رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از کاشت 411 هزار هکتار غلات در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان اسحاق طاهری‎مقدم بیان کرد: در سال زراعی جاری، پیش‎بینی شده گندم آبی در سطح 70 هزار هکتار، گندم دیم در سطح 206 هزار و 500 هکتار، جو آبی در سطح 8500 هکتار و جو دیم هم در سطح 126 هزار هکتار کشت شود و سازمان نیز بذور مورد نیاز و کود را تامین کرده است.

وی افزود: با توجه به این‎که پدیده خشک‎سالی و کاهش روان‎آب‎های استان چندین سال است در استان فراگیر شده سبب وارد شدن خسارات بسیاری به کشاورزان دیم‎کار شده تا جایی که در مناطق جنوبی و در کشت دیم میزان خسارت به کشاورزان بسیار بالاست و از آنجا که منبعی برای پرداخت خسارت به کشاورزان وجود ندارد، توجه هرچه بیشتر صندوق‎های بیمه به این امر ضروری است.

در ادامه مسئول صندوق بیمه استان گفت: درحال حاضر مهمترین مشکل در صندوق بیمه کشاورزی انباشت بدهی دولت به صندوق بیمه ناشی از بدهی سال‎های قبل و عدم تخصیص اعتبارات در سال‎جاری است.

به گفته مهندس رفیعی در محصولات دیم سال قبل حدود 111 هزار هکتار از کشت دیم استان دچار خسارت شده‎اند و صندوق بیمه به علت کمبود اعتبار تاکنون نتوانسته اقدامات شایسته‎ای انجام دهد.

همچنین مهندس قربانی، رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان گفت: متأسفانه زوال درختان بلوط به صورت یک فرآیند پیش رونده در استان در حال گسترش است و پیش بینی می شود تا پایان امسال به 300 هزار هکتار و بالغ بر 15 میلیون اصله درختان بزرگ با قدمتی بالای 50 تا 100 سال بخصوص درختان دانه زاد برسد.

مهندس مختاری، از کارشناسان آب منطقه‎ای استان، نیز گفت: با توجه به آمارهای بلندمدت حجم روان‎آب‎های استان حدود 59 درصد و در آب‎های زیرزمینی حدود 5 متر افت داشته است./س

برچسب ها: کاشت ، غلات ، هکتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.