در شش ماه نخست امسال ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ٤میلیارد و ٨٤١میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در شش‌ماهه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، ٣میلیارد و ٣٨٥میلیون دلار به میعانات گازی، ٤میلیارد و ٨٤١میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ٩میلیارد و ٧٤٦میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.
 
بر اساس این گزارش، ارزش کل تجارت خارجی بدون نفت جمهوری اسلامی ایران در نیمسال اول سالجاری به ٣٧ میلیارد و ٩٠٧ میلیون دلار رسید.
 
در مدت یاد شده در مجموع ١٧ میلیارد و ٩٧٢ میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی از کشور صادر و ١٩ میلیارد و ٩٣٥ میلیون دلار وارد کشور شد.
 
این گزارش می افزاید: مقایسه ارقام مربوط به صادرات و واردات نشان می‌دهد که ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ٥٩/١٣ درصد و واردات کشورمان ٤/٢٥ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
 
همچنین وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در شش ماهه اول سالجاری به ترتیب به ٤١ میلیون و ٦٥٩ هزار تن و ١٣ میلیون و ٢٤١ هزار تن رسید که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ٤١/٩ درصد افزایش و ٢٦/٣١ درصد کاهش داشته است.
 
این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ آهن به ارزش ٦٥٢میلیون دلار، اوره به ارزش ٦٠٩ میلیون دلار و متانول به ارزش ٥٥٩ میلیون دلار بوده است.
 
بر پایه اعلام گمرک ایران در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشور چین صادر شد و واردات چین از ایران در نیمسال اول سالجاری به میزان ٣میلیارد و ٨٥میلیون دلار انواع کالا بوده است و در مجموع ١٥/٢١ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد.
 
عراق با ٢ میلیارد و ٨٦٨ میلیون دلار و ٦٦/١٩ درصد سهم در رتبه دوم جای گرفت و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و ٧٦٢ میلیون دلار و سهمی معادل ٠٨/١٢ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ٢٤٦ میلیون دلار و ٥٤/٨ درصد سهم و هند با یک میلیارد و ٢١٧ میلیون دلار و سهم ٣٥/٨ درصدی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: برنج به ارزش یک میلیارد و ٢٨٩ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ٤٧/٦ درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته است و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با ٧٥٥ میلیون دلار و سهم ارزشی ٧٩/٣ درصد به خود اختصاص داده است.
 
همچنین دانه ذرت دامی با ٥٠٥ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ٥٣/٢ درصد، گندم با ٤٤٧ میلیون دلار و سهم ارزشی ٢٤/٢ درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با ارزش ٣٧١ میلیون دلار و سهم ارزشی ٨٦/١ درصد به ترتیب رتبه‌های بعدی را در بین عمده‌ترین اقلام وارداتی کشور به خود اختصاص داده‌اند.
 
براساس  گزارش شانا،  در شش ماهه اول سالجاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بوده است.
 
در این مدت امارات متحده عربی در مجموع ٤میلیارد و ٦میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و ١/٢٠ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن چین با ٣میلیارد و ٧٤٢میلیون دلار و با اختصاص ٧٧/١٨درصد سهم ارزشی، هند با یک میلیارد و ٩٣٧میلیون دلار و ٧١/٩ درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ٧٤٤میلیون دلار و ٧٥/٨درصد و ترکیه با یک میلیارد و ٧٢٤میلیون دلار و ٦٥/٨درصد سهم ارزشی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، پتروشیمی ، کالا ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار