همواره صدای شلیک شکارچیان غیرمجاز در جنگل های هیرکانی می پیچد و آسایش را از گونه های نادر خزری می گیرد و جان شوکا و مارال مازندران را تهدید می کند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران شکار غیرمجاز، تخریب زیستگاه ها از جمله عوامل مهم در انقراض گونه های خاص حیوانات هستند که هرازچندگاهی شاهد مرگ شماری از آنان هستیم و روند روبه رشد شکار غیرمجاز سبب شده تا محیطبانان دست یاری به سوی مردم دارز کنند و از آنان برای حفظ گونه های کمیاب یاری طلب کنند.
هادی منصور کیایی رئیس اداره محیط زیست تنکابن در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر از دستگیری 8 گروه شکارچی غیر مجاز در شهریور ماه سال جاری در این شهرستان خبر داد.
 
وی افزود: این شکارچیان اقدام به شکار گونه های مورد حمایت حیات وحش می کردند که با همکاری ماموران محیط زیست دستگیر و به مراجع قضایی سپرده شدند.
 
وی افزود: این تعداد  شکارچی غیر مجاز موجب نگرانی ما و فعالان محیط زیست شده است و در همین راستا از مردم تنکابن می خواهیم تا در شناسایی شکارچیان غیرمجاز اداره محیط زیست این شهرستان را همراهی کنند تا با کمک همدیگر بتوانیم در راه حفظ تنوع زیست محیطی و گونه های کمیاب حیات وحش که میراث ملی و طبیعی کشورمان است، بهتر و بیشتر و موفق تر عمل کنیم.
 
شوکا و مرال در معرض خطر
 
منصور کیایی اضافه کرد: شوکا، مرال، پلنگ و سیاه گوش و پرنده های مهاجر چون پلیکان از جمله گونه های حیوانی حمایت شده در شهرستان تنکابن هستند که متاسفانه در معرض خطر توسط شکار چیان غیر مجاز هستند.
 
وی مهمترین عامل انقراض گونه های خاص حیوانات را تخریب زیستگاههای محیط دانست و گفت: این مهم ویژه کشور ایران نیست و در تمام دنیا این مشکل وجود دارد و توجه به این مهم باید در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گیرد تا شاهد انقراض گونه های خاص حیات وحش نباشیم.
 
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست تنکابن یادآور شد: در این راستا سازمان جهانی حفاظت محیط زیست کشورها را مکلف کرده است تا 10 درصد از اراضی طبیعی را در اختیار محیط زیست بگذارند تا زیست گاههای حیات وحش حفظ شود.
 
وی اظهار داشت: محیط زیست هم چون دیگر مقوله های اجتماعی در کنار داشتن اقتصادی قوی حفظ می شود و اگر  اقتصاد قوی داشته باشیم در تمامی زمینه ها برابری اجتماعی خواهیم داشت و باید بدانیم که همه اتفاقات از تصادف گرفته تا ترافیک و ... باعث آسیب زیست محیطی می شود .
 
معضل فاضلاب خانگی دیگر چالش محیط زیست
 
این مقام مسئول، فاضلاب خانگی را یکی دیگر از دغدغه های زیست محیطی در شهرستان تنکابن دانست و گفت: فاضلاب خانگی که در چاههای جذبی سرازیر می شوند مستقیما وارد آب شرب شده و آسیب های جدی را به پیکره محیط زیست وارد می کنند که چاره این کار راه اندازی هر چه سریعتر سیستم تصفیه فاضلاب شهری است تا این مشکل مرتفع شود.
 
معضل شکارچیان غیرمجاز
 
به تاکید کارشناسان، شکارچیان غیرمجاز از تهدیدهای حوزه محیط زیست به شمار می رود که اقدام به شکار غیرمجاز می کنند و عمدتا در دام مامواران محیط زیست گرفتار می شوند و پرونده تخلفشان نیز در محاکم بررسی می شود. علاوه بر این، داشتن سلاح سبب می شود تا برخی افراد با این اسلحه وارد جنگل شوند و ممکن است در مسیر به حیوان یا وحوشی برخورد و اقدام به شکار کنند.
 
همچنین به اظهار دوستداران حیات وحش، درحال حاضر از پرنده های هوا تا دیگر گونه ها همواره در معرض شلیک شکارچیان قرار دارند و گزارشهای مختلفی از تلف شدن برخی گونه ها وجود دارد و وقتی که علت بررسی می شود، شلیک و شکار غیرمجاز عامل تلف شدن تشخیص داده می شود که حیوان بر اثر عفونت تلف شده است.
 
 
گاوبانکی فصل عاشقی گوزنها
 
فصل گاوبانکی از جمله زمانهایی است که شکارچیان غیرمجاز فرصت را مغتنم شمرده و تقلایشان برای شکار بیشتر می شود، فصل گاوبانکی از ابتدای شهریور تا اواسط پاییز ادامه دارد و در این برهه، فصل جدیدی در زندگی گوزنها پدید می‌آید که در اصطلاح محلی (وَرزا چُمِر‌) یا گاو بانکی شهرت دارد.
 
در این فصل گوزن‌های نر و ماده با صدای بلند در جنگل فریاد می‌زنند و با این صدا یکدیگر را می‌جویند. ورزا به معنی گاو نر و چمر به معنای صدا و آوای فراخوان این حیوان به کار رفته و گاو بانکی اصطلاح خاص کارشناسان محیط زیست و حیات وحش است.
 
یکی از راه‌هایی که شکارچیان غیر‌مجاز در گذشته از آن برای فریب گوزن‌ها و شناسایی مکان آنها در  فصل گاو بانکی استفاده می‌کردند، استفاده از لوله شیشه‌ای چراغ نفتی و دمیدن در آن است که صدایی شبیه به آوای گوزن نر یا ماده از آن خارج می‌شود و گوزن‌های ماده و نر با شنیدن این آوای آشنا و معروف به گاو بانکی به سوی صدا شتاب می‌کنند و مورد هدف گلوله شکارچیان غیر‌مجاز قرار می‌گرفتند.
 
به تاکید کارشناسان، حفظ عرصه های طبیعی نیاز به مشارکت و همیاری عموم مردم دارد و همچنین با توجه به اینکه طبیعت به عنوان امانت الهی در دست ما است، باید به خوبی سعی شود که از این موهبت الهی حفاظت و حراست شود. /ش

برچسب ها: همواره ، صدای ، شلیک ، شکارچیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.