وزير خارجه مصر در مصاحبه با تلويزيون بلومبرگ تاکيد کرد که ايران و رئيس جمهور جديدش ستاره اجلاس امسال مجمع عمومي سازمان ملل بودند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون بلومبرگ، "نبيل فهمي" در مصاحبه با "چارلي رز" مجري اين شبکه نظر خود را درباره تماس تلفني باراک اوباما و حسن روحاني اينطور بيان کرد: من بارها در مجمع عمومي سازمان ملل حضور داشته ام و هر بار کسي ستاره مجلس بوده است. ستاره امسال ايران و رئيس جمهور جديدش بودند. ايران کشور مهمي است. دنيا مي خواهد  با ايران تعامل کند از اين رو با آغوش باز از روحاني استقبال کرد. روحاني با يک پيام خوشايند ، مناسب و گرم آمد و اين نشان مي دهد ايران نيز مايل است با دنيا تعامل کند.براي  اينکه مشخص شود آيا نقاط مشترک وجود دارد يا نه، مستلزم کار بيشتر و دقيقتر  هستيم. اما ايراني ها تقريباً با همه در اين اجلاس در سطوح عالي  ديدار کردند. حتي با مقامات آمريکايي ديدار داشتند: تماس تلفني بين روحاني و اوباما و ديدار وزيران خارجه دو کشور. از اين رو به نظر من ستاره اجلاس ايران بود.

نبيل فهمي افزود: روحاني فردي خوشرو به نظر مي رسيد  ، اصلاً تهاجمي نبود و فقط از همکاري و اينکه چگونه بايد به دنيا کمک کرد ، صحبت مي کرد. او نمي گفت که بايد اين کار را بکنيم يا نکنيم بلکه عضوي از جامعه بين المللي بود که از همکاري صحبت مي کرد.

وي درباره روابط کشورش با ايران گفت: اين رابطه خيلي خوب نيست اما اميدواريم که بهتر شود. مصر  و ايران دو کشور بزرگ و قدرتمند خاورميانه اند از اين رو معني ندارد که با هم تعامل نکنند. با وجود يک رئيس جمهور جديد در ايران اميد داريم که اوضاع بهتر شود و قدم هاي عملي برداشته شود. آنها سيگنال هاي خوبي ارسال کرده اند و حالا منتظريم ببينيم در عمل چه اتفاقي مي افتد.

وي درباره بحران سوريه نيز گفت: دولت مرسي ايده مذاکرات ايران ، ترکيه ، مصر و عربستان را براي حل بحران سوريه مطرح کرد اما اين ايده  عملي نبود.ما گفته ايم که از جهاد  و جنگيدن مصري ها در سوريه حمايت نمي کنيم. تحولات سه هفته گذشته و رسيدگي به مسئله تسليحات شيميايي خوب است.توافق آمريکا و روسيه کمک زيادي مي کند. قدم بعدي ، پيوند دادن مسير کنوني به يک روند سياسي است که بايد همه نقش آفرينان را شامل شود. به نظر من ايران نيز بايد در اين روند حضور داشته باشد.همه بايد خود را به يک راه حل سياسي متعهد سازند و درها باز شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار