معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: سالمندان باید در این دوران کاهش آب بدن را جدی بگیرند.

دکتر ˈحسن خیرخواهˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: سالمند به شخصی اطلاق می شود که با کوله باری از تجربه، حداقل 60 بهار از عمر خویش را پشت سر گذاشته باشد.

وی گفت: بر اساس آخرین سرشماری های انجام شده، هم اینک حدود 3/7 درصد از جمعیت کشور را قشر سالمندان تشکیل می دهند.

خیرخواه افزود: 9 مهرماه از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) به روز سالمند نامگذاری شده و شعار امسال آن ˈسالمندان و کرامت اجتماعیˈ است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حل کردن جدول و معما، انجام بازی های فکری مثل شطرنج، گوش دادن به موسیقی، ورزش و تمرین های ایستاده و مشاهده فیلم های خانوادگی، آلبوم های عکس و مجلات، در جهت بالا بردن توانایی ذهنی سالمندان مؤثر است.

معاون شبکه بهداشت دماوند تصریح کرد: پرهیز از کشیدن سیگار، بهره مندی از تغذیه مناسب و ورزش، تلاش و فعالیت فراوان و روزانه دو بار پیاده روی به مدت نیم ساعت روی زمین صاف و هموار، از جمله توصیه های لازم جهت ورود به دوران سالمندی همراه با سلامت جسمی و روحی کامل است.

وی هشدار داد: با افزایش سن میزان آب بدن کاهش می یابد و کاهش دریافت مایعات، کاهش عملکرد کلیوی، کاهش حس تشنگی و کنترل نداشتن بر ادرار را در سالمندان به دنبال دارد که خود، خطر کم آبی را افزایش می دهد.

خیرخواه تاکید کرد: سالمندان حتی در صورت تشنه نشدن باید روزانه هشت لیوان آب بنوشند و در غیر این صورت، دچار سنگ مجاری ادراری و سنگ مثانه می شوند.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماریهای غیر واگیردار، سالمندان باید از مصرف چربی های حیوانی پرهیز و به جای مصرف روغن های نباتی جامد، از روغن های مایع به میزان کم و یا در صورت امکان از روغن های گیاهی ذرت و زیتون استفاده کنند.

این مسوول ،کاهش مصرف نمک و غذاهای شور، کاهش مصرف چربی ها، افزایش مصرف سبزی و میوه، حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی، انجام فعالیت بدنی منظم و پرهیز از هوای آلوده را از جمله توصیه های غیردارویی برای کنترل فشار خون - بیماری شایع دوران سالمندی- برشمرد.

شهرستان دماوند دارای 9 هزار و 37 فرد سالمند در نقاط شهری و روستایی است که 9/8 درصد جمعیت را تشکیل می دهند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.