به گزارش
خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، علیمحمد قلیها با بیان این مطلب اظهار داشت: هم اکنون 1100 واگن در شبکه مترو تهران فعال است اما برای رسیدن به حداقل سرفاصله حرکت در خطوط موجود و بهره برداری از از خط 3 مترو تهران به واگنهای جدید داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در خطوط 1 و 2 سرفاصله حرکت قطارها 4 دقیقه، در خط تهران- کرج 7 دقیقه و در خط 4 سرفاصله حرکت قطارها 6.5 دقیقه است. در این میان برای آنکه سرفاصله حرکت قطارها را در خط 4 به 4 دقیقه برسانیم و در خط یک و دو نیز سرفاصله حرکتها را کاهش دهیم به 15 قطار یا به عبارتی حدود 100 واگن جدید نیاز داریم.
قلیها با بیان اینکه تاکنون 7 کیلومتر از خط 3 مترو به بهره برداری رسیده و به زودی نیمه جنوبی این خط به طول 12 کیلومتر نیز به بهرهبرداری رسمی خواهد رسید، گفت: با بهره برداری از نیمه جنوبی طول خط 3 مترو به حدود 20 کیلومتر میرسد و باید مشابه خط 2 مترو برای اعزام قطارها با سرفاصله 4 دقیقه 30 قطار یا به عبارتی حدود 200 واگن در این خط به کارگیری کنیم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه با بهره برداری از نیمه شمالی خط 3 نیز باید 200 واگن دیگر به واگنهای این خط افزوده شود، گفت: در مجموع خط 3 مترو تهران برای بهره برداری کامل به 400 واگن نیازمند است تا بتوانیم با سرفاصله 4 دقیقه به اعزام قطار در این خط اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: براین اساس برای کسری واگنها در خطوط موجود و راه اندازی کامل خط 3 مترو تهران به 500 واگن جدید نیازمندیم که مقرر شده تا آخر سال 120 واگن جدید به ناوگان وارد و مابقی واگن های مورد نیاز نیز از محل قراردادهای جدید وارد شبکه مترو تهران شود.
قلیها در پایان با ابراز امیدواری از اینکه دولت جدید حمایتهای همه جانبه از توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو داشته باشد، اظهار داشت: قرارداد جدیدی برای خرید واگنهای مورد نیاز مترو منعقد شده است و حدود 700 میلیارد تومان به صورت فاینانس در اختیار شرکت هولدینگ مترو قرار گرفته که امیدواریم در سال آینده شاهد ورود سری جدید واگنهای مترو به شبکه خطوط باشیم.