معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی سیاست های جلوگیری از تحدید موالید را موضوعی فرابخشی و اجرای آن را مستلزم همکاری تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی دانست.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،علی اصغر رشید در جلسه ی کارگروه تخصصی زنان و خانواده ی استانداری خراسان رضوی شرط لازم برای تغییر نگرش و باور عموم مردم نسبت به تعداد مطلوب فرزند را ایجاد زیر ساخت های لازم به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عنوان و اضافه کرد: از آن جا که هرم سنی و رشد جمعیت معلول عوامل متعددی مانند تحصیل و اشتغال زنان، سن ازدواج، امید به زندگی، نرخ ازدواج و طلاق، رفاه اجتماعی، توسعه ی سیاسی و مهاجرت است، برای تدوین بسته ی سیاستی جامع و قابل اجرا بایستی به تمام موارد یاد شده توجه کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه ظرفیت های مناسبی در قانون پیش بینی شده است که از جمله ی آن می توان به مرخصی زایمان و ساعت شیردهی برای کارمندان زن اشاره کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم برگزاری مستمر جلسات کارشناسی با هدف بررسی و آسیب شناسی مسایل این حوزه با حضور کارشناسان و دستگاه های اجرایی اظهار داشت: از ادارات انتظار می رود ضمن اهتمام نسبت به اجرای تمام بخشنامه های ابلاغی، گزارش اقدامات خود را طبق جدول زمانبندی تعیین شده به دبیرخانه ی کارگروه ارسال کنند.

رییس کارگروه زنان و خانواده ی استانداری خراسان رضوی برگزاری دوره های آموزشی در جهت افزایش آگاهی عمومی به ویژه برای جوانان در پیش و پس از ازدواج را ضروری توصیف کرد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع و نقش آن در آینده ی کشور، تمام ادارات موظفند اعتبارات لازم برای اجرای دوره های آموزشی تعریف شده مانند طرح مطلع مهر را در بودجه ی خود لحاظ کنند.

رشید همچنین از دستگاه های اجرایی خواست در راستای افزایش بُعد کارشناسی جلسات و مصوبات این کارگروه و تسهیل در پیگیری اجرای آن، نسبت به معرفی نماینده ی ثابت به دبیرخانه اقدام کنند.

رضا سعیدی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه ضمن ارایه ی گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این دانشگاه برای تغییر سیاست های جمعیتی در جامعه، میانگین تعداد اعضای خانواده در خراسان رضوی را حدود 3.5 نفر اعلام کرد.

وی متوسط شاخص باروری(تعداد نوزادان زنده متولد شده طی دوران باروری یک زن) در کشور را 2.1 و در خراسان رضوی بین 1.3 تا 4 عنوان و اضافه کرد: در میان شهرستان ها گناباد، کلات و چناران کمترین و خواف، تربت جام و تایباد بیشترین شاخص باروری را دارند.

در این جلسه کلیات طرح ملی "احسان ماندگار" از سوی نمایندگان اداره کل اوقاف و امور خیریه ارایه و پس از طرح نظرات و پیشنهادات و تبادل نظر پیرامون آن مقرر شد این طرح در جلسه ی آتی کارگروه تخصصی زنان و خانواده و امور اجتماعی و فرهنگی جهت استفاده از ظرفیت دستگاه های دارای مخاطب عام نیز مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرد.

در جلسه ی امروز که با حضور مدیران کل زنان و خانواده و امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیر کل ثبت احوال و نمایندگان دستگاه های اجرایی همراه بود، از مشاوران امور بانوان فرمانداری مشهد، ادارات کل تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، جامعه ی بسیج زنان سپاه امام رضا(ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به عنوان دستگاه های برتر در اجرای برنامه های هفته ی زن تقدیر شد.

شایان ذکر است خراسان رضوی به لحاظ کمیت و کیفیت برنامه های هفته ی زن، رتبه ی نخست کشور را به خود اختصاص داده است./س

 

برچسب ها: تغییر ، نگرش ، جامعه ، نیازمند ، سبک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.