"مارتين نسيرکي" سخنگوي دبيرکل سازمان ملل متحد گفت: اطلاعات بيشتري درباره برنامه تسليحات شيميايي سوريه دريافت کرده ايم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نسيرکي در کنفرانسي خبري در مقر سازمان ملل در نيويورک گفت: "احمد ژومچو" مديرکل سازمان منع سلاح هاي شيميايي ديروز در سخنان خود در شوراي اجرايي اين سازمان گفت که دبير خانه فني آن اطلاعات بيشتري نسبت به آنچه  سوريه در تاريخ بيست و يکم سپتامبر درباره افشاي برنامه سلاح هاي شيميايي خود ارائه کرده بود،دريافت کرده است. 

وي افزود: سازمان منع سلاح هاي شيميايي در حال بررسي اطلاعات دريافتي است و انتظار داريم مديرکل در سخنراني روز سه شنبه آتي خود در شوراي اجرايي، ما را در جريان آخرين اطلاعات کشورهاي عضو اين سازمان قرار دهد.

سخنگوي سازمان ملل اعلام کرد سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي متعهد شده است اطلاعات تکميلي را که سوريه در باره ذخاير سلاح‌هاي شيميايي خود ارائه کرده است،  بررسي کند.

مارتين نسيرکي در کنفرانس مطبوعاتي روزانه خود خاطر نشان کرد دبيرخانه فني سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي که با سازمان ملل همکاري مي کند و گروهي را براي نظارت بر برچيدن تأسيسات توليد سلاح‌هاي شيميايي در سوريه تشکيل داده است، اطلاعاتي اضافه بر اطلاعاتي که دمشق 21 سپتامبر در مورد برنامه سلاح‌هاي شيميايي خود ارائه کرده بود، دريافت کرده است.

وي افزود گروه مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي در پايان نخستين روز کاري که به نشست‌ها با مقامات سوري اختصاص داشت، به نخستين پيشرفت‌هاي دلگرم‌کننده دست يافتند.

نسيرکي خاطر نشان کرد اين گروه اميدوار است بازرسي‌هاي خود را از تأسيسات توليد سلاح‌هاي شيميايي در سوريه و تخريب اوليه تجهيزات آن هفته آينده آغاز کند.

وي با اين حال گفت زمان دقيق آغاز بازرسي‌ها به نتايج کار گروه‌هاي فني که با مشارکت کارشناسان سوري تشکيل شده است، بستگي دارد.

سخنگوي سازمان ملل تصريح کرد: اسنادي که دولت سوريه (چهارشنبه گذشته) تحويل داد به گفته اعضاي اين گروه، اميدوار کننده  به نظر مي رسند. 

وي افزود: با اين حال، تحليل‌هاي تکميلي به ويژه در سطح فني لازم هستند و برخي پرسش‌هاي ديگر همچنان بي پاسخ مانده‌اند.

اين گروه‌ها در حال حاضر روي سه حوزه که براي موفقيت مأموريت حياتي هستند از جمله امنيت، پشتيباني تدارکاتي و پشتيباني در محل، کار مي کنند.

احمد اوزومچو مدير کل سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي که مقر آن در لاهه هلند است سه‌شنبه در جلسه شوراي اجرايي اين سازمان، اعضا را در جريان جزييات مربوط به اين موضوع قرار مي دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار