خبرهای تلخ از اتوبان قم - تهران زیاد به گوش می‌رسد؛ به گفته کارشناسان سه برابر ظرفیت ترافیک در این محور جریان دارد و پایان دادن به این مشکلات تنها یک راه حل دارد و آن هم راه اندازی قطار سریع‌السیر قم - تهران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، امروز در تمام کشورهای دنیا برای رفاه حال مردم و جابه‌جایی آنها علاوه بر گسترش کمی وسایل نقلیه عمومی، به بهبود کیفی آنها نیز توجه شده است؛ به گونه‌ای که فاصله بین شهرها و حتی مناطق کوچک آنها نیز دارای وسایل نقلیه عمومی مجهز و به خصوص قطارهای سریع‌السیر و مترو است که برای نمونه می‌توان به کشور ژاپن و سایر کشورها اشاره کرد.

اما نکته عجیب و واقعا غریب این است که چه‌طور تاکنون مسئولان کشور عزم جدی در راه‌اندازی قطار بین شهری سریع‌السیر تهران - قم نداشته‌اند که از نان شب هم واجب‌تر است، چرا که هر روزه افراد بسیاری با ماشین شخصی و تک نفره برای رسیدن به کار خود در تهران و یا بالعکس در قم، در این مسیر تردد می‌کنند یا دانشجویان دختر و پسری که در دانشگاه‌های دولتی و آزاد قم یا تهران تحصیل می‌کنند و تقریبا هفته‌ای دو یا سه مرتبه باید این مسیر را طی کنند.

از آنجا که شهر مقدس قم و تهران، جزو دو شهر مهم ایران به شمار می‌روند و اغلب جلسات سیاسی، علمی، مذهبی و غیره در این دو شهر تشکیل می‌شود و روزانه مسئولان بسیاری، مسافت این دو شهر را طی می‌کنند و نیز حجم گسترده ماشین‌ها به خصوص در ایام تعطیل یا در شب‌هایی که برای جمکران می‌روند، همگی لزوم راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در این مسیر را گوشزد می‌کند.

مسافت این دو کلان شهر مهم ایران فقط 125 کیلومتر است و واقعا به سرانجام رساندن این پروژه تنها به زمان کوتاهی نیاز دارد، البته اگر بودجه‌ای برای این امر اختصاص داده شود.

با اینکه هنوز مونوریل راه‌اندازی نشده و هزینه‌های بسیاری تاکنون برای آن انجام شده، اما با راه اندازی مونوریل قم که میدان ورودی شهر مقدس قم یعنی 72 تن را به حرم مطهر حضرت معصومه(س) وصل می‌کند و نیز قطار بین شهری سریع‌السیر قم ـ تهران(همانند مسیر 25 کیلومتری کرج)؛ بدون تردید حجم تردد خودروهای تک سرنشین کمتر شده و اتوبوس‌هایی که در این اتوبان برای مسیرهای دیگری از تهران و یا بالعکس حرکت می‌کنند، با خیال راحت‌تر، آسودگی و نیز امنیت بیشتری تردد خواهند کرد و جان مسافران کمتر به خطر خواهد افتاد.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که حتی ریل‌گذاری بین دو شهر قم ـ تهران نیز وجود دارد و می‌تواند هزینه‌های این بخش را بسیار کاهش دهد؛ فقط باید این مسیر به میدان 72 تن قم نزدیک شود و حتی برخی مواقع به خصوص در شب‌های جمکران از این قطارها نیز استفاده می‌شود؛ اما نکته مهم این است که ایستگاه اصلی قم به تهران در یک بیابان دور از شهر قم و در فاصله‌ای نسبتا زیاد از شهر قرار داد و بر خلاف شهرهای دیگر مثل مشهد، تهران، یزد و ... که در ورودی یا خروجی شهر است و همه پس از پیاده شدن از قطار و یا برای سوار شدن مشکلی ندارند، اینجا متاسفانه رفتن به ایستگاه محمدیه قم، خودش یک معضل بزرگ است که باید برای حل این مشکل نیز چاره‌ای اندیشید.

پس مسئولان محترم! لطفا همین امروز برای راه‌اندازی قطار سریع‌السیر قم ـ تهران اقدام کنید که فردا دیر است!/س

یادداشت از: سیدجواد میرخلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.