امروزه گردشگری در جهان به عنوان یک صنعت می تواند درآمد شایانی را برای یک کشور به همراه آورد در کشور ما نیز نیاز است به این مقوله به صورت جدی تر پرداخته شود.

دکتر سید سعید هاشمی، دبیر علمی سومین مدرسه پاییزی گردشگری در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران درباره این که اساس نام گذاری با عنوان مدرسه پاییزی گردشگری چه بوده است گفت: هر ساله سازمان جهانی گردشگری شعاری را برای روز گردشگری اعلام می کند در سال 2013 "گردشگری و آب: محافظت از آینده مشترک ما" از سوی سازمان جهانی گردشگری تعیین شده است.

وی افزود: ما نیز همسو با این سازمان این شعار را سر لوحه مدرسه پاییزی قرار داده ایم.

به گفته هاشمی 
گردشگری و آب: محافظت از آینده مشترک
گردشگری و معماری منظر
گردشگری و دیدگاه های زیست محیطی
مهارت های لازم جهت توسعه گردشگری
مهارت های لازم جهت توسعه گردشگری آب
سازه های تاریخی آب
ترویج گردشگری در حفظ آب
معماری شگفت انگیز آب انبارها و قنات ها
گردشگری آب (سواحل رودخانه ها، آبشارها، چشمه ها و... )
گردشگری و دیدگاه های زیست محیطی
ترویج نقش گردشگری و حفظ آب
همگانی سازی آموزش حفظ منابع آبی در توسعه گردشگری پایدار از اهداف مدرسه گردشگری است.

 دبیر علمی کنگره افزود: 50 تا 60 درصد این مدرسه همسو با تازه های گردشگری، دغدغه های گردشگری در دنیا و کشور و 40 تا 50 درصد همسو گردشگری و آب است.

هاشمی کارگاه های موجود در این مدرسه گردشگری را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: در وهله نخست کارگاه های تخصصی تازه های علم گردشگری، چالش های گردشگری با حضور اساتید صاحب نظران دانشگاه و دانشجویان است، در وهله دوم کارگاه های عمومی با ترویج گردشگری بر مبنای علمی آن است که مخاطب آن عموم مردم هستند.

ريیس دانشگاه علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ درباره پوشش این کارگاه ها در استان های مختلف گفت: سال گذشته 8 استان در این کارگاه شرکت داشتند اما امسال این رقم به 13 رسیده است.

وی تصریح کرد: از 9 تا پنج شنبه 11 مهر علاقه مندان می توانند به بازدید برج میلاد بروند و در انتهای بازدید کارشناسان گردشگری 15 تا 20 دقیقه در مورد گردشگری جاذبه های ناشناخته کشور و حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست به افراد آموزش هایی می دهند.

هاشمی درباره مشکلات برگزاری مدرسه پاییزی گفت: در حال حاضر سه دانشگاه علامه طباطبایی تهران و علم و فرهنگ در حوزه رشته گردشگری فعال هستند.
در حالی که این مقوله نیاز به توجه بیشتری دارد و به عنوان یک صنعت و اشتغال می تواند کشور را متحول کند و درآمد سرشاری برای کشور به دست آورد.

وی گفت: خواستگاه علمی گردشگری دانشگاه است در صورتی که در دانشگاه به آن توجهی نشود سایر نهادها نیز توجه علمی به آن نخواهند داشت.

وی گفت: وزارت علوم باید رشته گردشگری که یک رشته میان رشته ای است را توسعه داده و به تشکیل زیر شاخه های متفاوت آن کمک کند.

وی تاکید کرد: گردشگری در حوزه میراث فرهنگی ساختار درستی ندارد و نیاز به گام های جدی در این زمینه دارد و همچنین حضور بخش خصوصی در گردشگری به توسعه آن کمک شایانی می کند.

دبیر علمی سومین مدرسه پاییز گردشگری خاطرنشان کرد: از سال 90 رشته های جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری منطقه ای، اکوتوریسم، مدیریت گردشگری، بازاریابی گردشگری و گردشگری مذهبی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه شکل گرفته است.
در سال 91 نیز نخستین دانشکده علوم گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ شکل گرفت و همزمان با افتتاح این دانشگاه پذیرش دانشجو در رشته دکترای مدیریت گردشگری را نیز داشتیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار