4مورد مرگ در اثر بیماری وبا و عدم تخصیص کامل اعتبارات مشخص شده به طرح پزشک خانواده از جمله مواردی بود که وزیر بهداشت و درمان در نشست انجمن پزشکان عمومی کشور به آن ها اشاره کرد.

دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: هروقت که منابع تامین شود، طرح پزشک خانواده نیز اجرا می شود.

وی گفت: برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده نمی توانیم زمان تعیین کنیم.

قاضی زاده افزود: از 2 هزار میلیارد تومان بودجه مربوط به پزشک خانواده تا الان تنها 2 درصد تحویل وزارت بهداشت شده درنتیجه هر وقت که منابع تامین شده، طرح پزشک خانواده نیز اجرا می شود.

قاضی زاده افزود: فعلا طرح پزشک خانواده در چند استانی که شروع شده در حال ادامه است که با مشکلاتی نیز مواجه هستیم ولی مراقبت می کنیم که ان شاء الله مشکلات به حداقل برسد.

وی بیان کرد: برای توسعه این طرح نیز نیاز به زمان و منابع داریم که ان شاءالله هروقت منابع تامین شود حتما ادامه پیدا می کند.

وزیر بهداشت در خصوص تعداد پزشکان بیکار نیز افزود: رقم های مختلفی اعلام شده ولی آمار دقیق را بهتر است از نظام پزشکی پرسید.

وی گفت: راهکار برای پزشکان بیکار همان چیزی است که در قانون است، امیدواریم همه به قانون احترام بگذارند و زمینه اجرای قانون را فراهم کنند.

قاضی زاده ادامه داد: در قانون اعتبارات فراوانی برای بخش بهداشت و درمان دیده شده که تقریبا کمتر از 80 درصد آن در دولت گذشته محقق شده و الان هم که در مهر ماه هستیم بخش عمده مطالبات ما نیست، دلیل نبود آن هم این است که در بخش های دیگر هزینه شده از جمله مسکن مهر.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امیدواریم اعتباراتی که قانون مشخص کرده و در بودجه سال 92 آمده است محقق شود و اگر هم محقق نمی شود، لااقل انتظار انجام تکالیف را بدون در اختیار داشتن منابع از وزارت بهداشت نداشته باشند.

قاضی زاده هاشمی درخصوص شیوع بیماری وبا گفت: خبر در مورد وبا هرروز هست از رسانه ها و همکاران ما هم اطلاع رسانی خوبی داشتند من بارها گفتم که مشکل جدی در مورد وبا نداریم.

وی افزود:  ما این مشکل را حدود یک ماه پیش داشتیم و از طریق عدم کنترل دقیق مرزها یا مستقر شدن عزیزانی که غیر قانونی از افغانستان وارد کشور شده بودند و در کمپ ها نگهداری می شدند، وارد کشورما شد و دراستانهای سیستان و بلوچستان و کرمان مواردی از ابتلا به وبا از خود آن عزیزان گزارش شد. 2 یا 3 مورد هم در اطراف تهران داشتیم که مرتبط با همان اتباع خارجی بودند و 4 مورد فوتی که مربوط می شود به یک ماه قبل.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به تمام کارشناسان خود در شهرهای مرزی و بیمارستان ها آماده باش داد. کارهای زیادی انجام شد، هماهنگی های بسیاری با وزارت کشور شد. خوشبختانه همه چیز در کنترل است. البته ما این مشکل را هر ساله داریم و باید مراقب آن بود و در صورت مشاهده همه امکانات را برای کنترل آن فراهم کرد.

وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت موفق بوده و تا اینجا توانسته کنترل کند و فکر می کنیم با سرد شدن هوا این مشکل ان شاءالله حل شود و مردم نگران وبا نباشند./ ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار