رییس ستاد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: هفتمین عمل پیشرفته پیوند مغز استخوان در بیمارستان منتصریه مشهد بر روی یک نوجوان 11 ساله در حال انجام است .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،دکتر علی قاسمی در نشست خبری پیوند مغز استخوان در محل بیمارستان منتصریه مشهد با بیان این مطلب افزود: پیوند مغز استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بنا به ضرورت ونیاز مردم استان خراسان بزرگ از چهار سال پیش در حال انجام است ودر بیمارستان منتصریه مشهد نیز از اسفند سال 90 شروع شده است .

وی با اشاره به اهمیت پیوند مغز استخوان اظهار کرد: پیوند مغز استخوان یکی از پیچیده ترین وحساس ترین عمل های پیوند است که در جهان از سال 1960 شروع ودرایران به سال 1992میلادی برمیگردد . مشهد نیز از 17 سال پیش تا کنون اقدماتی در جهت انجام عمل های مختلف پیوند برداشته واکنون استان خرسان رضوی جزء موفق ترین استانهای کشور در زمینه عمل پیوند و بویژه پیوند مغز استخوان می باشد.

رییس بخش پیوند بیمارستان منتصریه در ادامه گفت: هفتمین عمل پیوند مغز استخوان بر روی نوجوان 11ساله که سرطان خون دارد در حال حاضر اغاز شده است ودر این عمل قرار است بیش از 32 میلیون سلول بنیادی از دایی این نوجوان به بدن این پیوند شود.

وی با بیان این که عمل پیوند مغز استخوان دو نوع است یعنی از خود فرد به خود فرد یا از فرد دیگری به بیمار است خاطر نشان کرد: پیوند از خود فرد به خود فرد چیزی است که در سایر بیمارستان های کشور انجام می شود اما پیوند از دیگری به بیمار عمل بسیار حساس و سختی است چرا که بعد از عمل باید مراقبت های ویژه ای انجام شود تا بدن بیمار پیوند یافته بتواند در تقابل سلول های بینادی فرد اهدا کننده با اعضای بدن خود به پیروزی برسد.

این دکتر فوق تخصص پیوند سلول های بنیادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طول طبیعی دوره درمان پیوند بیش از دو ماه است یعنی 30 روز قبل عمل و 45 روز نیز بعد از عمل اما بنا به قدرت بدنی و نحوه سازش بدن بیمار با اعضای پیوند این مدت ممکن است خیلی کم تر یا این که بسیار طولانی تر از زمان مورد انتظار باشد.

دکتر علی قاسمی ضمن ابراز خرسندی از این که بیمارستان منتصریه در حال حاضر جذب چهار تخت عمل پیوند است عنوان کرد: چنانچه خیرین مشارکت خوبی در زمینه پیوند اعضا در این بیمارستان داشته باشند تجهیزات بیمارستان منتصریه کامل می شود و به جای 6 عمل پیوند در سال 30 عمل پیوند انجام می شود./س

برچسب ها: عمل ، پیشرفته ، پیوند ، منتصریه ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غلامی
۲۳:۵۰ ۱۱ دی ۱۳۹۷
پا