تعمیرکار حرفه ای خودروهای "بی ام و" که با سرقت قطعات اصلی این خودرو از مالباختگان کلاهبرداری 200 میلیونی کرده بود، در ردیابی های کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ 26 تیر امسال مأموران کلانتري 102 پاسداران از طريق مرکز فوريت هاي پليسي 110 در جريان سرقت قطعات اصلي موتور يک دستگاه خودرو سواري "بي ام و" مدل X3 ، در خيابان ساقدوش قرار گرفتند .

با تشکيل پرونده مقدماتي با موضوع "سرقت لوازم داخل خودرو" و به دستور شعبه سوم بازپرسي دادسراي ناحيه  تهران ، پرونده برای رسيدگي در اختيار پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت .

صاحب خودرو پس از حضور در پايگاه چهارم پليس آگاهي ، به کارآگاهان گفت : 25 تیر ماه ، در مسير رفتن به سمت خانه بودم که ناگهان ماشين به علت نقص فني خاموش شد . پس از آن و با وجود تلاش زيادي که انجام دادم ، ماشين روشن نشد و به همين علت ساعت 23 و 30 دقیقه با نمايندگي کارخانه "بی ام و " تماس گرفته اما نمايندگي عنوان داشت که در آن ساعت شب امکان ارائه هيچگونه خدماتي وجود ندارد ! زمانيکه از نمايندگي نااميد شدم ، با جرثقيل تماس گرفته اما آنها نيز هيچ اقدامي براي جابجايي خودرو نکردند.

وی در خصوص نحوه اطلاع از سرقت قطعات اصلي موتور خودرو ، به کارآگاهان گفت : با اطمينان از اين موضوع که هيچ کس قادر به سرقت ماشين نيست ، ماشين را در همان محل ( خيابان ساقدوش ) پارک و به منزل رفتم . فرداي آن شب ، زمانيکه به همراه نمايندگي "بی ام و " به محل پارک خودرو مراجعه کردم ، با صحنه عجيبي روبرو شدم . خودرو سرقت نشده بود اما سارق يا سارقين اقدام به سرقت قسمتي از قطعات اصلي موتور خودرو از جمله "گيربکس" و "مغزي موتور" کرده بودند . در خصوص نقص خودرو نيز از سوي نمايندگي "بی ام و" اعلام شد که فرد يا افرادي اقدام به ريختن آب به داخل باک بنزين کرده اند !.

با آغاز رسيدگي به پرونده ، کارآگاهان با توجه به نوع سرقت و بر اساس نظريه کارشناسي نمايندگي کارخانه سازنده خودرو اطمينان پيدا کردند که سارق يا سارقين مي بايست اطلاعات فني بسيار دقيقي از سيستم موتوري اين مدل از خودروهاي "بی ام و " داشته باشند که اقدام به اين نوع سرقت لوازم و قطعات خودرو کرده بودند . لذا تحقيقات در اين خصوص در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و کارآگاهان موفق به شناسايي يکي از متخصصان فني خودروهاي "بي ام و" – مدل X3 به نام مرتضي 35 ساله شدند که بنا بر اظهارات همکاران سابقش ، به علت مصرف مواد مخدر اقدام به ترک محل کار خود کرده بود .

بر اساس تحقيقات به عمل آمده ، مرتضي يکي از کارشناسان فني و ماهر در زمينه خودروهاي "بي ام و" به ويژه مدل X3 است که حتي نمايندگي "بی ام و " حاضر شده تا به خاطر مهارت بالا ماهيانه مبلغي در حدود 5 ميليون تومان به وي حقوق پرداخت کند اما وي اين پيشنهاد را قبول نکرده بود !! .

با شناسايي هويت "مرتضي" به عنوان سارق احتمالي ، کارآگاهان با مراجعه به محل سکونت وي در منطقه "ملاصدرا" متوجه شدند که وي از اين مکان متواري شده است . در ادامه و با انجام تحقيقات ميداني ، کارآگاهان موفق به شناسايي محل تردد متهم در منطقه پاسداران شده و سرانجام با کنترل نامحسوس محل هاي تردد متهم موفق به شناسايي و دستگيري وي به همراه يک دستگاه خودرو سواري "بی ام و " مدل X3 شدند .

با دستگيري مرتضي ، مخفيگاه وي در منطقه پاسداران نيز شناسايي شد و در بازرسي از اين محل مقادير زیادی از انواع قطعات خودرو ويژه "بی ام و " مدل X3 به همراه اسناد و مدارک  شناسايي متعلق به افراد غير کشف شد که با شناسايي و دعوت از اين افراد ، کارآگاهان موفق به شناسايي تعداد ديگري از مالباختگان شدند که خودروهاي آنها نيز _همگي از نوع خوردوهای "بی ام و " مدلX3  _  به شيوه اي مشابه مورد سرقت قرار گرفته و متهم پس از سرقت و تحت عنوان مکانيک خودرو و در ظاهري موجه ، اقدام به فروش قطعات سرقتی خودرو به صاحبان اصلی آنها و در واقع کلاهبرداري از آنها کرده بود  .

با توجه به دلايل و کشفيات به دست آمده ، "مرتضي" که چاره اي جز بيان حقيقت نداشت ، در اعترافات خود به کارآگاهان گفت : با خودرو X3 متعلق به خودم ، در خيابان های سطح شهر به ويژه در مناطق شمال تهران تردد کرده و زماني که با يک دستگاه خودرو "بي ام و" مدل X3 برخورد مي کردم ، آن را زير نظر مي گرفتم و در يک فرصت مناسب و زمانيکه صاحب خودرو براي تنها دقايقي از ماشين دور مي شد ، به سراغ ماشين رفته و اقدام به ريختن آب به داخل باک بنزين مي کردم . زمانيکه صاحب خودرو به علت نقص فني از هرگونه خدمات مأيوس و خودرو را در محل پارک مي کرد ، به سراغ ماشين رفته و اقدام به سرقت قطعات آن مي کردم .

متهم در خصوص نحوه کلاهبرداري هاي خود نيز به کارآگاهان گفت: فرداي سرقت، با خودرو "بی ام و " به محل سرقت مراجعه و خود را به عنوان مکانيک و کارشناس خودروهاي مدل X3 معرفي مي کردم و با توجه به وضعيت ظاهري مناسب و نوع خودرو و همچنين ابزار آلات مکانيکي که همراه خود داشتم ، هيچکدام از دارندگان خودروها به من مشکوک نشده و در ادامه و به بهانه انجام تعميرات و تهيه قطعات سرقت شده از ماشين ، همان قطعات سرقتی متعلق به خودروها را دوباره بر روي آنها بسته و اقدام به گرفتن مبالغ چند ده ميليون توماني از صاحبان خودروهاي "بی ام و " مدل X3 مي کردم .

سرهنگ کارآگاه رضا مؤذن ، رئيس پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران بزرگ ، با اعلام اين خبر گفت : " با توجه به اعترافات صريح متهم در خصوص سرقت قطعات خودروهاي "بی ام و " مدل X3 ، کارآگاهان پاياگاه چهارم موفق به شناسايي تعدادي از مالباختگان و صاحبان اين مدل از خودروها شدند که متهم به بهانه انجام تعميرات و تهيه قطعات خودرو اقدام به گرفتن مبالغ چند ده ميليون توماني از آنها کرده بود به گونه اي که با حضور تعدادي از مالباختگان در پايگاه چهارم و انجام تحقيقات مشخص شد که هر کدام از آنها مبالغ مختلف 80 ، 50 ، 20 ، 40 و 12 ميليون توماني را به عنوان دستمزد و هزينه تهيه قطعات خودرو به متهم پرداخت کرده اند .

سرهنگ رضا مؤذن در ادامه گفت : با انجام تحقيقات تکميلی از متهم و اعترافات به دست آمده از وي و شناسايي سرقت هاي مشابه ، تعدادي از مناطق سرقت در ولنجک ، شريعتي ، ايران زمين ، پاسداران ، آفريقا ، اختياره ، قيطريه ، شهيد اندرزگو شناسايي و از مالباختگان برای حضور در پايگاه چهارم آگاهي و شناسايي متهم دعوت به عمل آمده است که که تمامي اين افراد پس از حضور در پايگاه ، موفق به شناسايي متهم شدند. 

رئيس پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران بزرگ ، در پايان اين خبر اعلام کرد : از کليه مالباختگاني که بدين شيوه و شگرد مورد سرقت و کلاهبرداري قرار گرفته اند دعوت مي شود تا برای شناسايي متهم و پيگيري شکايات خود به پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در سيدخندان – خيابان ابوذر غفاري – بالاتر از بيمارستان رسالت _ جنب کلانتري 120 سيدخندان مراجعه کنند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار