ريیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: امروزه ثابت شده است که قسمت اعظمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و سرطان‌ها دیگر ترسناک نیستند. چه از طریق عدم مواجهه با عوامل اثرگذار و چه از طریق شناسایی زودرس ضایعات اولیه و درمان های موثری که در این زمینه وجود دارد می‌توان به کلی این بیماری را برطرف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: با توسعه و پیشرفتی که در استانداردهای زندگی و ارايه خدمات بهداشتی و درمان در کشور به خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی شده و توجهی که دولت به بهداشت عمومی و توسعه بهداشت فردی داشته، از میزان بیماری‌های واگیردار کاسته شده ضمن این‌که این امر باید استمرار داشته باشد به بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث و سرطان‌ها که به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در مرگ و میر در کشور دارا هستند، باید توجه بیشتری بشود.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز افزود: سرطان‌ها دومین علت مرگ و میر در جهان و سومین علت مرگ و میر در ایران و بعد از بیماری‌های قلبی-عروقی و تصادفات و سوانح می ‌اشد. سرطان در تمام کشورها و به خصوص کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است. صاحب‌نظران اعتقاد دارند اگر فکری اندیشیده نشود در 20 سال آینده بیش از 135 میلیون نفر در اقصی نقاط جهان جان خود را از این بیماری از دست می‌دهند.

 

وی افزود: سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران می‌باشد. سالانه بیش از 30 هزار نفر از مردم ایران به علت سرطان می‌میرند. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش امید به زندگی و افزایش درصد افراد سالمند میزان سرطان در کشور از این حد نیز فراتر رود.

 

علوی در مورد انواع سرطان‌ها در خوزستان اظهار داشت: طبق موارد ثبت شده سرطان و گزارش‌هاي آزمایشگاه‌های آسیب‌شناسی که خوشبختانه بیش از 85 درصد کل موارد سرطان را دربر می‌گیرد، شايع‌ترين سرطان‌ها در مردان به ترتیب سرطان پوست، سرطان ریه، سرطان معده؛ و در زنان شایع‌ترین سرطان‌ها، سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان روده می‌باشند.

 

علوی با تقسیم عوامل خطر بروز بیماری‌های سرطانی به دو دسته عوامل قابل پیشگیری و غیر قابل پیشگیری اظهار داشت: عوامل ژنتیکی و ارثی عوامل تقریبا غیرقابل پیشگیری هستند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز ادامه داد: عوامل قابل پیشگیری شامل چند مورد می‌باشد. یکی از این موارد پیشگیری از استعمال دخانیات یا ترک آن است. امروزه بیش از 1.8 میلیون نفر به علت سیگار و سرطان ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند. مورد دیگر چاقی، اضافه وزن و بی‌تحرکی است که حدود 274 هزار نفر در سال در اثر این عارضه مبتلا به سرطان و مرگ ناشی از آن می‌شوند. مصرف الکل نیز یکی دیگر از این عوامل است که حدود 351 هزار مرگ ناشی از سرطان، به علت مصرف مشروبات الکلی است. عفونت‌های ویروسی منتقله از بیماری‌های مقاربتی نظیر پاپیلو ویروسی که حدود 235 هزار مرگ، ناشی از این عفونت‌ها هستند، عوامل سرطان‌زای (کارسینوژن‌های) محیطی مانند تشعشات و نور مستقیم آفتاب، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌های محیطی که سالانه حدود 152 هزار مرگ ناشی از سرطان، به دلیل مواد آلاینده می‌باشد.

 

ريیس مرکز بهداشت خوزستان تاکید كرد: آن‌قدرها که بیماری سرطان ترسناک معرفی شده، در واقع چنین نیست. با این اقدامات پیشگیری و تغییر سبک زندگی و به خصوص تغذیه سالم و مناسب می‌توان از خیلی از سرطان‌ها پیشگیری کرد و با امکانات درمانی پیشرفته‌ای که در استان خوزستان وجود دارد به سرعت می‌توان سرطان را در مراحل اولیه کشف و با درمان های مناسب معالجه نمود. /س

 
برچسب ها: سرطان ، ترسناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.