مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در پژوهشي اعلام كرد: به منظور تحقق اهداف برنامه پنجم در بخش راه‌هاي روستايي اعتبار مورد نياز براي ترميم و بهسازي 47,500 ميليارد ريال، هزينه نگهداري ساليانه راه‏هاي روستايي 3,000 ميليارد ريال، آسفالت راه شوسه 25,350 ميليارد ريال و ارتقاي راه‌هاي خاكي روستايي، به 27750 ميليارد ريال اعتبار نياز است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، مركز پژوهش‌هاي مجلس با انجام پژوهشي اعلام كرد: 33,000 كيلومتر راه شوسه روستايي بالاي 20 خانوار با اعتباري بيش از 25,350 ميليارد ريال در طول برنامه پنجم بايد به راه روستايي آسفالت ارتقا پيدا كنند و 26000 كيلومتر راه خاكي با اعتباري بيش از 27750 ميليارد ريال به راه آسفالته يا شوسه تبديل شود.
براساس اين گزارش 45 هزار كيلومتر راه روستايي نياز به عمليات ترميم و بهسازي مانند لكه‏گيري، ترميم رويه، درزگيري و... دارد كه اعتبار مورد نياز آن 47,500 ميليارد ريال مي‌باشد. اما رديف اعتباري خاص در بودجه هاي سنواتي براي آن پيش بيني نشده است .
دفتر مطالعات زيربنايي مركز پژوهش‌هاي مجلس با انتشار گزارش پژوهش "رويكردهاي نوين توسعه راه‌هاي روستايي و رهنمودهايي براي بهبود وضعيت راه‏هاي روستايي ايران" تصريح كرده است: هزينه نگهداري ساليانه راه‏هاي روستايي نيز معادل 3,000 ميليارد ريال (2 درصد ارزش ريالي راه‏هاي روستايي) پيش‌بيني و برآورد شده است.
بنابراين گزارش براساس ماده 232 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است علاوه ‌بر احداث راه مناسب روستايي براي روستاهاي بالاي 20 خانوار و كانون‌هاي اسكان عشايري، نسبت به پوشش برنامه‌هاي ترميم و نگهداري و ايمن‌سازي شبكه‌ راه‌هاي روستايي و ساماندهي حمل‌ونقل بار و مسافر روستاها اقدام نمايد.
در پژوهشي كه توسط حجت ورمزياري در مركز پژوهش‌هاي مجلس انجام شده است به تأثيرات زيرساخت‌هاي جاده‌اي بر بازار‌ها و بهره‌وري، تكاليف قانوني دولت درخصوص راه‏هاي روستايي، وضعيت كنوني راه‏هاي روستايي كشور، هدفگذاري كمّي راه‏هاي روستايي، عملكرد وزارت راه و شهرسازي و درخصوص راه روستايي و برآورد زمان مورد نياز براي ايجاد راه مناسب براي روستاهاي بالاي 20 خانوار پرداخته شده است.
برچسب ها: راه ، روستا ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.