وزير راه و شهرسازي در نخستين جلسه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري بر لزوم تبيين حقوق شهروندي و آموزش به مردم تاكيد و خواستار ضرورت توجه به منافع عمومي در تهيه طرحهاي توسعه و عمران (جامع) شهري شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،عباس آخوندي در نخستين جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري در دولت يازدهم، در ساختمان شهيد دادمان با تاكيد بر ضرورت توجه به منافع عمومي در تهيه طرحهاي توسعه و عمران (جامع) شهري و مشاركت مردم در فرآيند تهيه اين گونه طرحها، اصلاح فرآيندها را بر اين مبنا ضروري دانست.

وي با يادآوري اهميت تبيين حقوق شهروندي و آموزش به عموم ضمن تاكيد بر جلوگيري از تخلفات دولتي، ‌بر قانونمندي دولت در همه عرصه ها به ويژه شهرسازي ضروري دانست و بر تغيير نقش دولت از موضع اجرايي به موضع نظارتي اشاره كرد.

در ابتداي اين جلسه حناچي معاون وزير و دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري گزارشي در زمينه عملكرد چهل ساله شوراي عالي و اهم طرحهاي مصوب در دهه هاي مختلف اين شورا ارائه و ضمن اشاره به وجود اشكالاتي در فرايند اجرايي ، ضرورت بازنگري فرايندهاي مربوطه به بررسي و تصويب طرحها را يادآوري كرد.

وي با اشاره به بر اهميت بازنمودن عرصه شهرسازي بر مشاوران جوان بيان داشت: به منظور جلوگيري از گسترش و تغيير بي رويه و غير قانونمند شهرها ، لغو مغايرت هاي اساسي و احاله بررسي اين فعاليت ها در قالب بازنگري طرحهاي جامع ضرورت دارد.

نخستين جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري در دولت يازدهم كه در ساختمان شهيد دادمان وزارت راه وشهرسازي با موضوع سياستگزاري و مروري بر عملكرد و جايگاه شوراي عالي شهرسازي معماري ايران برگزار شد اعضا نظرهاي خود را در زمينه سياستگزاري هاي شوراي عالي اعلام كردند.

در اين جلسه اعضا بر ضرورت توجه به امر سياستگزاري در زمينه شهرسازي و معماري، ضرورت نظرات هر چه بيشتر بر اجراي طرحهاي توسعه و عمران، توجه هر چه بيشتر به نوسازي بافت هاي فرسوده شهري، توجه به شاخصهاي زيست محيطي در تصويب طرحهاي توسعه و عمران و آسيب شناسي شرح خدمات و فرايندهاي بررسي و تصويب طرحهاي با رويكرد جلوگيري از ساخت و سازهاي بي ضابطه تاكيد كردند.

همچنين از موارد ديگر طرح شده توسط اعضاي شركت كننده در جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري وضع مقررات جهت پيش بيني مكانيزمي براي اجرايي شدن طرحهاي كالبدي ملي، ضرورت آسيب شناسي طرح هاي راهبردي – ساختاري، ضرورت جلوگيري از تخلفات از مصوبات شوراي عالي و قوانين مربوطه در شهرسازي و ضرورت تبعيت طرحها از طرحهاي فراست بود.

در اين جلسه گسترش منطقي شهرها و جلوگيري از تصويب بي رويه مغايرت هاي اساسي و فعال نمودن گروه ها و كميته هاي فني و كارشناسي جهت بررسي كارشناسي طرح به صورت كامل پيش از شوراي عالي و به منظور استناد اين شورا به گزارشات كارشناسي توسط اعضا مطرح شد.

در ادامه اين جلسه مقدمه اي در طرح كالبدي جنوب شرق ارائه و مقرر شد اين طرح به صورت مفصل در جلسه آينده شوراي عالي مورد بررسي قرار گيرد.

همچنين مقرر شد موضوع دستور كار اول اين جلسه در زمينه سياستگزاري شوراي عالي شهرسازي و معماري در جلسه آتي اين شورا، در قالب اهداف و راهبردها جمع بندي و صورت جلسه مربوطه تنظيم شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تبیین ، شهروندی ، اموزش ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار