دبیر کل خانه کشاورز کشور با بیان اینکه خوزستان بر اثر شور شدن آب ها می میرد، گفت: احداث سد گتوند، شوری آب های خوزستان را چند برابر کرده است؛ به طوری که آب با شوري 550 وارد این سد می شود و با شوري 1300 تحویل مردم داده می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ عیسی کلانتری در اولین همایش ملی "نقش کشت و صنعت ها و صنعت نیشکر در توسعه کشاورزی پایدار" که دیرور(10 مهرماه) برگزار شد، عنوان کرد: در چند سال اخیر هیچ گونه اقداماتی در جهت توسعه کشاورزی صورت نگرفته و فقط شوری آب حاصل مردم شده است.

 

دبیر کل خانه کشاورز کشور بیان کرد: بهره برداری از منابع آبی بدون برنامه ریزی موجب شد که از شدت بهره برداری به آب های شور برسیم.

 

کلانتری با بيان اين كه خوزستان زمانی پیشرفت می کند که کشاورزی آن توسعه یابد، گفت: کشاورزی پایدار منوط به سرمایه گذاری است. به طور مثال سرمایه گذاری در صنعت نیشکر به موفقیت های زیادی رسیده است و اگر این صنعت در خوزستان نبود، قطعا هیچ گونه آبی به این استان داده نمی شد.

 

وي اظهار کرد: توسعه پایدار اقدام بسیار مهمی است اما به شرطی که با مطالعه و برنامه ریزی پیش رود. از طرفی این توسعه بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: کشاورزی کشور ما نیاز به سرمایه گذاری و حمایت دارد. زیرا بدون این موارد این کشاورزی علمی نیست و کشاورزی غیرعلمی هم نمی توانند رقابت کند.

 

دبیركل خانه کشاورز کشور با اشاره به افزایش قیمت هزینه های تولید محصولات کشاورزی در کشور اظهار کرد: ایران با احتساب دلار 3 هزار تومانی، گران ترین کشور در تولید محصولات کشاورزی است و علت این امر این است که در بخش کشاورزی سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

 

کلانتری یادآور شد: در کشور ما منابع آبی و زمین را از بین برده ایم، بهره وری نداشته ایم و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی مان هم گران است، پس این چه توسعه ای است؟

 

وی ادامه داد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، سال گذشته 5 دهک از جامعه سوءتغذیه در کربوهیدرات ها و 6 دهک در پروتئین های حیوانی داشته اند كه این عدد معادل کشورهای آفریقایی است. /س
برچسب ها: سد ، شوری ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.