کارگردان نمایش "4 خان برای جاسم"، که امسال با این اثر دومین تجربه حضور خود را در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پشت سر می گذارد، درباره وضعیت تئاتر خیابانی گفت: نگاه به تئاتر خیابانی در تهران و شهرستان متفاوت است و هنوز در استان ها نگاه جدی به این هنر وجود ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران تئاتر،‌"جلال مشتاقیان زاده" با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی فضای کار بسیاری دارد، بیان کرد: در شهرستان ها اجرای عموم وجود ندارد؛ به همین دلیل ما برای اجرای عمومی در تهران درخواست می دهیم.

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان افزود: مردم مریوان تئاتر دوست اند و برای آن ها تئاتر خیابانی دغدغه است. این فضا باید گسترش یابد. اگر این جشنواره برگزار نشود، بسیاری از هنرمندان تئاتر خیابانی این حیطه را ترک کرده و یا منزوی می شوند.

وی با بیان اینکه سخت ترین نوع تئاتر، تئاتر خیابانی است، اذعان کرد: ما در این گونه نمایشی به ارتباط دو سویه نیازمندیم. در اجرای تئاتر خیابانی، هر بار برای تعدادی مخاطب کار اجرا می شود که باید آن ها را جذب کرد. داستان و راویت درست و زمان کوتاه از مهم ترین عواملی است که می توان به واسطه آن ها مخاطب را نگه داشت، هر جایی این خلاء ایجاد شود، مخاطب برای دیدن نمایش بی انگیزه می شود.

مشتاقیان زاده، دیالوگ محوری آثار طنز را در نمایش های خیابانی نفی کرد و افزود: چند سالی است این مسئله جا افتاده که تنها با دیالوگ نمی توان برای مخاطب جذابیت ایجاد کرد. کسانی که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنند، تصویر و دیالوگ را در کنار یکدیگر قرارمی دهند و به این طریق پیام خود را منتقل می کنند.

وی، که نمایش "4 خان برای جاسم" را اثری کمدی می داند، بیان کرد: این نمایش یک اثر کمدی اجتماعی است و روایت گر داستان گروهی است که رستم را به دنیای امروزی می آورند تا ببینند آیا رستم می تواند از پس مشکلات جامعه امروزی برآید، اما به جای او جاسم، نوه ندیده نبیره همسایه رو به رویی، آورده می شود و ...

گفتنی است، نمایش "4 خان برای جاسم"، به نویسندگی و کارگردانی جلال مشتاقیان زاده و با نقش آفرینی مرتضی ریحانی، میثم کلباسی، امین مقولی زاده و جلال مشتاقیان زاده اجرا می شود. همچنین از دیگر عوامل اجرایی این نمایش می توان به شیوا امینی دستیار کارگردان، میثم کلباسی موسیقی، امیر سروری فیلم و عکس و امین مقولی زاده طراح صحنه اشاره کرد.

لازم به یادآوری است، هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی از 10 تا 13 مهرماه در مریوان، به دبیری قباد میمنت آبادی، برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار