخت پول‌های میلیونی به شکل‌های مختلف یا از داخل کشور یا از طریق نمایندگی کشور عربستان در کشورهای دیگر، اقدام به گرفتن ویزا برای تشرف به خانه خدا می‌کنند.

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور ادامه داد: با توجه به این امر، مشکلی که در سال‌های اخیر به وجود آمده است، اقدام دولت عربستان در مقابل زائرانی بود که با روادید جعلی و غیرقانونی وارد این کشور شده بودند و مسئولان این کشور اعلام کردند که ویزای این افراد مشکل دارد و به اتباع ما اجازه ورود ندادند و آنان را به کشور بازگرداندند. ارباب‌خالص با تاکید بر اینکه تهیه ویزاهای خارج از سیستم سازمان حج و زیارت پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد، توصیه کرد: از هموطنان می‌خواهیم که از این اقدام خودداری کنند، زیرا این مسئله علاوه بر ایجاد مشکلات کنسولی برای کشور، برای خود آنان نیز خسارت‌های مالی و معنوی بسیاری دارد، از این‌رو این افراد باید تنها از طریق چارچوب سازمان حج اقدام به ثبت‌نام کنند تا بتوانند از تسهیلات بهتری نیز بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: کاروان‌هایی که از طریق سازمان حج و زیارت به مکه اعزام می‌شوند، به دلیل هزینه‌های پرداخت‌شده از خدمات بسیار خوبی از جمله بیمه، تسهیلات پزشکی و... بهره‌مند می‌شوند.

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نمی‌توان نظارت دقیقی بر این مسئله کرد، گفت: ویزا دادن حق هر کشوری است و ما نمی‌توانیم نظارت دقیقی بر این مسئله داشته باشیم؛ البته تذکرهای لازم به نهادهای مختلف داده شده است تا از تهیه ویزا به‌صورت آزاد خودداری کنند.ارباب‌خالص با بیان اینکه تهیه ویزاهای آزاد امری غیرمتعارف است و هیچ تضمینی برای تشرف دارندگان این ویزاها به حج وجود ندارد، خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل اینکه بسیاری از واسطه‌های تامین‌کننده ویزا، اشخاصی نامعلوم هستند، افراد اعزامی نیز اطلاعات درستی از آنان ندارند، از این‌رو اطلاع‌رسانی بهترین راه پیشگیری از این مسئله است.

 

برچسب ها: تهیه ، ویزاهای ، آزاد ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.