نيويورک تايمز در گزارشي به نقل از "گري سيک" نوشت: نتانياهو چنان در تقلا بود که همه چيز را حتي‌الامکان منفي جلوه دهد که عملا اعتبار سخنانش را از بين برد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت نوشت عضو سابق شوراي امنيت ملي آمريکا و پژوهشگران دانشگاه کلمبيا با اعلام اينکه سخنان نتانياهو  پس از فتح باب ديپلماتيک روحاني و واکنش محتاطانه اوباما به آن، نامتجانس به نظر مي آيد گفت: مشاهده اين عنصر افراط گري و اينکه او تا کجا مي خواهد پيش برود واقعا ناهنجار بود. نتانياهو با اين گزافه گويي ها به خودش لطمه زد.

اين کارشناس امور ايران افزود نطق نتانياهو تلاش بيهوده اي براي خنثي کردن حرکت روحاني بود. 

اين روزنامه در ادامه افزود بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل به شدت به رئيس جمهور جديد ايران حمله کرد. نخست وزير اسرائيل روز سه شنبه کوشيد حسن روحاني رئيس جمهور جديد ايران را بي اعتبار کند و بر جامعه بين المللي فشار بياورد که تحريم ها را براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي ادامه دهد.

نتانياهو گفت: کاشکي مي توانستم حرف هاي روحاني را باور کنم ، اما نمي توانم. نتانياهو بيشتر وقت 33 دقيقه اي نطق خود را به روحاني اختصاص داد و به هيچ وجه به مسئله فلسطين نپرداخت. 

نيويورک تايمز افزود: هنگام سخنراني نخست وزير اسرائيل در سازمان ملل جايگاه هيئت ايراني خالي بود که اين ظاهرا واکنشي به بايکوت سخنراني روحاني در يک هفته قبل توسط هيئت اسرائيلي بود. تضاد شديد در لحن سخنراني نتانياهو کاملا آشکار بود. نخست وزير اسرائيل عبوس بود و با طعنه و ريشخند فراوان سخن مي گفت. روحاني در سخنراني اش نامي از اسرائيل نبرد و به نخست وزيرش نيز اشاره اي نکرد. اما نتانياهو در سخنراني اش 25 بار نام روحاني را بر زبان آورد. 

ايران به سرعت در واکنش به سخنان نتانياهو بيانيه اي صادر کرد. خداداد سيف، معاون سفير ايران در سازمان ملل گفت کشورش سخنراني نتانياهو را فتنه جويانه مي داند و اين اتهام را که تهران در صدد توليد سلاح هسته اي است رد مي کند و حق دفاع از خود را براي خود محفوظ مي داند. اين ديپلمات گفت : نخست وزير اسرائيل بهتر است حتي فکر حمله به ايران را نيز نکند، چه رسد به اينکه نقشه آن را بريزد. وي افزود سياست لبخند ايران بهتر از دروغگويي است.

سخنراني نتانياهو ، آخرين نطق نشست افتتاحيه مجمع عمومي سازمان ملل بوده است. روحاني طي چهار روز در هفته گذشته با نشست هاي غيرعلني، سخنراني هاي عمومي و مصاحبه هاي تلويزيوني سر و صداي زيادي در نيويورک بر پا کرد. 

اين سفر با يک گفتگوي تلفني اوباما با وي پايان يافت که نخستين گفتگو ميان روساي جمهوري از آمريکا و ايران در 34 سال گذشته بود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار