سخنگوي دبيرکل سازمان ملل تاکيد کرد از بين بردن زرادخانه شيميايي سوريه ماموريت طولاني است و تا اواسط سال آينده ادامه خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العربيه، "فرحان حقي" در مصاحبه با اين شبکه افزود: نخستين گروه از کارشناسان مواد شيميايي که وارد سوريه شدند سي و سه نفر هستند و درباره اطلاعاتي که از سلاح هاي شيميايي اين کشور دريافت کردند، تحقيق خواهند کرد. 
حقي گفت: ما در مرحله کنوني اطلاعاتي را که دولت سوريه درباره سلاح هاي شيميايي خود به ما اعلام کرد، ارزيابي مي کنيم. سي و سه کارشناسي که وارد سوريه شدند، پايگاه تدارکاتي ايجاد خواهند کرد. اين مرحله تا اول ماه نوامبر آينده ادامه خواهد داشت و پس از آن ماموريت از بين بردن سلاح هاي شيمياي سوريه تا اواسط سال آينده، ماموريت طولاني خواهد بود. 
وي افزود: ما در مرحله کنوني نمي توانيم درباره آتش بس در سوريه سخن بگوييم. بان کي مون دبيرکل سازمان ملل و اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل به سوريه تلاش خواهند کرد طرف هاي مختلف را به برگزاري کنفرانس بين المللي ژنو 2 و دستيابي به توافق مسالمت آميز تشويق کنند. هدف دبيرکل آن است که اين کنفرانس در اواسط ماه نوامبر برگزار شود. مدت طولاني از آغاز درگيريها در سوريه گذشته است. در مرحله بعدي شمار بيشتري از کارشناسان به سوريه اعزام خواهند شد تا اين مسئله را ارزيابي کنند که آيا امکان از بين بردن همه زرادخانه سلاح هاي شيميايي سوريه در نيمه نخست سال 2014 وجود دارد. از سي و سه نفري که تاکنون اعزام شده اند نوزده نفر از بازرسان سازمان منع سلاح هاي شيميايي و چهارده نفر از کارکنان سازمان ملل هستند. بان کي مون در چند روز آينده گزارشي به شوراي امنيت درباره ماهيت ماموريت در سوريه ارائه خواهد کرد. ما تلاش خواهيم کرد حتي الامکان به سقف زماني تعيين شده پايبند باشيم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار