به گزارش گروه
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛براساس برخی اخبار به دست آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اتخاذ تصمیم نهایی درباره چگونگی قیمتگذاری خودرو است.
در این زمینه یکی از مهمترین گزینهها استفاده ترکیبی از دو شیوه قیمتگذاری "حاشیه بازار" در کنار نظارت "کمیته قیمتگذاری" است. کارشناسان معتقدند که انتخاب این شیوه قیمتگذاری تاثیر خاصی بر قیمت فعلی خودروها در بازار نداشته و سطح فعلی قیمتها تا پایان سال حفظ خواهد شد.
به گفته کارشناسان، در صورت برطرف شدن تحریمهای خارجی و کاهش نرخ ارز حدود چهار تا پنج ماه زمان خواهد برد تا قطعات تولید شده با مواد اولیه ارزان تبدیل به خودروهای ارزان قیمت شوند بنابراین تا پایان سال کاهش قیمتی در کار نخواهد بود.
از سوی دیگر گفته میشود كه تنها رفع تحریمها موجب توسعه و رشد و تحول در صنعت خودرو نمیشود. بلكه باید در گام بعدی روابط با خودروسازان بزرگ جهانی بازسازی شود و به سمت همافزایی این ارتباط حركت كنیم.
از سوي ديگر هم در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور نعمت زاده، خودروسازان، قطعه سازان و مقاماتی از وزارت اقتصاد و ایمیدرو تشکیل شده بود وزیر صنعت و معدن و تجارت از خودروسازان خواسته تا از شرکای اروپایی، کرهای و ژاپنی خود برای بازگشت به ایران دعوت کنند تا با توجه به شرایط جدید و فضای شکل گرفته، برای تولید محصولات جدید به ایران بازگشته و سهم خود از بازار ایران را مجددا کسب کنند.
علاوه براين خودروسازان داخلي نيز بايد برند داخلي خود را فراموش نكنند چرا كه بايد آن را توسعه دهند كه به نظر مي رسد با همكاري خودروسازان بين المللي در زمينه صادرات هم حركت هاي مناسبي داشته باشيم.
دبير انجمن خودروسازان درباره اينكه خودروسازان خارجي براي حضور مجدد در بازار ايران شروطي را مطرح خواهند كرد، گفت: بعيد مي دانم خودروسازان خارجي چنين كاري را كنند چرا كه آنها هم اكنون دچار مشكلات متعددي در بازار هستند اگر مكانيزم پرداخت پول آنها بهبود يابد ، تصور نمي كنم مشكل خاصي در اين خصوص باشد.
***کششي براي افزايش احتمالي قيمت ها تا پايان سال وجود ندارد ما درهای صنعت خودرو را به روی دیگر رقبای خارجی بستهایم و برای همین به لزوم كیفی بودن خودروها به مقدار نیاز توجه نمیكنیم. چرا كه ناتوانی قشر گستردهای از مردم برای خرید خودروی خارجی این تصور را به وجود آورده كه ما هر چیزی را كه تولید كنیم مردم مجبور به خرید آن هستند، از همینرو بازارهای خودروی داخلی انحصاری، ناعادلانه و بسته شدهاند و این فضا نیازمند تحول است.
از آن سو نیز با توجه به بالا بودن قیمتهای فعلی و رکود شدید بازار، کششی برای افزایش احتمالی قیمتها تا پایان سال جاری وجود ندارد.
تعیین قیمت خودرو براساس هزینههای تولید بهترین شیوه برای قیمتگذاری این محصول است
خودروسازان و کمیته قیمتگذاری میتوانند با مشارکت یکدیگر و بررسی هزینههای تولید قیمت فروش خودرو را تعیین کنند، البته تا پایان سال کاهش قیمتی در بازار خودروهای داخلی نخواهیم داشت زیرا حتی با فرض لغو تحریمها و کاهش نرخ مواد اولیه نیز رسیدن موج کاهش قیمت به نرخ فروش خودروهای تولیدی به گذشت چهار تا پنج ماه زمان نیاز دارد.
از آن سو نیز هماکنون بازار خودرو در رکود شدید به سر میبرد که یکی از دلایل آن افزایش قیمت فروش خودروها در نتیجه رشد هزینههای تولید است.
بنابراین میتوان گفت: تا پایان سال جاری سطح فعلی قیمتها در بازار خودرو حفظ شده و افزایش یا کاهش قابل توجهی در این حوزه نخواهیم داشت.
قيمت(تومان)
|
نام مدل
|
118.000.000
|
NEW سراتو 4 درب 2013
|
157.000.000
|
تویوتا GT86 2013
|
0
|
MVM 315 1392
|
210.000.000
|
BMW- 528I 2013
|
133.000.000
|
ولوو XC60 2013
|
240.000.000
|
لکسوس RX350 2012
|
145.000.000
|
IX35 2014 هيوندا
|
اميدوارم همه چيز ارزون بشه ولي ترس هم تو خريد كمتر
خدا كنه زودتر همه چيز معلوم بشته تا كسي ضرر نكنه
الهي امين
تو روخدا این گرونی شهریه های دانشگاه علمی کاربردی رو هم پیگیری کنید. ترم قبلی 400هزارتومان بود الآن شده 600هزارتومان بلکم بیشتر
عزت زیاد
لکسوس RX350 2012بخریم دستتون درد نکنه
ما همه صبر می کنیم تا خودرو ارزان شود بعد بخریم.
راستی شهریه های دانشگاه علمی کاربردی هم افزایش چشمگیری داشته لطفا پیگیری کنید