سن ازدواج براي پسرها درجامعه ما 29-30 سال و براي دختران 25-28 سال است كه بنابر گفته مسوولان و جامعه‌شناسان در سال 93 تعداد پسران در سن ازدواج از دختران بيشتر خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران همسرگزيني به يكي از مشكلات شايع در بين جوانان تبديل شده است. اينكه چه كسي به عنوان همسر ماسب براي فرد انتخاب مي‌شود تا بتواند سال‌هاي سال خوش و خرم در كنار هم زندگي كنند. بدون تعارف بايد گفت كه انتخاب همسر بايد سخت است، تا افراد بتواند قسمت، و طالع خود را پيدا كنند. با وجود اينكه هر شخصي در روياهاي خود فرد ايده‌آلي را به عنوان همسر مورد علاقه خود در ذهنخود مي‌پرورانند اما غافل از اينكه گل بي‌عيب خداست و هر شخصي با تمام ويژگي‌هاي خود و بد خود اما زير چتر عشق،‌علاقه و گذشت مي‌تواند به راحتي زندگي كند.
براساس آخرين وضعيت جمعيت به ازاي هر 26 خانوار يك رويداد ازدواج در سال اخير رخ داده است كه اين آمار با تغييرات جزئي همراه است. از مهمترين شاخص‌هاي سن زوجين اين است كه در حال حاضر حدود 12 درصد ازدواج در رده‌هاي همسن، 11 درصد زنان 2 سال بزرگتر از مردان و 65/3 درصد زنان يك سال بزرگ‌تر از مردان هستند.
اما بنابر گفته مسوولان در اداره ثبت در سال 93 تعداد پسرها در سنين ازدواج از دختران بيشتر خواهد بود. اين در صورتي است كه در سال 90 به دليل اينكه تعداد دختران از پسران بيشتر است وجود چنين آمار ضد و نقيضي و عدم تناسب بر تعداد دختران و پسران در سنين ازدواج بي‌شك مشكلات گوناگون را در همسرگزيني افراد به دنبال دارد.
مجيد ابهري، آسيب‌شناس و جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: فاصله بين بلوغ و ازدواج در كشور ما چيزي بين 18 تا 20 سال است اگر بلوغ پسران را 15 سال و بلوغ دختران 9 سال باشد پس سن ازدواج پسران 29-30 سال و دختران، 25-28 سال است.
وي افزود: با توجه به اينكه آمار ثبت احوال گواه اين است كه تعداد پسران در سن ازدواج از تعداد دختران بيشتراست  يعني موازنه جنسي به هم وجود ندارد و علت كاهش آمار ازدواج از سوي پسران به دلايل گوناگون است كه عبارتند از:
* علل محيطي و مادي همچون اشتغال، مسكن، گراني و تورم
* علل اقتصادي افزايش مهريه، هزينه‌هاي ازدواج و توقعات بيش از حد دختران است.
* علت ديگر اين است كه پسران نسل 4-5 مسووليت ناپذير تربيت شدند و حتي هم‌اكنون در خانواده به آنها مسووليت نمي‌دهند.
و اين پسران به اين ترتيب رشد مي‌كنند. براي مثال يك پسر 20 ساله خانه نشسته و پدر و مادرش خريد مي‌روند، اين رفتارها ريشه در تربيت دارد و همين پسر با ترس از پذيرش مسووليت ازدواج نمي‌كنند.
* سنت‌ها را تغيير دهيد
ابهري با بيان اينكه چرا فقط پسران بايد به خواستگاري دختران بروند؛ اين پروسه مي‌تواند بالعكس انجام شود و هيچ عيبي ندارد، گفت: از ديدگاه آسيب‌شناسي بايد تبليغ كنيد كه دختران به خواستگاري پسران بروند.
وي درباره ازدواج دختران با پسرهاي كوچك‌تر از خود، خاطرنشان كرد: مشكلات اقتصادي، بالا رفتن سطح تحصيلات دانشگاهي دختران، داشتن شرايط اقتصادي مطلوب دختران باعث شده تا افراد ازدواج‌هايي به اين ترتيب انجام دهند، اما بايد دانست كه براي ازدواج اگر دختري تا 2 سال از پسر بزرگ‌تر باشد هيچ اشكالي ندارد اما اختلاف سني بيش از آن باعث بروز مشكلات در زندگي خواهد شد آن هم به اين دليل كه زنان بعد از زايمان شكسته مي‌شوند و روند پيري در زنان زودتر از مردان انجام مي‌شود./

برچسب ها: ثبت ، ازدواج ، دختران ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
امیر
۱۷:۲۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۲
واقعا برای نویسنده ای متن متاسفم برای نویسنده فمینیسمی ... خدا شفاش بده
آخرین اخبار