یک كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه نبايد به لبخند آمريكايي‌ها دلخوش باشيم، گفت: ديپلمات‌هاي ايراني بايد با احتياط،‌ وسواس و بي‌اعتمادي نسبت به رقيب در چارچوب مذاكرات هسته‌اي به پيش بروند تا احيانا در اين مسير رودست نخوريم.

"مهدي فضائلي" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به روند مذاكرات هسته‌اي جمهوري اسلامي در نيويورك اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين نكاتي كه مسئولان اجرايي و ديپلماتيك در روند مذاكرات بايد مدنظر قرار دهند اين است كه در قبال دادن امتيازهايي از سوي جمهوري اسلامي چه امتيازاتي را به نفع كشور بدست خواهيم آورد.

وي با اشاره به روابط ايران و آمريكا از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي يادآور شد: ظلم و جفاي آمريكايي‌ها در قبال ملت ايران به عناوين مختلف از قبل و بعد از پيروزي انقلاب 57 مسئله‌اي است كه بايد هميشه مورد توجه قرار دهيم چراكه در اين مدت طولاني روابط في‌مابين ميان اين دو كشور به عنوان يك موضوع مهم در سياست‌خارجي هر دو كشور تبديل شده است.

اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: مقاومت ملت ايران در طي 35 سال به عنوان مسئله‌اي مهم و داراي اهميت به حساب مي‌آيد و تاكنون شرايطي پيش نيامده كه اين دو كشور وارد تعامل جديدي با يكديگر شوند و براساس فرمايشات "مقام معظم رهبري" در اينكه «هرزماني كه احساس كنيم كه منافع كشور ما در تعامل با آمريكا تامين مي‌شود، من خودم پيش‌قدم مي‌شوم» بايد بگويم كه سفر هيئت دولت به آمريكا بر همين اساس در عرصه سياست‌خارجي يك دستاورد به حساب مي‌آيد.

* ايران با مقاومت به مدل رفتاري خاصي براي دنيا تبديل شده است

وي بيان داشت: اتكا، پيشرفت و مقاومت جمهوري اسلامي ايران بدون وابستگي به قدرت‌هاي بزرگ از جمله آمريكا با وجود تحمل مشكلات فراوان به عنوان يك مدل رفتاري در حوزه روابط بين‌الملل و يك الگوي بسيار موثر در دنيا تبديل شده كه طرفداراني را در اين خصوص به خود جذب كرده است.

وي ادامه داد: توجه به اين مسئله بسيار حائز اهميت است كه در هر مرحله‌اي كه جواب سلام كسي را مي‌دهيم، در ازاي آن چه هزينه‌اي را متحمل نظام و كشور مي‌كنيم در واقع در اين ميان بايد آورده‌اي مثبت براي مردم داشته باشد و همچنين دستاوردهاي بلندمدتي را براي نظام به ارمغان بياورد.

فضائلي تصريح كرد: ادامه و ارتقاي دستاوردهاي كوتاه‌مدتي همچون مهار و كنترل تنش‌ها در جامعه از جمله مسائلي است كه بايد مسئولان به آن توجه داشته باشند.

*ايران هيچ‌گاه به آمريكا اعتماد ندارد

اين كارشناس مسائل سياسي به تناقض كلام در ميان مسئولان آمريكايي اشاره و تصريح كرد: جمهوري اسلامي اعتماد صد درصدي به آمريكايِي‌ها ندارد، چراكه آن‌ها دشمني خود را با ملت و نظام ما در چندين سال به اثبات رسانده‌اند وحتي در شرايط كنوني با وجود برقراري تعامل اين‌چنيني از سوي دولت يازدهم با آن‌ها شاهد تاكيد بر استفاده از گزينه نظامي به عنوان تهديدي در قبال كشورمان هستيم.

وي با بيان اينكه اعتماد به آمريكا آغاز ضربه خوردن ما به حساب مي‌آيد، تصريح كرد: ديپلمات‌هاي ايراني بايد با احتياط،‌ وسواس و بي‌اعتمادي نسبت به رقيب در چارچوب مذاكرات هسته‌اي به پيش بروند تا احيانا در اين مسير رودست نخوريم و در هر شرايطي نبايد نسبت به لبخند و وعده آن‌ها دلخوش باشيم.

فضائلي به اعتراضات برخي از افراد در مراسم استقبال از رئيس‌جمهور از سفر نيويورك به كشور اشاره و خاطر نشان كرد: سردادن شعارهاي زشت و زننده مورد تاييد كسي نمي‌تواند قرار بگيرد و قطعا هرعملي كه در خارج از چارچوب‌هاي اخلاقي صورت بگيرد محكوم است.

مديرعامل سابق خبرگزاري فارس بيان داشت: بروز اعتراض به صورت رواني و يا رفتاري به هر طريقي محكوم است اما نبايد عده‌اي معترض را به دليل اعتراض نسبت به سياست‌ها محكوم و مورد توبيخ قرار داد هرچند در صورت اعتراض نسبت به عملي، حق انتقاد در چارچوب رعايت اخلاقي و حتي انتشار مطلب از سوي منتقدان جود دارد.

* نبايد موضوع برقراري روابط با آمريكا را ارزان بفروشيم

وي با تاكيد بر اينكه نبايد بحث برقراري روابط في مابين با با آمريكا را ارزان بفروشيم، خاطرنشان كرد: همزمان به اظهار رضايت و خرسندي برخي از مقامات آمريكايي در روند مذاكرات هسته‌اي و ديپلماسي جديد ايران، كماكان شاهد افزايش فشار حتي به صورت سازماندهي شده از سوي برخي از سناتورها و لابي‌هاي صهيونيستي به مقامات ارشد آمريكايي هستيم.


گفتني است كه در كنار تجمع استقبال‌كنندگان از دكتر روحاني در فرودگاه مهرآباد، تعدادي از جوانان نيز به عنوان منتقد مذاكره با آمريكا با تجمع در محوطه بيروني پاويون دولت با حمل دست‌نوشته‌هايي با اين مضامين كه "نرمش قهرمانانه به معنای عبور از خط قرمز نیست"، "از چه زمانی دیگر خون جوانان ما از دستان ننگین آمریکا نمی‌چکد"، "هدف از مذاکره با آمریکا یک کار تبلیغاتی است" و "نتیجه مذاکره با جان کری تحریم‌ها لغو نمی‌شود" در مقابل مسير حركت روحاني و تيم همراه وي قرار گرفتند.(اينجا)

لازم به ذكر است كه سيد باقر حسيني عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از بررسي احتمالي اعتراضات دانشجويان در مراسم استقبال از رئيس‌جهور در كميسيون امنيت خبر داد.(اينجا)  

شايان ذكر است كه از زمان حضور رئيس‌جمهور كشورمان در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك و انجام مذاكرات هسته‌اي وزراي خارجه ايران و 5+1 تاكنون شاهد سخنان متناقضي از سوي مقامات آمريكايي در خصوص رابطه با ايران و حل مسائل هسته‌اي هستيم.(اينجا)

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار