مجوز مراكز درماني اعتياد به الكل صرفاً از طريق وزارت بهداشت صادر مي‌شود، ولي مراكز پيشگيري و مشاوره مي‌توانند مجوز فعاليت خود را علاوه بر وزارت بهداشت، از سازمان بهزيستي نيز اخذ كنند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا؛قائم مقام اداره كل سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت ضمن بيان اين مطلب تاكيد كرد: با توجه به اينكه تنها متولي بخش درمان، وزارت بهداشت است بنابراين هيچ مركز يا سازماني اعم از دولتي يا خصوصي، بدون مجوز وزارت بهداشت و همچنين چارچوب و استانداردهايي كه وزارت بهداشت مشخص كرده، نمي‌تواند مبادرت به راه‌اندازي مراكز درماني اعتياد به الكل نمايد.

دكتر نيك فرجام تصريح كرد: فعاليت مراكزي كه بدون مجوز وزارت بهداشت اقدام به امور درماني مي‌کنند، توسط ناظرين اين وزارتخانه و از طريق مراجع قضايي قابل اقدام و پيگيري است.

رئيس اداره الكل در ادامه به تشريح اقدامات وزارت بهداشت در زمينه پيشگيري و درمان الكل پرداخت و گفت: سند برنامه جامع پيشگيري، درمان و بازتواني و كاهش آسيب مسموميت ناشي از مصرف الكل تدوين و توسط شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت در 22 آبان ماه سال 91 جهت اجرا به كليه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلاغ شد كه در حال حاضر در همه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در حال اجرا است.

وي در ادامه تهيه دستورالعملي شامل استانداردهاي وزارت بهداشت از نظر فضا و مكان و نيروي انساني و تجهيزات پزشكي مورد نیاز براي مراكز درماني اعتياد به الكل را مورد اشاره قرار داد و افزود: همچنين دستورالعمل ارجاع اين بيماران به مراكز درماني، تدوين و در آينده‌اي نزديك ابلاغ خواهد شد.

دكتر نيك‌فرجام يادآور شد: در حال حاضر ويزيت برخي از بيماران اعتياد به الكل، در مراكز سرپايي توسط چندين دانشگاه علوم پزشکی انجام مي‌شود.

 

اعلام آمادگي 6 مركز دانشگاهي در تهران براي ارائه خدمات به بيماران معتاد به الكل

قائم مقام اداره کل سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد افزود: در حال حاضر 6 مركز دانشگاهي در تهران براي ارائه خدمات به بيماران معتاد به الكل اعلام آمادگي كرده‌اند كه 4 مركز سرپايي و 2 مركز، بستري كوتاه مدت و ويژه هستند كه در آينده‌اي نزديك پس از تكميل تجهيزات پزشكي و به كارگيري نيروي انساني متخصص، فعاليت خود را بر مبناي استانداردهاي تعریف شده شروع مي‌كنند.

دكتر نيك فرجام در زمينه اقدامات و فعاليت‌هاي پيشگيري نيز گفت: فعاليت‌هاي عمده‌اي از جمله، آموزش مهارت‌هاي زندگي و فرزندپروري توسط كليه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به گروه‌هاي هدف و برگزاري دوره‌هاي آموزشي جهت مربيان و كارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي صورت گرفته است. در ضمن طرح سنجش سلامت رانندگان با همكاري نيروي انتظامي و نيز طرح جامع پيشگيري از مصرف الكل، با همكاري سازمان جهاني بهداشت انجام شده است.

وی ادامه داد: بخشنامه برگزاري دوره آموزشي براي راه‌اندازي مراكز درماني اعتياد به الكل به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ابلاغ شده است.

برچسب ها: بهداشت ، بهزیستی ، الکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.