محمد جواد سروش گفت: قانون اگر ایراد هم دارد، تا زمانی که اصلاح نشده ، اعتبار دارد. الان اصلاحیه قانون حفظ نباتات در هیات دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد جواد سروش در مورد آفت های باغات زیتون رودبار اظهار داشت: این آفت سال 83 از طریق زیتون هایی که مردم محلی به صورت غیرمجاز از عراق وارد کردند، وارد ایران شد. ما مجموعه قوانینی داریم که نوع آفت در آن تعریف شده است. آفت تا زمانی که وارد کشور نشده در لیست آفت قرنطینه ای است اما زمانی که به کشور ورود پیدا کرد، دولت موظف به پرداخت هزینه ریشه کنی آفت را دارد.

وی ادامه داد: این آفت در سه استان استقرار پیدا کرد و به شکل همگانی درآمد. تعریف آفت همگانی در قانون می گوید باغدار، کشاورز و... مکلف هستند با آفت مبارزه کننده و دولت از نظر آموزشی و امکانات بر کار آن ها نظارت می کند.

سروش تصريح کرد: قانون اگر ایراد هم دارد، تا زمانی که اصلاح نشده ، اعتبار دارد. الان اصلاحیه قانون حفظ نباتات در هیات دولت است. ما در کشور بیش از 600 آفت اقتصادی در محصولات مختلف داریم که مبارزه دولت با همه این آفت ها امکان پذیر نیست. 80 درصد کنترل آفت در دنیا به مدیریت باغ بازمیگردد. در واقع مدیریت باغ نقش پیش گیرنده دارد.

*** مدیریت آفات جزيی از مدیریت محصول است

معاون فنی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی افزود: یک انسان اگر بهداشت،تغذیه و... را به درستی رعایت نکند امکان ندارد بیمار نشود. اگر این اتفاقات برای باغات افتاده است به این دلیل است که شرایط درست و اصولی در خیلی از باغ ها رعایت نمی شود. در دنیای امروز اصول مدیریت حرف اول را می زند. ما در قانون برنامه پنجم برای اولین بار بحث مدیریت تلفیقی را الزامی اعلام کردیم. این یعنی مدیریت آفات جزوی از مدیریت محصول است. کسی که باغ دار است، قبل از کشت باید ببیند آفت اصلی محصول باغش چیست و به دنبال پیشگیری از آن باشد.

سروش اظهار داشت: کشاورزی یک صنعت است که باید آن را به عنوان یک صنعت اقتصادی ببینیم. در گذشته اینطور بوده که همیشه پسماندهای حشرات را در باغات استفاده می شده چون کشاورزی معیشتی بود اما الان دیگر کشاورزی در دنیا صنعتی است.

وی اضافه کرد: ما تمام مبادی ورودی تعریف شده کشور را زیر پوشش قرنطینه داریم که این قرنطینه به شدت با دقت عمل می کند. سال 83 وضعیت زیتون در کشور نامساعد شد.زیتون تازه در آن سال به صورت غیر مجاز وارد کشور شد. کشاورزان خودشان با دست خودشان محصول آلوده را وارد کشور کردند و حالا می گویند دولت بیاید درست کند. ما در آن سال تمام محصول آلوده کشاورزان را خریداری کردیم.

سروش افزود: آفات هرجا که مستقر شوند، ریشه کنی آن محال است و فقط باید جمعیت این حشرات را طوری کنترل و مدیریت کرد که خسارت اقتصادی اتفاق نیفتد. یک آفت خطرناک وارد شد و ما توانستیم بدون اینکه اکوسیستم را بهم بریزیم، این آفت را مدیریت کنیم.

سروش در مورد آفت باغات انار ساوه و افت محصول این منطقه گفت: کرم گلوگاه انار یکی از آفت های بومی منطقه است. من همیشه می گویم باید مسائل را ریشه ای ببینیم تا به راه حل برسیم. وقتی به سوابق این آفت نگاه می کنیم می بینیم از دهه 50 و از زمانی که سیستم زندگی تغییر کرد، این آفت زیاد شد. در دهه 50 تمام بقایای انار به مصرف سوخت زمستانی یا خوراک دام می رسید اما با تغییر سیستم زندگی، روش هم تغییر کرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه آفت را در طول فصلی که محصول داریم می بینیم این در حالی است که باید آفت را در تمام سال در نظر بگیریم و آن را مدیریت کنیم.

****بخش ترويج به درستي ايفاي نقش نمي کند

در ادامه محمد عسگری نیا مدیرعامل شرکت تولید آفت کش بیولوژیک گفت: مدیریت در مزرعه یکی از وظایف جهاد کشاورزی است. متاسفانه در دولت نهم و دهم بخش ترویج وزارت کشاورزی منحل شد اما وظایف آن ها وجود داشت. مدیریت مزرعه باید آموزش داده شود و فرهنگ کشاورزی غنی شود. کشاورزی در کشور ما سنتی است اما باغداری که باغ بزرگی دارد می تواند با علم و فناوری هم عمل کند. وظیفه اصلی وزارت کشاورزی در بخش ترویج درست انجام نمی شود.

وی افزود: سم مقاومت ایجاد می کند و وقتی آفت در مقابل سم مقاوم شد، طغیان ایجاد می شود که دیگر قابل کنترل نیست. متاسفانه بیش از 95 درصد از سم ها وارداتی هستند (در دولت نهم و دهم از چین وارد کشور شد) که کیفیت آن ها بسیار پایین است و همین سم ها مقاومت آفت ها را به وجود آورد.

عسگری نیا افزود: باکتری های بسیار ریزی وجود دارد که در شرایط خاصی می توانند از خودشان پیش سمی را تولید کنند که برای هیچ موجودی سمی نیست. این پیش سم اگر به خورد آفت برود، آفت به سرعت از بین می رود. این وظیفه حفظ نباتات است که فرهنگ استفاده از این باکتری ها (BT) را به کشاورزان آموزش دهد. اگر وزارت جهاد کشور همت را بیشتر کند و به مردم دانش اضافه کند که کشاورز از این ذهنیت خارج شود که فقط سم از بروز آفت جلوگیری می کند، خیلی از مسائل مرتفع می شود.

***انتقال دانش بايد اولويت کار در بخش کشاورزي باشد

محمد جواد سروش معاون فنی سازمان حفظ نباتات شب گذشته با حضور در برنامه ثریا بحث نقطه تماس با کشاورز را خلاء بخش کشاورزی دانست و گفت: شاید خیلی از علوم فنون در دستگاه های پژوهشی به نتیجه رسیده اما تماس برای انتقال این علوم و فنون به کشاورزان ضعیف بوده است. آموزش باید اولویت کار ما باشد.

وی ادامه داد: ما خرید خارجی از اعتبار دولتی را ممنوع کرده ایم و بخش خصوصی هم باید به همین نسبت سطح کیفی کاری خود را ارتقاء دهد.

سروش خاطر نشان کرد: یکی از وظایف دولت ها بحث امنیت غذایی است که دومین آیتم آن بعد از تامین غذا، سلامت غذاست. یکی از راه های رسیدن به سلامت غذا، کاهش آلاینده های کشاورزی است. ما طی چند سال اخیر توجه ویژه ای به روش های غیر شیمیایی و دانش های جدید داشته ایم. ما امروز حدود 10 درصد از سموم را به سموم غیرشیمایی و بیولوژیک رسانده ایم که امیدواریم در پایان برنامه 10 ساله، این رقم را به 15 درصد برسانیم که در دنیا بی نظیر است.

انتهاي پيام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار