وجود غار پروا سبب مي شود تا برنامه ريزي اصولي براي گردشگري غار صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با حرکت از کرمانشاه به سوی تاق بستان و با گذر از روستای مانگ هلات و سپس با گذر از میدانی که محل چادر زدن عشایر دام دار است و کمی کوهپیمایی، دهانه چاه غار پراو میرسیم. در مجموع از کرمانشاه تا دهانه غار 12 کیلومتر است.

**پراو

نام غار برگرفته از کوه پراو است که قله آن در ارتفاع 3357 متری از سطح دریا قرار دارد. وجود سرابهایی بزرگ همچون سراب تاق بستان و بیستون، که از آب بارانها و برفهای این کوهستان منشأ میگیرند، سبب شده است تا در گویش کردی نام پراو یا کوه پُر از آب برای این کوه انتخاب شود که بسیار بجاست.

**ساختمان

دهانه غار در ارتفاع 3050 متری از سطح دریا قرار گرفته است. طول غار 1454 متر و عمق آن 5/752 متر است. این غار نخستین بار در سالهای 1350 و 1351، تا انتها مورد بازدید گروهی از غارنوردان انگلیسی قرار گرفته است. نخستین بازدید ایرانیها تا انتهای غار در شهریور سال 1370 توسط کوهنوردان (کانون کوهنوردان کرمانشاه) انجام شده است.

**کاني هاي غار

کانیهای تشکیل دهنده رشته کوه پراو آهکی، کارستی هستند و از نظر نگارنده تعداد چاهها و چاه غارهای موجود در رشته کوه پراو بسیار بیشتر از چاههای شناخته شده کنونی است و برای یافتن و شناسایی آنها کلیه سطوح پراو باید مورد کاوش قرار گیرند.

وجود غار پروا سبب مي شود تا برنامه ريزي اصولي براي گردشگري غار صورت گيرد.

برچسب ها: غار ، پراو ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار