نويسنده و ديپلمات سابق عربستاني و عضو مجلس مشورتي عربستان، با ادعاي اين مطلب که نام ايران در هر مشکلي در منطقه مطرح است ، گفت: رياض براي رفع موانع پيش رو با ايران تلاش مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خليل الخليل در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين از رياض درباره اين پرسش که آيا منطقه خاورميانه شاهد حل و فصل است يا خير گفت: ما از آمدن حسن روحاني، به عنوان رئيس جمهور جديد ايران، استقبال مي کنيم؛ اما تصور مي کنم که ابعاد زيادي درباره حل و فصل مسائل در سوريه، مسئله حل و فصل بين اسرائيلي ها و فلسطيني ها و مسائل ديگر در منطقه خليج فارس وجود دارد. ما اميدواريم که وي در مسائل داخلي و خارجي موفق شود.

خليل الخليل درباره اينکه آيا کشورهاي عربي حوزه خليج فارس درباره نزديک شدن روابط ايران و آمريکا نگران هستند، گفت: عربستان سعودي براي بهبودبخشيدن به روابط با ايران گام هايي برداشته است. عربستان براي رفع موانع پيش رو با ايران تلاش مي کند. از جمله اولين کساني که در اين خصوص تلاش کرد ملک عبدالله بن عبدالعزيز بود که در سال 1997 با آقاي هاشمي رفسنجاني در پاکستان ديدار کرد.

وي افزود: اکنون نيز سخنان مثبتي از رئيس جمهور جديد ايران مي شنويم. او اعلام کرد که عربستان سعودي دوست و برادر است و با ملک عبدالله درباره برخي مسائل مشترک هم نظر است و اين نشانه خوبي است و اميدواريم که به نتيجه برسد. همچنين ملک عبدالله از رئيس جمهور ايران براي سفر حج دعوت کرده است.

ديپلمات سابق عربستاني در ادامه گفت: اميدواريم که رئيس جمهور جديد صفحه جديدي باز کند و بي گمان در کشورهاي شوراي همکاري مورد استقبال خواهد بود.

خليل الخليل افزود: کارشناسان سياسي در عربستان از اوضاع آمريکا و ايران به خوبي آگاه هستند. عربستان مايل به وارد شدن به درگيري هاي نظامي و غير نظامي با هيچ کشوري نيست. ما از وجود رئيس جمهور جديد ايران خوشحال هستيم زيرا عربستان را خوب مي شناسد. ما از وجود فردي در راس دستگاه ديپلماسي ايران اسلامي، خوشحال هستيم. عربستان قصد وارد شدن در جنگ با هيچ کشوري را ندارد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار