در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته مطرح شد

سقوط جايگاه اقتصادي دولت فدرال/ هژموني طلبي در منطقه مهمترين عامل ضعف قدرت آمريكا

پيامد سياسي اقتصادي كشمكش احزاب جمهوري‌خواه و دموكرات آمريكا، شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري و با حضور شاه‌ويسي كارشناس مسائل اقتصادي و خزاعي كارشناس ارشد مسائل راهبردي بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پيامد سياسي اقتصادي كشمكش احزاب جمهوري‌خواه و دموكرات آمريكا شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با حضور شاه‌ويسي كارشناس مسائل اقتصادي و خزاعي كارشناس ارشد مسائل راهبردي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

ساسان شاه‌ويسي در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني براينكه چه اتفاقي ميان دولت دموكرات اوباما با جمهوري‌خواهان برسر بودجه آمريكا افتاده است گفت: بودجه فدرال آمريكا بايد براساس شكل منطقي و سالانه خود بسته مي‌شد اما اين در حالي است كه در طي سه سال گذشته اين بودجه به صورت ماهانه و يا سه ماهه بسته مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه بودجه جديد آمريكا بايد در 28 سپتامبر براي ماه اوت بسته مي‌شد افزود: بودجه ماهانه فرعي شامل 968 ميليون دلار است كه با بودجه اصلي ارتباط پيدا مي‌كند.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينكه بودجه فرعي 968 ميليون دلاري محل درگيري دو جناح مجلس آمريكا است، تصريح كرد: اوباما قول داده بود كه در طي سه سال گذشته 40 ميليون نفر را وادار به بيمه اجباري كند اما اين مهم صورت نگرفت.

شاه‌ويسي با اشاره به اينكه اتفاقات اخير آمريكا به سال 2011 برمي‌گردد كه در آن مقرر شده بود تا نرخ بدهي ملي ايالت متحده كنترل شود اظهار داشت: 14 هزار و 200 ميليارد دلار بدهي ملي آمريكا به 16 هزار و 699 ميليارد دلار رسيده است.

وي ادامه داد: در سال 2012 مقرر شد تا 5 ميليارد دلار را به هزينه‌هاي جاري اضافه كنند تا براساس آن سالخوردگان، كودكان، بيماران، از كارافتادگان و گرسنگان را مورد پوشش خود قرار دهند.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينكه در سال 2000 جمع كساني كه از كوپن غذا يا كوپن حمايتي استفاده مي‌كردند حدود 16 ميليون و 700 هزار نفر بود تصريح كرد: در طي 14 سال اخير اين رقم به حدود 49 ميليون نفر رسيده است.

شاه‌ويسي گفت: اتفاقي كه امروزه در آمريكا افتاده اين است كه جناح جمهوري‌خواه مي‌گويد در صورتي لايحه بودجه سنواتي ماهانه را تصويب مي‌كنم كه شما قبول كنيد كووپن حمايتي را از ميانگين سن 18 تا 50 سال قرار دهيم به شرط اينكه 29 دلار در ماه از نرخ كوپن يك خانواده كم شود كه به عبارتي سالانه حدود 317 دلار مي‌شود.

وي با اشاره به نگاه ليبراليستي مبتني براينكه مازاد سرمايه سبب واكنش‌هاي اصلي در جامعه مي‌شود افزود: سرمايه‌داران با آوردن سرمايه خود سبب رشد نرخ اقتصادي و كاهش بيماري خواهند شد اما اوباما با اين مسئله در قالب شعار چنج مخالف بود و معتقد بود بايد ماليات‌هاي درآمدهاي بالاي يك ميليون دلار را افزايش دهيم.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به اينكه نرخ متوسط درآمد سالانه آمريكا حدود 67 هزار دلار است گفت: خط فقر آمريكا 23 هزار دلار است و در حال حاضر نرخ بيكاري افزايش يافته و شعار بهبود شرايط كاركرد خود را از دست داده است.

شاه‌ويسي با بيان اينكه جمهوري‌خواهان معتقد هستند كه اين شعار كاركرد اصلي خود را از دست داده است اظهار داشت: جمهوري‌خواهان معتقدند كه مكانيزم‌هاي تفكر ليبراليستي نتوانسته به خوبي عمل كند پس بايد هزينه‌ها را افزايش نداد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا شاخص‌هاي رفاهي و ابر اقتصادي همچون آمريكا اين‌چنين كاهش يافته است اظهار داشت: هميشه از ليبراليسم به عنوان بهشت روي زمين استفاده مي‌شد.

شاه‌ويسي با اشاره به نگاه سياست‌زدگي‌ كه در هاليوود به وجود آمده است افزود: تمامي ايالت‌هاي آمريكا مي‌تواند به عنوان يكي از بزرگ‌ترين ظرفيت‌هاي موجود در پهنه گيتي محسوب شود.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينكه از حدود دهه 60 به اين طرف تزلزل اقتصادي در توليد و قدرت پس از جنگ به وجود آمده است گفت: از 1970 به اين طرف ايالت متحده آمريكا تلاش كرد تا از قابليت‌هاي دلار به خوبي استفاده كند اما امروزه بايد گفت كه ديگر دلار جايگاه خود را از دست ندهد.

وي با بيان اينكه از سال 1979 كشورهاي اروپايي كميسيون اقتصادي اروپا را شكل دادند عنوان كرد: از سال 1980 تا 1990 كه فروپاشي اتحاد جماهير شوروي صورت گرفت يكسري از كشورهاي مشترك‌المنافع و در كنار آن‌ها يكسري از نوپديده‌هاي اقتصادي ظرفيت‌هاي جديدي را تعريف كردند.

شاه‌ويسي با اشاره به پديد آمدن ظرفيت‌هاي جديد از بحران پيش از هزاره و در جنوب شرق آسيا گفت: در اين مقطع بايستي يك پول پرقدرت تعريف مي‌شد.

اين كارشناس مسائل اقتصادي افزود: پس از افول پول پرقدرت ايالت متحده آمريكا تلاش كرد تا خود را در صحنه گيتي حفظ كند.

وي با اشاره به اينكه از دلار در دهه 70 و 80 ميلادي به عنوان پول رايج در سطح جهان استفاده زيادي مي‌شد ادامه داد: نوپديدان سعي مي‌كردند پول ملي يا پول توافقي را جايگزين دلار كنند.

شاه‌ويسي با بيان اينكه تغييرات اثرگذار دلار در سطح جهان به عنوان يك شاخص محسوب مي‌شود اظهار داشت: ساختار اقتصاد ملي و فراملي ايالت متحده آمريكا پس از تغيير هزاره ضعيف شد اين در حالي است كه نوپديداني كه در فضاي رقابت اقتصاد بين‌الملل قرار دارند در تلاش هستند تا سهم خود را حفظ كنند.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به اينكه 8 كشور صنعتي كه موسوم به گروه 8 بودند كه به 20 گروه تبديل شدند گفت: ايالت متحده آمريكا در تلاش است تا از قابليت‌هاي ثروتمندان جهان استفاده كند.

وي با اشاره به اينكه ارتباطات اقتصادي امروزه ديگر بسته شده است افزود: همه كشورها سعي مي‌كنند تا در روابط منطقه‌اي فرصت‌هاي جديدي را براي خود تعريف كنند و در عين حال دلار را كنار بگذارند.

** نرخ بدهي ملي آمريكا 16 هزار و 700 ميليارد دلار است

شاه‌ويسي با اشاره به اينكه در گذشته نرخ بدهي‌هاي ملي آمريكا كمتر از 500 ميليارد دلار بود اضافه كرد: امروزه اين نرخ به چيزي حدود 16 هزار و 700 ميليارد دلار رسيده به گونه‌اي كه اين نرخ بدهي متعلق به دولت فدرال است.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينكه اتفاقات وال‌استريت تب جديدي را به وجود آورده كه اگر قرار است مهندسين اقتصاد ملي آمريكا مبتني بر تذكر ليبراليستي باشد به بم‌بست مي‌رسد گفت: دولت پرقدرت آمريكا در حال حاضر بدون ارائه مكاتب جديد و يا نظريه‌هاي نو اقتصادي است.

وي با اشاره به اينكه با شروع هزاره سوم ژئواستراتژي‌ها جاي خود را به اكواستراتژي‌ها داده است اظهار داشت: ايالت متحده آمريكا از ظرفيت‌هاي موجود به خوبي نتوانسته استفاده كند به همين دليل عقب‌ماندگي ايالت متحده آمريكا در پديد آوردن يك مهندسي جديد براي محيط اقتصادي بين‌الملل اولين نقطه سقوط آن محسوب مي‌شود.

اين كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اينكه هژموني ايالت متحد آمريكا در خارج از مرزها تعريف شده است خاطرنشان كرد: ايالت متحده آمريكا قابليت بخشيدن به محيط داخلي سيستم خود را از دست رفته تلقي كرده است.

وي با اشاره به اينكه قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي زنگ خطر اقتصاد آمريكا را به صدا درآورده‌اند بيان كرد: به نظر مي‌رسد تا سال 2025 اقتصاد آمريكا به شدت ضعيف‌تر و بزهكار شود به گونه‌اي كه حتي پاسخگوي نيازهاي ملي خود هم نخواهد شد.

شاه‌ويسي با اشاره به اينكه خبرگزاري شين‌هوا بيان كننده ديدگاه چين است طي مقاله‌اي بحران اخير آمريكا را ناشي از نظام دوقطبي و يا به عبارتي دو حزبي بودن آمريكا مي‌داندن گفت: در حوزه بين‌المللي يكي از بزرگ‌ترين طلبكاران آمريكا چين است به گونه‌اي كه بحران ايجاد شده در بودجه سبب نگراني طلبكاران آرمريكا شده است.

اين كارشناس مسائل اقتصادي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه عدم تفاهم دو حزب با يكديگر چه تاثيري را در اقتصاد بين‌الملل خواهد گذاشت افزود: عوامل اثرگذار در محيط اقتصادي سبب تغيير در خريدار، فروشنده و محيط كه همانا بازار است مي‌شود.

** آمريكا به شدت دچار ورشكستگي اقتصادي شده است

شاه‌ويسي با اشاره به اينكه امروزه ايالات متحده آمريكا به شدت در ورشكستگي اقتصادي قرار گرفته است اظهار داشت: اگر فرصت چاپ دوره‌اي دلار را به آن‌ها بدهند باز دوباره نمي‌توانند بازده بدهي‌هاي خود را بپردازند.

وي با بيان اينكه ديگر اعتماد به بازار و ضمانت‌نامه‌هاي آمريكا و دولت فدرال كاهش پيدا كرده است ادامه داد: در اين سه روز تعطيلي دولت فدرال بانك‌ها صدور مجوز را براي تسهيلات بانكي صفر مي‌كنند.

شاه‌ويسي افزود: اتفاقاتي كه در درون سيستم اداري آمريكا به وجود ‌آمده است پاسخگويي به نظام بين‌الملل را دچار چالش كرده بنابراين اين اعتقاد را در شركاي اصلي اقتصاد به وجود‌ آورده است كه بايستي مكانيسم جديدي را تعريف كند.

اين كارشناس مسائل اقتصادي گفت: در اجلاس راهبردي پكن و واشنگتن رويكردهاي مبتني بر انضباط‌بخشي به روابط اقتصادي ميان اين دو ابرقدرت اقتصادي جهان پديدار خواهد شد.

**آمريكا دولت دوكاره يا دو تكه

خزاعي كارشناس ارشد مسائل راهبردي در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجري كه از وي در خصوص ريشه اختلاف دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات پرسيد گفت: از آمريكا به عنوان دولت دوكاره و يا دو تكه ياد مي‌شود به گونه‌اي كه هريك از مجالس آمريكا طرفدار حزبي هستند و اين امر تصميم‌گيري را دچار مشكل مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه اوباما در تلاش بود تا بتواند برخي از مسائل خارجي و بين‌المللي را سروسامان دهد ادامه داد: اگر اين اقدام اوباما با موفقيت همراه مي‌شد مي‌توانست به عنوان يك اثر ماندگار باقي بماند.

كارشناس ارشد مسائل راهبردي با بيان اينكه مسائل سياسي و اقتصادي آمريكا جداي يكديگر نيستند اظهار داشت: اگر مجلس سنا هم‌حزب اوباما مي‌شد طبيعتا ما شاهد اين چالش‌ها ديگر نبوديم.

خزاعي با اشاره به اينكه آمريكا به دليل مشكلات اقتصادي، سياسي، نظامي و همچنين به دليل قشون‌كشي‌هاي مختلف دچار كسري بودجه و موازنه شده است ادامه داد: براي شكوفايي ويژه اقتصادي طرحي براساس توليد، توزيع و مصرف به وجود آمده كه در آن مصرف بيش از اندازه مورد تبليغ قرار گرفت و اين امر به ضرر اين كشور شد.

وي با اشاره به اينكه پس از اي رويكرد مردم به سراغ سياست‌هاي پرهيز و صرفه‌جويي رفتند اضافه كرد: سياست پرهيز و صرفه‌جويي هم نيز ساختارهاي اقتصادي را برهم مي‌زند و عموما مردم را دچار مشكلات عديده‌اي مي‌كند.

كارشناس ارشد مسائل راهبردي با بيان اينكه مردم احساس مي‌كنند كه تمام سياست‌هاي حمايتي دولت از زمان مرگان تا كنون عموما متوجه كارترها، تراست‌ها و قدرت‌هاي بزرگ بوده است اظهار داشت: حزب جمهوري‌خواه از وضعيت به وجود آمده استفاده مي‌كند و در تلاش است تا حزب دموكرات را با چالش‌ها و مسائل جدي روبرو سازد.

خزاعي گفت: اوباما براي سرپوش گذاشتن بسياري از مسائل از جمله مسئله تامين خدمات اجتماعي و بهداشت وعده‌هايي داده بود و اينك براي بهبود مسائل بايد به سراغ روابط خارجي و بين‌المللي برود تا سياست اجماع و تكثرگرايي به وجود آيد.

** آمريكا در خصوص سوريه دچار سرخوردگي شد

وي با تاكيد براينكه آمريكا در خصوص مسئله سوريه با سرخوردگي روبرو شده است تصريح كرد: مسئله سوريه و ديگر مسائل سبب شد تا آمريكا چالش‌هاي ديگري را تجربه كند و در درون سرزمين خود با مسائل عديده‌اي روبرو شود.

** اختلافات دو حزب بيشتر رنگ و بوي سياسي دارد

كارشناس ارشد مسائل راهبردي با بيان اينكه اختلاف به وجود آمده در ميان دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات بيشتر رنگ و بوي سياسي دارد گفت: حزب مقابل در تلاش است تا دموكرات‌ها طي ماه‌هاي آينده با چالش‌هاي جدي و اساسي روبرو شود تا آن‌ها نتوانند به موفقيت‌ها و اثر ماندگاري در وضعيت معيشتي مردم دست يابند.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري‌خواهان در اين معادله با برخوردهايي كه با اوباما داشته‌اند در تلاش هستند تا از فضاي موجود به نفع خود استفاده كنند.

خزاعي با اشاره به اينكه هنوز در اين معادله تاحدودي دست برتر را دارد ا فزود: صرف نظر از اختلافات ساختار و كاركردي از نظام ليبراليستي هزينه‌هاي آمريكا بسيار افزايش يافته است.

كارشناس ارشد مسائل راهبردي با اشاره به قشون‌كشي‌ها و هزينه‌هاي اخير آمريكا در دو جنگ افغانستان و عراق گفت: براساس محاسبات و برآوردهايي كه شده آمريكا سالانه براي هر سرباز برون‌مرزي خود حدود يك ميليون دلار هزينه بر دوش ماليات‌دهندگان گذاشته است.

وي با بيان اينكه مانورها و رزمايشات آمريكا در حمايت از خود سبب به تحليل رفتن اقتصاد آمريكا شده است اظهار داشت: اوباما طي سخناني در دانشگاه استراليا گفت كه قرار نيست سربازان ما جور تمام دنيا را به دوش بكشند بنابراين بايد گفت كه سخنان اوباما نشان دهنده نوعي عقب‌نشيني استراتژيك است.

** ضعف قدرت آمريكا ناشي از هژموني‌طلبي‌اش در منطقه است

خزاعي با بيان اينكه قدرت سياسي ارتباط منطقه‌اي و تنگاتنگي را با قدرت اقتصادي دارد اضافه كرد: ضعف قدرت اقتصادي آمريكا ناشي از هژموني‌اش در منطقه است.

وي با بيان اينكه از نظر اقتصادي دچار تحليل شده است خاطرنشان ساخت: چين و ديگر اقتصادهاي نوپديد نتوانستند بخش عمده‌اي از منافع آمريكا را به دست بگيرند به طوري كه آمريكا بزرگ‌ترين بدهكار چين است.

كارشناس ارشد مسائل راهبردي با اشاره به اينكه افغانستان به دليل اقتصاد‌هاي نوپديدي همچون چين و هند اهميت پيدا مي‌كند تصريح كرد: اكنون مسائل ژئواكونوميك اهميت بيشتري براي آمريكا پيدا كرده است.

وي با اشاره به اينكه آمريكا در صحنه معادلات بين‌المللي ديگر هيمنه سابق را نخواهد داشت گفت: دو جنگ اخير آمريكا نزديك به 3 تا 6 هزار ميليارد دلار هزينه دربر داشته است اما اوباما اين لشگركشي‌ها را آرام آرام تمام كرده و نيروهاي خود را از عراق بيرون و از افغانستان هم بسياري را نيز خارج كرده است.

خزاعي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه دليل لجبازي دو حزب حاكم آمريكا در خصوص بودجه چيست ادامه داد: با توجه به اتمام جنگ بايد نشانه‌هايي از بهبود در اقتصاد آمريكا به وجود مي‌آمد اما اين مهم ميسر نشد و وضعيت بدتر از گذشته هم نيز شد.

وي با اشاره به اينكه روندهاي اقتصادي آمريكا به سرعت قابل بازسازي نيست اظهار داشت: با كم شدن هزينه جنگ همچنان هزينه‌هاي ديگري وجود دارد كه سبب تخريب اقتصاد آمريكا شده است.

اين كارشناس ارشد مسائل راهبردي با اشاره به اينكه آمريكا قسمت قابل توجهي از قدرت خود را براي تاثيرگذاري در معادلات بين‌الملل از دست داده است، خاطرنشان كرد: آمريكا با به وجود آمدن اقتصادهاي نوظهور ديگر جايگاه خود را از دست مي‌دهد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار