کاترين اشتون مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا امروز در قاهره با عدلي منصور رئيس جمهور و عبدالفتاح السيسي وزير دفاع مصر ديدار و درباره بحران سياسي اين کشور گفتگو خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني القدس ، عامر دراج از مسئولان حزب «آزادي و عدالت» در اين باره گفت : «نشست نمايندگان ائتلاف ملي با کاترين اشتون فقط تبادل ديدگاههاي دو طرف بود و در اين ديدار هيچ اقدامي براي حل بحران مصر صورت نگرفت». 

وي تاکيد کرد: «راه حلهاي خارجي پذيرفته نيست و اين بحران بايد به دست مردم مصر حل شود».
طه يونس خبرنگار شبکه تلويزيوني القدس گفت: گرد و غبار ناشي از بحران سياسي مصر، سفر کاترين اشتون را احاطه کرده است . تصميمات جديد در زمينه ايجاد نقشه راه براي پايان دادن به بحران سياسي در اين کشور بين حاميان کودتا و مخالفان آن مطرح شده است.اشتون ديدارهاي خود را با نبيل فهمي وزير خارجه مصر  آغاز کرد و در اين ديدار بر استمرار تشويق مسئولان کودتا و همچنين گروه اخوان المسلمين براي ايجاد توافق بين دو طرف جهت رسيدن به راه حل سياسي تاکيد کرد.

از سوي ديگر عمرو موسي رئيس کميته اصلاح قانون اساسي مصر پس از ديدار با کاترين اشتون تاکيد کرد: «اتحاديه اروپا مصر را در اولويتهاي خود قرار داده است تا بتواند براي حل مشکلات اين کشور   نقشه راهي ترسيم کند».

در مقابل اشتون با نمايندگان ائتلاف ملي حاميان مشروعيت در مصر نيز ديدار کرد تا براي بحران موجود در مصر راه حلي ايجاد کند. اين در حالي است که مسئولان اين ائتلاف در اين ديدار بر ضرورت آزادي همه زندانيان سياسي و احترام به همه ارزشهاي دموکراسي بين کليه احزاب تاکيد کردند.

گزارشکر اين شبکه تلويزيوني در ادامه گزارش خود گفت: به هر حال مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا وي در اين دو سفر دو روزه به مصر همچنين با عبدالفتاح السياسي فرمانده کودتا و عدلي منصور رئيس جمهور فعلي مصر ديدار خواهد کرد. اما سئوالي که براي مردم مصر مطرح شده است اين است که هدف اصلي از سرگيري تحرکات ديپلماسي اروپا در اين کشور در اين برهه از زمان چيست؟ 

وزارت خارجه اروپا به اين سئوال اينگونه پاسخ مي دهد که هدف اصلي سفر کاترين اشتون به مصر همکاري با همه جريانهاي سياسي مصر و نزديک کردن مواضع طرفداران کودتا و حاميان مشروعيت در اين کشور است تا بحران موجود در مصر پايان پذيرد.

تحليلگران از اين ادعا اينگونه استنباط مي کنند که پايداري و مقاومت هواداران مشروعيت و قانون اساسي در مواضع خود و استمرار آنها در برگزاري تظاهرات باعث شده است که کشورهاي اروپايي به اين قانع شوند که راه حل در مصر بايد طوري باشد که همه نشانه هاي کودتاي نظامي در مصر را از بين ببرد.
برچسب ها: اشتون ، منصور ، السیسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار