نوبت خانه تکاني هنوز به گلستان نرسيده است

در حالي که موزه داران از کمبود بودجه براي نگهداري فضاهاي موزه اي کشور مي گويند، شرايط حاکم بر اين فضاها و آثار تاريخي اسف بار تر از گذشته مي شود و اين را مي توان در تالار آیینه و تالار سلام کاخ موزه گلستان به وضوح مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ به مناسبت هفته گردشگري، تور طهران تا تهران با همکاري سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري برگزار شد که در قالب اين تور تهران گردي خبرنگاران حوزه گردشگري از جاذبه هاي گردشگري پايتخت منجمله کاخ گلستان بازديد کردند.

باديد که به رغم تمام هماهنگي ها با برخي ناهماهنگي ها مواجه شد، به طوري که در بدو ورود به مجموعه کاخ  عکاسان و فيلمبرداران با واکنش ماموران حفاظت مجموعه مواجه شدند.

گفتني است؛ اصحاب رسانه اين مرز و بوم که هيچ ،‌اگر چنين شيوه برخورد و بي نظمي با گردشگران خارجي صورت گيرد که ديگر نمي توان اميدوار بود، که گردشگري در کشور رونق يابد.

در حالی که برخورد فرهنگی در درک اولیه گردشگر نسبت به رفتار کشور مقصد نقش موثری دارد بنا به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هنوز فرهنگ پذیرش گردشگرخارجی و حتی گردشگر داخلی در کشور وجود ندارد.

براي دستيابي به به جایگاه در شان کشور و ملت در بخش گردشگری بايستي شيوه هاي رفتار در حوزه گردشگري کشور اصلاح گردد،  بگذريم؛‌ درنهايت با لحظاتي تامل و توجيه ماموران در نهايت بازديد از مجموع کاخ گلستان آغاز شد.
 
کاخ گلستان يکي از بناهاي دوره قاجار است که مي توان سفر به 400 سال پيش را در اين کاخ تجربه کرد. اين بنا توسط شاه عباس صفوي ساخته شده و به مرور زمان در دوره هاي مختلف بناهاي ديگري به اين مجموعه افزوده شده و بيشترين تغييرات در دوره قاجار بر روي کاخ صورت گرفته است.

در بيش از يک سوم فضاي ارگ، دارالحکومه و محل سکونت شاه قرار داشته اين منزلگاه همانند خانه هاي سنتي ايران، بخش اندروني و بيروني داشته، بخش بيروني حياط دارالحکومه يا ديوانخانه و باغ گلستان و همچنين فضاي اندروني در شمال باغ گلستان در دوران پهلوي تخريب شدند.

مجموعه کاخ گلستان،‌ يادگاري به جاي مانده از ارگ تارخي تهران در خيابان داور(ارگ) قرار گرفته،‌ که درختان کهنسال کاخ در ادامه مسير راهنماي شما خواهند بود.

پس از عبور از کنار آب نماهاي زيبا و فواره هاي سنگي، تخت مرمر در ضلع شمالي کاخ قرار دارد،‌ که به دستور فتحعليشاه قاجار با 65 قطعه کوچک و بزرگ سنگ مرمر ساخته شده است.

پس از آن ايوان خلوت کريم خاني به چشم مي خورد که اين بنا در زمان زنديه ساخته شده که يکي از قسمت هاي مورد علاقه ناصرالدين شاه قاجار بوده و زيبايي غير قابل وصف اين ايوان از چشم کمال الملک نقاش چيره دست ايراني نيز پنهان نمانده و در يکي از تابلوهاي نقاشي اين هنرمند ثبت شده است.

در امتداد مسير نگارخانه،‌ حوضخانه،‌ تالار ظروف، تالار آيينه،‌ سلام و عاج با معماري منحصر به فرد به چشم مي خورند،‌ قبل از ورود به اين قسمت ها بايستي کاورهاي حفاظتي بر روي کفش هايتان بپوشيد.

جاي سوال است که کاور هاي پر از گرد و خاک، چه قدر مي توانند حفاظتي باشد هم بماند؛ ما که کارشناس نيستيم!!!

تالار سلام یا تالار موزه یکی از اتاق‌های کاخ در ضلع شمال غربی باغ گلستان است؛ ناصرالدين شاه سال 1290 هجري در سفر به اروپا و مشاهده موزه و گالري هاي بزرگ کشور هاي غربي تصميم به ايجاد موزه شبيه به موزه هاي اروپايي گرفت.

این تالار که در ابتدا به قصد موزه ساخته شده بود، در زمان پهلوی برای تشریفات رسمی مورد استفاده قرار گرفت.
 
تالار آینه همزمان با تالار سلام (حدود سال 1291 ه.ق) ساخته شده این تالار در غرب تالار سلام، یکی ديگر از تالارهای مشهور کاخ گلستان است.
 
طرح و معمار تالار سلام و تالار آینه، حاجی ابوالحسن معمار باشی ملقب به صنیع الملک بود و مباشرت بنائی آن را میرزا یحیی خان معتمد الملک برعهده داشته است.
 
اين تالار يکي از مشهورترين بخش هاي هاي مجموعه کاخ گلستان است که استاد محمد خان غفاری (کمال الملک) يکي از نقاشي هاي خود به نام تابلوي تالار آيينه را از روي اين اثر در طي 5 سال خلق کرده که اين اثر در تالار سلام کاخ گلستان نگهداري مي شود.
 
بعد از تالار آینه یا عمارت عاج قرار دارد که تاریخ ساختمان این تالار کاملا معلوم نیست ولی احتمالا قبل از تالار سلام و تالار آینه ساخته شده است.
 
تابلو آبرنگ بسیار زیبايی از محمود خان ملک الشعراء موجود است که وضع نمای بیرونی تالار را درسال 1286 ه.ق نشان می دهد و از روی تصویر پیداست که اين تالار دارای سه ارسی سه دری بزرگ و ایوانی با شش ستون ظریف و یک راه پله از سمت غربي بوده است .
 
در دوران سلطنت ناصرالدین شاه در وضع ظاهر بنای تالار عاج تغییراتی صورت گرفته ستون هاي ایوان به داخل تالار آمده و نما و پنجره ها هم سطح و قرینه با تالار سلام ساخته شدند.
 
تالار ظروف که بر روی بقایای عمارات قاجار ايجاد شده، برخی از هدایایی كه سلاطين اروپایی به شاهان قاجار اهدا كرده بودند، از اتاق موزه (تالار سلام) به اين عمارت انتقال داده شده و در داخل ویترین هایی كه به اين جهت ساخته شده بود قرار گرفت.

تالار ظروف، سرويس اهدایی نیکلای اول امپراتور روسیه، سرويس چینی مربوط به جنگهای ناپلئون بناپارت، سرويس ساخته شده از سنگ گرانبها مالاشیت اهدایی الكساندر سوم، سرويس جواهر نشان اهدایی ملكه ويكتوريا و ... را در خود جاي داده است.

اين بناهاي تاريخي ميراث گذشته اين سرزمين اند که با تلاش گذشتگان در صيانت از منابع اين سرزمين امروز در اختيار ما قرار گرفته اند. 

به طوري  که به گفته نجفي رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري بهتر از به جاي عنوان داشته هايمان بايستي با برنامه ريزي در جهت بهره برداري از اين ميراث و امکانات موجود به نحوه شايسته براي توسعه کشور استفاده شود.

بهره برداري شايسته فارغ از رسيدگي و نظارت از داشته اي براي اين سرزمين باقي نمي گذارد، ولي اين واقعيت اين روز ها در ميان غبار نشسته بر ميراث تاريخي کشور به فراموشي سپرده شده و در حالي که موزه داران از کمبود بودجه براي نگهداري فضاهاي موزه اي کشور مي گويند، شرايط حاکم بر اين فضاها و آثار تاريخي اسف بار تر از گذشته مي شود .

اين را مي توان در تالار آیینه و تالار سلام کاخ موزه گلستان به وضوح مشاهده کرد، لوسترهای سیاه، خاک روي اشیاء ارزشمند تاريخي و فرش‌های قديمي کثيف که رنگ به رخشان نمانده، حکایت از نظافت نشدن این مجموعه در مدت زمان طولانی دارد.

گرد و غبار نشسته بر چهره این مجموعه ارزشمند دوره قاجار مانع از جلوه گري آن در چشم ناظران مشتاق تاريخ اين سرزمين مي شود.
 
اين در حالي است که یکی از کارشناسان مجموعه کاخ گلستان از نظافت روزانه مجموعه و همچنين از نظافت کلی هر دو هفته یکبار با نظارت امین اموال مي گويد ولي گرد و غبار نشسته روی اشیاء حکايتي ديگر دارد، گويي دير زماني است نوبت خانه تکاني به گلستان نرسيده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار