مدير امور آب شهرستان شهركرد با بيان اينكه آب خوان هاي استان چهارمحال و بختیاری با كسري سطح مخزن ها روبه رو شده، گفت: مخازن آب هاي زيرزميني این استان طي سال هاي گذشته، 800 ميليون مترمكعب افت دارد.

هاشم فاطمي در نشست اعضاي شوراي اسلامي شهركرد و مديران و كارشناسان منابع آب استان چهارمحال و بختیاری افزود: دشت هاي این استان بخاطر كاهش بارندگي و خشكسالي هاي اخير فرو نشست دارد.
وي با تشريح ممنوعه و بحراني شدن دشت هاي استان چهارمحال و بختیاری، تاكيد كرد: دشت شهركرد 20 سانتيمتر و دشت خانميرزا 50 سانتيمتر فرو نشست دارد.
مدير امور آب شهركرد افزود: با توجه به وضعيت كم آبي فعال استان چهارمحال و بختیاری، اجراي طرح هاي انتقال آب بين حوزه از این استان به استان هاي همجوار به ويژه طرح تونل بهشت آباد منطقي به نظر نمي رسد.
فاطمي گفت: بايد مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با تعامل و هماهنگي با نمايندگان مردم در مجلس و استفاده از ظرفيت رسانه ها مشكلات و بحران تامين آب استان را به اطلاع مقامات ارشد كشور برسانند تا در اجراي طرح هاي انتقال آب تجديد نظر شود.
عضو هيات علمي دانشگاه شهركرد نيز در اين جلسه گفت: خشكسالي، كاهش بارندگي، بحراني شدن دشت هاي استان چهارمحال و بختیاری و افزايش بيابان زايي، تامين آب را در این استان با بحران روبه رو كرده است.
حسين صمدي اظهار داشت: اجراي كارشناسي طرح هاي انتقال آب بين حوزه در استان چهارمحال و بختياري و استان هاي همجوار نياز به عزم ملي دارد.
اين كارشناس منابع آب در استان با تشريح مشكلات اجراي تونل درطرح هاي انتقال آب در استان چهارمحال و بختياري تصريح كرد: ‌اين طرح ها بايد با لوله گذاري انجام شود و اجراي طرح تونل بهشت آباد 2 و بهشت آباد 3 تاثيرات منفي بر منابع زيرزميني آب استان وارد مي كنند.
صمدي اظهار داشت: اجراي طرح انتقال آب با تونل و به عمق يك هزار و 260 تا 300 متر وضعيت بحراني كم آبي استان را شكننده و وخيم مي كند.
به گفته وي، در مسير تونل هاي انتقال آب، چهار گسل اصلي وجود دارد كه اين گسل ها نقش نگهدارنده آب را در خود دارند و عبور تونل از اين گسل ها باعث مي شود خروج آب به صورت حجمي انجام شود.
صمدي افزود: خروج حجمي آب از گسل ها طي اجراي تونل باعث عبور آب با 70 اتمسفر فشار مي شود.
اين كارشناس منابع آب استان چهارمحال و بختیاری گفت: منابع آب در محدوده خراجي، فرخشهر، شلمزار، هفشجان و شهركرد در كوتاه ترين زمان با اجراي تونل بكلي تخليه مي شود./س
برچسب ها: افت ، مخازن ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.