سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان با اشاره به اين که تهران منتظر گام هاي عملي اعتماد ساز واشنگتن است، بر ضرورت حل و فصل سياسي بحران سوريه تاکيد کرد و تقويت روابط ايران و عربستان سعودي را به سود منطقه دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، غضنفر رکن آبادي در گفتگو با شبکه تلويزيوني لبناني "الجديد" از بيروت در پاسخ به اين پرسش که آيا با توجه به تحولاتي که در نيويورک در روابط ايران و آمريکا صورت گرفت، کودتايي در سياست خارجي ايران ايجاد شده است؟گفت: در نيويورک شاهد شور و شوق آمريکايي براي نزديک شدن به هيئت ايراني به ويژه رئيس جمهور ايران بوديم.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا شور و اشتياق يکجانبه بوده است؟ گفت: ما از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران هيچ زماني چنين  اشتياقي نداشتيم و منتظر آن بوديم که آمريکاييها شروط ما را بپذيرند و بر اين شروط طي سي و سه چهار سال گذشته تاکيد داريم و همه اين دشواريها، ترورها، جنگ تحميلي عليه ايران، محاصره اقتصادي و تحريم ها را تحمل کرديم ولي ذره اي  از اصول خود چشم پوشي نکرديم. به نظر مي رسد آمريکايي ها به اين باور رسيدند که سياست آنان نمي تواند در اراده محکم ملت ايران و مقامات جمهوري اسلامي خللي ايجاد کند. مقامات آمريکايي بارها تلاش کردند نشست دوجانبه اي با مقامات ايران داشته باشند ولي اين مسئله رخ نداد. قبل از اين که رئيس جمهور روحاني  به نيويورک سفر کند، سخنگوي وزارت خارجه ايران اعلام کرد ديدار ميان دو هيئت ايران و آمريکا در دستور کار قرار ندارد و طبيعي بود که چنين ديداري رخ ندهد. ديداري ميان وزراي خارجه ايران و آمريکا در حاشيه نشست گروه پنج به علاوه يک با ايران برگزار شد. قبل از برگزاري اين نشست نيز وزير خارجه آمريکا به صورت غير رسمي خواستار ديدار با همتاي ايراني خود شده بود. در اين نشست موضوعات مثبتي رد و بدل شد. زماني که رئيس جمهور روحاني با تماس تلفني رئيس جمهور اوباما روبرو شد، هر دو درباره موضوعات مثبت سخن گفتند و گفتگوي اين دو بر برنامه هسته اي ايران متمرکز بود. بر اين اساس ما اميدواريم آمريکايي ها و ديگر کشورهاي غربي به اين نتيجه برسند که بايد به حقوق ملت ايران و اصول جمهوري اسلامي اين کشور توجه داشته باشند. برنامه هسته اي ايران صلح آميز است و تا کنون سند و مدرکي وجود ندارد که نشان دهد برنامه هسته اي ايران در مسير نظامي حرکت مي کند.

وي در پاسخ به اين پرسش که  وقتي ايران آمادگي خود را براي از بين بردن نگراني ها در برنامه هسته اي اين کشور اعلام مي کند و زماني که رئيس جمهور ايران از آمادگي اين کشور براي مشخص شدن يک چارچوب کاري با آمريکا سخن گفته است، آيا مي توانيد در اين چارچوب، عقب نشيني از مواضع خود داشته باشيد؟گفت: جمهوري اسلامي ايران هرگز از مواضع خود عقب نشيني نخواهد کرد. آمريکايي ها تا اين لحظه مي گويند ممکن است ايران در آينده از برنامه صلح آميز هسته اي خود منحرف شود و به دنبال ساخت سلاح هسته اي باشد. ما به آمريکايي ها گفتيم آماده ايم همه تاسيسات هسته اي ايران تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار داشته باشد و ايران از گذشته تا کنون با آژانس همکاري مي کند. دوربين هاي آژانس در تاسيسات هسته اي ايران نصب است و همه فعاليت هاي هسته اي ايران را زير نظر دارد و آژانس به اين مسئله اطمينان دارد که فعاليت هسته اي ايران صلح آميز است.  آمريکايي ها مي گويند به مقاصد و نيات  ايران شک و ترديد دارند و  ممکن است اين کشور در آينده به دنبال فعاليت هاي نظامي هسته اي باشد. ما بر اين باوريم در روابط ايران و آمريکا بحران بي اعتمادي وجود دارد. ما به آمريکايي ها بي اعتماد هستيم. واشنگتن به صورت جزئي و دقيق از برنامه هسته اي ايران واقف است و هرگز اين کشور از مواضع خود عقب نشيني نخواهد کرد. از زماني که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و ديگر کشورهاي غربي حمايت خود را از فعاليت صلح آميز هسته اي ايران اعلام کردند اين کشور نيز آمادگي خود را براي شفافيت بيشتر در برنامه هسته اي اعلام کرد.

رکن آبادي در پاسخ به اين پرسش که تماس تلفني ميان روحاني و اوباما اولين تماس ميان روساي جمهور ايران و آمريکا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 است، آيا درباره آينده مذاکرات با آمريکايي ها خوشبين هستيد؟گفت: در اين تماس تلفني، روساي جمهور ايران و آمريکا توافق کردند موضوعات مورد نظر از طريق گفتگوهاي وزراي خارجه دو کشور دنبال شود. نشستي که ميان وزراي خارجه دو کشور در نيويورک رخ داد، تحول بسيار مهمي در اين مرحله  به شمار مي آيد . توافق شد دور دوم نشست در ژنو در پانزدهم اکتبر برگزار شود. ما در مقايسه با گذشته نگاه مثبتي به اين تحولات داريم و منتظر آن هستيم که آيا آمريکايي ها به اظهارات خود عمل مي کنند يا خير.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا در مذاکرات ايران و آمريکا فقط برنامه هسته اي ايران بحث و بررسي خواهد شد يا اين که  موضوعات منطقه اي نيز بررسي مي شود؟بيان داشت: آمريکايي ها از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در تعامل با اين کشور بر پنج مسئله اساسي تاکيد کردند که مي توان به وضع حقوق بشر، تروريسم، دموکراسي، روند صلح خاورميانه و پرونده هسته اي اشاره کرد. امروز منطقه با بحران سوريه روبرو بوده که مسئله بسيار مهمي است. بر اساس سخناني که در مجمع عمومي سازمان ملل مقامات ايراني و آمريکايي مطرح کردند و پيام هايي که رد و بدل شد  باب گفتگو با جمهوري اسلامي ايران درباره اوضاع منطقه به ويژه اوضاع سوريه باز شده است.

رکن آبادي در پاسخ به اين پرسش که جان کري وزير خارجه آمريکا از دخالت حزب الله لبنان در سوريه و حاميان خارجي اين جنبش به شدت انتقاد کرده است و  ايران حامي خارجي حزب الله  به شمار مي آيد  و ارزيابي شما از سخنان جان کري چيست؟بيان داشت: قطع نظر از سخنان مقامات آمريکايي تا زماني که مقامات اين کشور اظهارات مثبت خود را در تعامل با ايران عملي نکنند نمي توان به واشنگتن اعتماد پيدا کرد. بايد منتظر باشيم و اين مرحله، دوره آزمون جديد آمريکاست و بايد روشن شود آيا مقامات اين کشور در اظهارات خود صادق هستند يا خير؟ ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران تاکيد کرديم نمي توانيم به آمريکايي ها اعتماد داشته باشيم. براي اين که نسل جديد در ايران  از  نيات آمريکا  آگاه  شود؛  اين گفتگوها آغاز شده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا پس از نزديک شدن مواضع ايران و آمريکا و ديدار روساي جمهور ايران و لبنان در نيويورک، ايران در آينده از حزب الله لبنان خواهد خواست از سوريه عقب نشيني کند، آيا اين پيش بيني دقيق است؟گفت: ايران با همه گروه هاي سياسي لبناني تعامل داشته و بر وحدت ملي لبنان، تقويت اين وحدت، حفظ ثبات و دخالت نکردن در امور داخلي اين کشور تاکيد دارد. ما مواضع خود را بر هيچ گروهي تحميل نمي کنيم. از سوي ديگر موضع ايران درباره سوريه روشن است و تهران طرحي شش ماده اي  براي حل و فصل سياسي بحران سوريه براي توقف خشونت ها، آغاز گفتگو در اين کشور و تشکيل کميسيون آشتي ملي و دولت انتقالي ارائه کرده است تا شرايط براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در سال 2014 و تدوين قانون اساسي فراهم شود. ما از ابتدا با دخالت خارجي در امور داخلي سوريه مخالفت کرده ايم. حزب الله لبنان در امور داخلي سوريه دخالت نکرده است و اين جنبش قبل از سال 2006 و حمله اسرائيل به لبنان در سوريه حضور دارد. کوفي عنان نماينده سابق دبير کل سازمان ملل در امور سوريه در گزارش خود اعلام کرد يک هزار و دويست گروه مسلح در اراضي سوريه در دو سال گذشته با ارتش سوريه درگير هستند. بايد همه تلاش کنند که هيچ دخالتي در امور داخلي سوريه صورت نگيرد و بايد از برگزاري کنفرانس ژنو2 براي حل بحران اين کشور حمايت شود. راه حل سياسي بهترين راه براي پايان دادن به بحران اين کشور است.

سفير ايران در لبنان در بخش ديگري از اين گفتگو درباره سفر احتمالي رئيس جمهور ايران به عربستان سعودي و تاثير اين سفر بر تحولات سياسي لبنان و احتمال تشکيل دولت اين کشور گفت: سفر رئيس جمهور ايران به عربستان سعودي مسئله اي طبيعي است و اين کشور از جايگاهي مهم در منطقه خاورميانه به ويژه منطقه خليج فارس برخوردار است. تقويت روابط تهران و رياض پيامدهاي بسيار مثبتي بر منطقه و مشخصا در لبنان خواهد داشت. ما مي خواهيم بهترين روابط را با عربستان و کشورهاي همسايه داشته باشيم. موضع ما درباره لبنان روشن است و تاکيد کرديم همبستگي ميان همه گروه هاي سياسي لبنان به سود وحدت و منافع اين کشور است چرا که  نوعي همزيستي مسالمت آميز ايده آل ميان طوايف مختلف لبنان از گذشته تا کنون در اين کشور وجود داشته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار