عضو مجلس نمایندگان "تاجیکستان" تأکید کرد : گفت‌وگوی رؤسای جمهور ایران و آمریکا رویدادی بزرگ و نمادی در جهت حل مسائل سیاسی جهان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  "سهراب شریف‌اف" عضو مجلس نمایندگان "تاجیکستان" و از تحلیلگران برجسته مسائل سیاسی در آسیای مرکزی در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: مکالمه تلفنی  حجت‌الاسلام "دكتر روحانی" و "باراک اوباما" رؤسای جمهور ایران و آمریکا که در پایان هفته گذشته انجام شد، اقدامی بااهمیت در جهت حل اختلافات و از بین بردن نارضایتی‌های میان 2 کشور بود.
 
به گفته این دانشمند علوم سیاسی و رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهور "تاجیکستان"، در صورت ادامه مؤثر این گفت‌وگوها تحول مثبتی را می‌توان برای آینده منطقه و جهان انتظار داشت.
 
این دانشمند تاجیک تصریح کرد: مسلم است که مشکلات و اختلافات میان ایران و آمریکا که در سال‌های طولانی انباشته شده‌اند، به زودی و پس از چنین تماس تلفنی حل نخواهد شد اما این واقعیت است که این عمل هر 2 طرف را برای نتایج بهتر امیدوار و دلگرم می‌‌کند.
 
شریف‌اف تأکید کرد: به نظر من ایالات متحده پس از شکست سیاسی خود در بحث با مخالفانش در مورد وضعیت در سوریه بخصوص در بحث با روسیه، اکنون مجبور است سیاست فشار بر کشورهای دیگر را نیز تغییر دهد.
 
وی معتقد است: روند تحول در سیاست جهانی نیز ایالات متحده را مجبور کرد که با حفظ جایگاه خود آن وضعیتی که در ارتباط با سوریه را از سر گذراند، دیگر تکرار نکند.
 
شریف‌اف همچنین معتقد است که رئیس جمهور و مقامات دیگر دولت جدید ایران نیز در مقایسه با دولت پیشین با مسئولیت بیشتری روی کار آمده‌اند و با شفافیت در سیاست خارجی خود به جهانیان ثابت خواهند کرد که برنامه هسته‌ای این کشور تنها در زمینه طرح‌های مسالمت‌آمیز بوده و هدف ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد.
 
وی در ادامه تأکید کرد: ایران توانست به جامعه بین‌المللی نشان دهد که ساخت سلاح‌های هسته‌ای را در دستور کار خود ندارد ولی استفاده از نیروی هسته‌ای حق این کشور است.
 
این دانشمند تاجیک در پایان این مصاحبه تصریح کرد: من مطمئن هستم که در این راستا ایران از سوی روسیه و چین نیز حمایت خواهد شد.

 
انتهای پیام/


منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار