برخي از کارشناسان امور بين‌الملل معتقدند اگر طرف‌هاي غربي نتوانند در مدتي معقول به نتايجي قابل قبول در مورد پرونده هسته‌اي و مسئله تحريم‌ها دست يابند، موقعيت آمريکا و هم‌پيمانانش در سطح بين‌المللي به شدت دچار آسيب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،"محمد‌جواد ظريف" وزير امور‌‌خارجه کشورمان در آخرين مطلب خود در صفحه اجتماعي‌اش (فیس‌بوک) سخناني را درباره رابطه ايران و آمريکا و همچنين روند آينده مذاکرات هسته‌اي کشورمان منتشر کرده است.‌
 
در بخشي از اين مطالب آمده است "هفته گذشته تنها آغاز یک مسیر دشوار و پر فراز و نشیب بود. نه می‌بایست در این مسیر از یک تحول مثبت ذوق زده شد و نه می‌شود با یک مشکل از پیگیری عزتمندانه منافع کشور باز ایستاد."


 
ظريف در ادامه به طور معناداري اشاره کرده بود "می‌دانیم که مقامات آمریکایی حتی اگر حسن نیست هم داشته باشند (که هنوز نشان جدی از آن ندیده‌ایم) به شدت از گروه‌های فشار تأثیر می‌پذیرند. می‌دانیم که بین اظهارات علنی‌شان و حرف‌هایشان در مذاکرات (حتی در برابر کل اعضای 1+5) اختلاف است. اتفاقا به دلیل همین پیچیدگی‌هاست که از ابتدا تذکر دادیم که راه دشورای در پیش است."
 
ويزر امور خارجه کشورمان تاکيد کرد "اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو آینده مذاکرات ما را تعیین کند. این مسیر یک نبرد دیپلماتیک است و نه یک رابطه دوستانه و صمیمی و امر برای هیچکس در دولت مشتبه نشده است."
 
اين سخنان که شايد بتوان آن را تند‌ترين اظهار‌نظر وزير امور خارجه دولت تدبير و اميد دانست در واکنش به مواضع روز دوشنبه باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا در ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژیم صهیونیستی بود که به واشنگتن سفر کرده است.
 
اوباما در اين ديدار گفته بود با "چشماني باز" وارد مذاکره با ایران شده‌ و هيچ گزينه‌اي از جمله گزينه نظامي را از روي ميز بر نداشته‌ايم.
 
رئیس‌جمهور آمريکا افزود "ایران به خاطر تحریم‌ها آماده مذاکره شد و ما هم می‌خواهیم با حسن نیت، اراده آن‌ها را بیازماییم."


 
وي تاکيد کرده "حرف براي حل و فصل موضوع هسته‌ای ايران کافی نيست و تهران بايد از طريق اقدامات خود اعتماد جامعه جهانی را جلب کند."
 
همچنين در اين ديدار نتانياهو نيز از اوباما خواست اگر پيشرفت‌هاي هسته‌ای ايران در جريان دور جديد مذاکرات با غرب ادامه يافت، تحريم‌ها عليه تهران را تشديد کند.

اما سخنان ظريف تنها واکنش به اظهارات روز دوشنبه باراک اوباما نبود.

كاترين اشتون، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا هم ديروز به سخنان اوباما واكنش نشان داد.

وي در واشنگتن در سخناني گفت "من مي‌خواهم مذاكرات در ژنو را در فضايي مثبت پيش ببرم؛ قانون‌گذاران در واشنگتن و كساني كه از سوي آمريكا جريان مذاكره را رهبري مي‌كنند، بايد از وجود بهترين فضاي ممكن مطمئن شوند."

اشاره اشتون كه در مؤسسه "وودرو ويلسون" صحبت مي‌كرد خطاب به عده‌اي از نمايندگان كنگره آمريكاست كه خواستار تحريم بيشتر ايران هستند.
 


مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا موفقيت در مذاكرات با ايران را بسيار پراهميت دانست و گفت "ما در ژنو با آنها ملاقات مي‌كنيم و من رهبري مذاكرات را بر عهده خواهم داشت؛ اين فرصتي است براي اينكه در فضايي آرام‌تر از مجمع عمومي سازمان ملل متحد بنشينيم و روي آنچه ايران فكر مي‌كند و پيشنهادهايي را كه روبه‌روي آنها گذاشته‌ايم، البته پيش روي مذاكره كننده قبلي و نه آقاي ظريف، بررسي كنيم و ببينيم مي‌توانيم كار را پيش ببريم يانه؛ اگر راهي وجود داشته باشد كار را پيش مي‌بريم."
 
اين در حالي‌ است که سنای آمریکا اول اکتبر تصمیم گرفت تا بررسی افزایش تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل برنامه اتمی، به پس از نشست شش کشور طرف گفت وگو با تهران در ژنو موکول کند.
 
گفتني است، نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 دو هفته آینده در ژنو دیدار می‌کنند تا در مورد برنامه هسته‌ای و پیشنهادهای ارائه شده در این مورد، به گفت وگو بنشینند.
 
برخي تحليل‌گران بر اين باورند که اين اقدام مجلس سناي آمريکا در پاسخ به سخنان روز گذشته کاترين اشتون مبني بر ايجاد بهترين فضاي ممکن براي انجام مذاکرات در ژنو بوده است. 

از زمان آغاز به کار دستگاه ديپلماسي دولت تدبير و اميد به رياست محمد‌جواد ظريف و پيدا شدن نشانه‌هاي تغيير رويه اين وزارتخانه در نحوه تعامل با کشورهاي غربي بر سر پرونده هسته‌اي ايران، بسياري از رسانه‌هاي تندرو غربي و تحليل‌گران وابسته به آن‌ها نسبت به ادامه روند پيگيري حقوق مسلم ملت ايران توسط دولت دکتر روحاني به مقامات غربي هشدار داده‌اند.
 
از ديد آن‌ها پیروزی دکتر روحانی در انتخابات 24 خرداد محصول تنگناهای اقتصادی ارزیابی شده که عامل اصلی ایجاد کننده آن ترکیب تحریم‌ها و سوء مدیریت در ایران بوده است.

اين رسانه‌هاي صهيونيستي سعي در نشان دادن اين موضوع دارند که فشارهاي اقتصادي وارد شده بر ملت ايران از طريق تحريم‌ها به تدریج در حال به ثمر نشستن است و راهبرد اعمال فشار اجتماعی، طولانی‌مدت، فزاینده و هوشمند دولت آمریکا به تدریج از سویی محاسبات حاکمان و از سوی دیگر محاسبات مردم را در ایران تغییر داده است.
 
برای فهم این موضوع لازم است به بیاد بیاوریم در 4 سال گذشته آمریکا همواره اعتقاد داشته است که سیاست‌ها و پیشنهادهای ایران نه در حوزه هسته‌ای و نه در هیچ حوزه دیگری تغییر نخواهد کرد، مگر اینکه محاسبات آن یعنی ارزیابی این کشور از هزینه‌ها و فواید سیاست موجود، تغییر کند.

تمام اين‌ها در حالي‌است که جان کري وزير امور خارجه دولت آمريکا چندي پيش تاکيد کرده بود رسیدن به توافق بر سر مسئله هسته‌ای ایران در مدت سه تا شش ماهی که دکتر روحانی رییس جمهوری ایران خواستار آن شده امکان پذیر است.



به گفته وي با افزایش تلاشهای دیپلماتیک می توان "حتی زودتر از این زمان هم به توافق رسید و این بستگی دارد که ایران تا چه حد اماده صداقت و شفافیت است."

گفتني است حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران ظرف سه تا شش ماه، صحبتی بود که چندی پیش از سوی دکتر روحانی مطرح شده بود. او گفته بود که ترجیح می‌دهد ظرف این مدت، پرونده هسته‌ای پایان یابد.

در مقابل اما بسياري از تحليل‌گران غربي معتقدند دولت جديد ايران فرصت‌های بسیاری به طرف غربي داده است، تا روح حاکم بر شعارهای انتخاباتی‌اش که عمدتا بر تغییر و تحوّل در سیاست خارجی و تأثیر آن بر سیاست و اقتصاد داخلی بود را بر دستگاه اجرایی حاکم کند.

از ديد آن‌ها، این یک فرصت ناب و بی‌نظیر است که دولت جمهوری اسلامی ایران آن را با سعه صدری فوق‌العاده به کشورهاي غربي اعطاء کرده است.
 
"فريد زکريا" تحليل‌گر و مجري شبکه سي‌ان‌ان در همين زمينه اعتراف کرده و مي‌گويد "جامعه بین‌الملل تاکنون مذاکراتی را با ایران برگزار کرده که امیدوارکننده نبوده امّا به نظر می‌رسد این موقعیت، متفاوت است. دکتر روحانی مصمّم است و از سوی رهبری ایران اجازه دارد که اوضاع را بهبود ببخشد، به نظرم این نقطه عطفی است که مذاکرات این دوره را بسیار متفاوت می‌کند."
 
همچنين "استفان ام‌والت" در تحليلي براي نشريه جهاني "فارين پاليسي" در تحليل "نرمش قهرمانانه" گفته بود "زماني که رهبر عالي نظام از نرمش قهرمانانه صحبت مي‌کند، نشان می‌دهد که اقتدار سیاسی خود را پشتوانه حلّ پرونده هسته‌اي قرار داده است. این نکته مهم است که رهبری ایران از موضع روحاني حمايت کرده است."

وي تاکيد کرده بود "می توانیم نسبت به بی‌سابقه بودن چنین فرصتی اطمینان داشته باشیم. سران ايران در مطالباتشان صادقند."
  
لازم به ذکر است مواضع دکتر روحاني در نشست عمومي سازمان ملل ر‍ژيم صهيونيستي را به شدت در حالت انزوا قرار داده، چرا که در حال حاضر و علي‌رغم مخالفت‌هاي گسترده اين رژيم، رويکرد عمومي جامعه جهاني به سوي گفتگو و مذاکره با ايران در حال حرکت است.

عده‌اي از تحليل‌گران بر اين باورند که گفتمان آشتی جویانه و معتدل دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران که همزمان مبتنی بر حفظ ارزش ها و دفاع از منافع و امنیت ملی و اسلامی کشورمان است، گفتمان تندروانه و ستیزه جویانه رژيم صهيونيستي و حامیان ستیزه جو و جنگ طلب آن در هیئت حاکمه امریکا را دچار بحران و انفعال کرده است.

از نظر آنان اکنون بنیامین نتنیاهو در انزوا به سر می‌برد چرا که همه توجه‌ها به سمت طرف ایرانی و گفتگوهای فیمابین آن‌هاست. نتنیاهو  مأموریت بسیار سخت و به غایت صعبی در پیش دارد تا بتواند غرب را به رعایت و حفظ خطوط قرمز خود در ارتباط با ایران قانع کند، خصوصا که بین خطوط قرمز و مطالبات رژيم صهيونيستي با خطوط قرمز و مطالبات مجموعه 5+1 فاصله زیادی وجود دارد و روند تحولات در جهت منافع اين رژيم حرکت نمی‌کند.

پيش‌تر نيز دکتر روحاني در اولين مصاحبه تلوزيوني خود با شبکه اول سيما تاکيد کرده بود "دنیا بداند این دوره زمانی برای حل مساله هسته‌ای نامحدود نخواهد بود از این فرصت زمانی باید استفاده کنند و ما هم استفاده خواهیم کرد."

شايد تاکيد رئیس‌جمهور بر "نامحدود نبودن زمان براي توافق هسته‌اي" و اينکه "بايد به موقع از فرصتي که ملت ايران در انتخابات پديد آورده است، استفاده کرد" بر مبناي اين واقعيات باشد.


 
در هر حال بايد ديد آيا دولت آمريکا که همواره بر ادعاي خود مبني بر طرفداري از راه‌حل‌هاي ديپلماتيک در مقابله با بحران‌هاي بين‌المللي تاکيد دارد، مي‌تواند از فرصتي که ملت ايران در انتخابات اخير به وي داده، استفاده کند يا نه؟

اهميت اين سؤال از آن جهت است که به نظر مي‌رسد راهکار لبخند ديپلماسي از سوي ايران هميشگي نخواهد بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ایران ، آمریکا ، هسته ای ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار