سخنگوي کاخ سفيد گفت: ما از تمام نشانه‌هايي که از دولت جديد ايران ديده‌ايم که حاکي از جدي بودن تهران است، استقبال مي‌کنيم اما اين چيزي است که بايد آن را از طريق روندپيشرفت مذاکرات پنج به علاوه يک سنجش کنيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "جي کارني" در جمع خبرنگاران گفت: حرف‌هاي دولت جديد ايران جدي است اما عمل اين کشور هم  بايد جدي باشد.

جي کارني گفت: من فکر مي‌کنم ما از مدت‌ها پيش گفته‌ايم معيار مهم سنجش براي گشايش ديپلماتيک با ايران عملکرد اين کشور است. اين که ايران چه عملي در پيش مي‌گيرد تا نشان دهد تمايل به عمل به الزامات خود به جامعه بين المللي دارد. رئيس جمهور اوباما در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به صورت شفاف گفته است مطمئنا موانع مهمي براي حرکت به جلو وجود دارد و به هيچ وجه تضميني براي موفقيت وجود ندارد، اما وي معتقد است ما مي‌توانيم به راه حل جامع برسيم. ترديدي وجود ندارد ما از دولت جديد در ايران رويکرد متفاوت‌، رويکرد جديدي را شنيديم و ديديم. ما از تمام نشانه هايي که از دولت جديد ايران ديده ايم که حاکي از جدي بودن آن‌هاست، استقبال مي‌کنيم اما اين چيزي است که بايد آن را از طريق روند پنج به علاوه يک سنجش کنيم.

جي کارني ادامه داد: ما ثابت قدم بوديم. رئيس جمهور ثابت قدم بوده است. زماني که اوباما در ژانويه 2009 تصدي اين سمت را در دست گرفت، به صورت شفاف از تمايل خود براي گفتگوي دوجانبه با تهران صحبت گفت، البته در صورتي که تهران تمايل داشته باشد به صورت جدي نگراني‌هاي جامعه بين المللي درباره برنامه هسته‌اي خود را مرتفع سازد.

جي کارني در اظهاراتي قابل تامل گفت: از آن زمان تحريم هاي بسيار جامعي عليه ايران اعمال شد. اجراي اين تحريم ها به نوعي موجب وضعيتي شد که اکنون در آن بسر مي بريم و آن اين است ما دولت جديد در ايران داريم که براي مذاکره جهت حل اين مشکل از راه ديپلماتيک اشتياق نشان داده است.همانطور که رئيس جمهور اوباما نيز به صورت شفاف گفته است جامعه بين المللي فقط از طريق راه حل شفاف و قابل راست آزمايي مي تواند مطمئن شود ايران از برنامه هسته اي دست برداشته است و مي توانيم به راه حل برسيم و رئيس جمهور در اين باره بسيار قاطع است.

خبرنگاري پرسيد: واکنش شما به سخنان نخست وزير نتانياهو در سازمان ملل متحد چيست؟
جي کارني گفت:من واکنش مستقيمي ندارم.من اين سخنراني را از تلويزيون ديدم.

خبرنگار دوباره پرسيد وي تهاجمي عليه ايران صحبت کرد.
سخنگوي کاخ سفيد گفت: ما درک مي کنيم و کاملا قابل توجيه است كه اسرائيل درباره ايران ترديد داشته باشد. نشست بين رئيس جمهور اوباما و نخست وزير نتانياهو از جمله نشست ها و گفتگوهاي جدي اخير بود. رئيس جمهور اوباما گفته است اظهارات درباره نگراني اسرائيل از برنامه هسته اي ايران قابل درک است. اسرائيل نگران برنامه تسليحات هسته اي ايران است  و ما در اين نگراني شريک هستيم.

خبرنگاري پرسيد آيا رويکرد تهاجمي اسرائيل و لفاظي نتانياهو با توجه به نزديکي آمريکا و اسرائيل روند راه حل ديپلماتيک را تضعيف نمي کند؟

سخنگوي کاخ سفيد گفت: ما روابط بسيار نزديک با اسرائيل داريم و کاملا متعهد به امنيت اسرائيل هستيم. ما مي خواهيم اين روند ديپلماتيک باز باقي بماند زيرا پنجره فرصت همچنان باز است.
وي در اظهاراتي قابل تامل گفت :ما همواره گفتيم اين پنجره براي هميشه باز نخواهدبود اما اين فرصت وجود دارد.موضع سياسي رئيس جمهور اوباما موجب اجراي تحريم هاي بسيار جامع در تاريخ شد.ما از طريق پنج به علاوه يک گفتگوهايي با ايران خواهيم داشت و خواهيم ديد ايران براي ترک برنامه هسته اي خود جدي است يا خير.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار